Annons

Nikon Digitalkamera Coolpix P7100

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
X10 tycker jag har allt jag behöver. När jag fotar vill jag kunna ställa in bländarautomatik och sedan ställs bländaren in automatiskt beroende på slutartiden. Om det är skärpedjupet som är det viktigaste. Och tvärt om med slutartidsautomatik. Om man vill kontrollera exponeringstiden tex vid rörliga motiv.
Det stora problemet med X10 är att du inte får någon som helst information i sökaren. I praktiken måste man alltså hela tiden titta på skärmen när man fotograferar. Då kan man lika gärna titta på bra kompaktkameror utan sökare, t x Canon S100 och Olympus XZ1, som ju dessutom går ner i en ficka.

Relationen i sensorstorlek är på ett ungefär så här om P7100 har storlek = 1:
X10=2
Nikon CX (v1/j1) = 4
m43 = 8
DX (cropkamera t ex Sony NEX och de flesta systemkameror) = 12
Fullformat (DX, 35mm film) = ca 25
Nja, nu underdriver du storleken på sensorn i P7100.

I verkligheten är en Nikon CX-sensor knappt tre gånger (inte fyra) så stor som P7100-sensorn. En 4/3-sensor är fem gånger så stor (inte åtta). En DX-sensor är nio gånger (inte tolv). Och sensorn i X10 är inte ens 1,5 gånger den i P7100.
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det stora problemet med X10 är att du inte får någon som helst information i sökaren. I praktiken måste man alltså hela tiden titta på skärmen när man fotograferar. Då kan man lika gärna titta på bra kompaktkameror utan sökare, t x Canon S100 och Olympus XZ1, som ju dessutom går ner i en ficka.


Nja, nu underdriver du storleken på sensorn i P7100.

I verkligheