Annons

Knappar och rattar igen

Produkter
(logga in för att koppla)

-Tim-

Medlem
Hej

Jag postade en liknande fråga i A77 tråden för några månader sedan men det var nog på fel ställe och jag blev överväldigat av de hundra sidorna och tappade bort mig ;)

Jag har en KM7D och som jag uppfattar det har den väldigt mycket knappar och rattar på baksidan ovansidan och runt om. Jag tycker att det är bra men jag uppfattar det som att "alla" nya kameror har färre knappar.

Min fråga är om det helt enkelt är verkligheten och man bara får anpassa sig. Eller om det faktist är bättre med färre knappar och jag bara inte har fattat det. Eller om knapparna försvinner för att det är billigare att tillerka?

Annars är jag nyfiken på vilken Alfa kamera är bättre än KM7D och har mest inställningsrattar utanför menysystemet.

Tim
 

tannler

Aktiv medlem
Antalet rattar är egentligen ointressant – snarare är det ett uttryck för dinosaurietänket. Analoga kameror var ofta mekaniska i sin uppbyggnad och de mesta styrdes med externa rattar, där varje ratt styrde en eller två saker. KM D7D var egentligen bara en digital version av Minolta 7 och ärvde alla rattar därifrån. Den kom ganska sent på marknaden och tåget hade i praktiken gått ifrån KM – "alla andra" hade valt ett mer utvecklat menysystem i stället och minskat på "rattraseriet".

Digitala kameror styrs inte mekaniskt, även om de har rattar. Rattarna är bara en metod att mata in värden i menysystemet, även om det inte syns så tydligt. Ta a900 som exempel. Den har fyra inmatningsrattar med vilka man kan styra en rad olika parametrar. Det är upp till var och en att ställa in hur de ska bete sig gentemot menysystemet. De värden som oftast ändras mellan olika fotosituationen skall vara lätt åtkomliga och tre rattar räcker gott för min del.

Jag skulle inte sakna kvarlevan från "dinosauriernas tid" – PASM-ratten. För mig skulle den kunna gömmas i en meny och i stället få en valknapp som kopplar en av de andra tre rattarna till just det valet. Nu är det bara tramsigt att ha den kvar. Hade man valt att lägga blixt- och exponeringskompensationen runt PASM-ratten, _kanske_ jag skulle uppfatta den som mer användbar.
 

tannler

Aktiv medlem
Alla kameror i Sonys utbud, utom a100 som var en "stympad KM D5D", är bättre än KM D7D – oavsett hur många rattar de har.
 

KGS

Aktiv medlem
Antalet rattar är egentligen ointressant – snarare är det ett uttryck för dinosaurietänket. Analoga kameror var ofta mekaniska i sin uppbyggnad och de mesta styrdes med externa rattar, där varje ratt styrde en eller två saker. KM D7D var egentligen bara en digital version av Minolta 7 och ärvde alla rattar därifrån. Den kom ganska sent på marknaden och tåget hade i praktiken gått ifrån KM – "alla andra" hade valt ett mer utvecklat menysystem i stället och minskat på "rattraseriet".

Digitala kameror styrs inte mekaniskt, även om de har rattar. Rattarna är bara en metod att mata in värden i menysystemet, även om det inte syns så tydligt. Ta a900 som exempel. Den har fyra inmatningsrattar med vilka man kan styra en rad olika parametrar. Det är upp till var och en att ställa in hur de ska bete sig gentemot menysystemet. De värden som oftast ändras mellan olika fotosituationen skall vara lätt åtkomliga och tre rattar räcker gott för min del.

Jag skulle inte sakna kvarlevan från "dinosauriernas tid" – PASM-ratten. För mig skulle den kunna gömmas i en meny och i stället få en valknapp som kopplar en av de andra tre rattarna till just det valet. Nu är det bara tramsigt att ha den kvar. Hade man valt att lägga blixt- och exponeringskompensationen runt PASM-ratten, _kanske_ jag skulle uppfatta den som mer användbar.
Visst går det väl snabbare att ställa om kameran mellan A och S läge t ex med en ratt istället för att gå in i menyerna o dona? Varje gång jag får en Canon eller Nikon med en ratt i handen måste jag klura på vilken knapp som används för att ändra rattens funktion från bländare till tid t ex. Valde personligen D7D (eller egentligen good old Dimage 7) just för att allt var så lättåtkomligt "utifrån".
 

tannler

Aktiv medlem
Läser Du inläggen innan Du svarar? Jag har aldrig förespråkat att "gå in i menyerna o dona" – utan en valknapp som kopplar till en av inmatningsrattarna. Jfr WB, ISO-, Exp.komp. och Drive på ovansidan av a900, vilka alla kopplar det ena inmatningshjulet till resp. parameter.
 

KGS

Aktiv medlem
Läser Du inläggen innan Du svarar? Jag har aldrig förespråkat att "gå in i menyerna o dona" – utan en valknapp som kopplar till en av inmatningsrattarna. Jfr WB, ISO-, Exp.komp. och Drive på ovansidan av a900, vilka alla kopplar det ena inmatningshjulet till resp. parameter.
Jorå, jag läser och jag vill ha min PASM ratt kvar ;-)
Känns gediget.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Personligen tycker jag det är en klar fördel med programvalsratt iom att man kan ändra eller se vilket program som är valt utan att slå på kameran.

Tycker ratten är extra befogad på kameror som saknar topp-LCD eller har fler än de fyra (PASM) programvalen.
 

-Tim-

Medlem
Typ
Alla ink l A100 är bättre !!! (bra sensor i A100 för sin tid)
Ok, jag förstår vad ni menar. Det räcker med en ratt som man kan rulla i båda riktningar och till det har man en mängd funktionsknappar för att säga vad ratten just nu skall justera.

Jag håller inte 100% med om det, jag tycker det är lättare att ha en ratt för PASM och en för EV och en för bländare än att ha en ratt och tre knappar. Men för all de, skall man bara göra en sorts knapp och bara ha ett hjul så kan man ju göra ett jäkligt bra hjul och en jäkligt bra knapp så det finns logik i det med!

Men ovan är en detalj, jag kan säkert lära mig att använda många knappar och ett hjul. Så så att vi inte skall bli osams ;) formulerar jag om frågan till:

Vilka Sony kameror har mest funktionalitet tillgänglig på kamerahuset så att jag slipper rulla runt i menyer? Eller har Sony en standard så det är typ samma på alla? Detta kanske inte är en vesäntlig faktor när man väljer kamera?

Och ja jag förstår att Sony kamerorna är ett antal år nyare och att Sony inte ägnar sig åt att försämra saker men jag tror att många KM7D ägare skulle vara tveksamma till att byta bort den mot en A100 om möjligheten presenterades.


Tim
 

Znutt

Aktiv medlem
Vill man ratta så kanske man inte byter ;)

A100 har bättre sensor samma som Nikon D200 (KM7D har samma som KM5D)
Även typ DRO och flera mät zoner.

Dock sämre sökare och plast hus.... Och inget bat grep orginal

Men vem vill byta en gammal kamera mot en nästan lika gammal.... nu när A77 finns

Alla har typ menyer. Jag älskade min Minolta 600 Classic
 

Fogel70

Aktiv medlem
Vilka Sony kameror har mest funktionalitet tillgänglig på kamerahuset så att jag slipper rulla runt i menyer? Eller har Sony en standard så det är typ samma på alla? Detta kanske inte är en vesäntlig faktor när man väljer kamera?
Välj någon kamera med dubbla inmatningshjul (A700, A77, A850 eller A900) så får du färre saker som måste styras med samma ratt. Dessutom har dessa kameror knappar för de flesta fuktioner som används vid fotografering.

Med dubbla hjul styr du slutartid och bländare med varsit hjul manuellt läge, och tex bländare och exponeringskompensation med de i bländarförval.
 
ANNONS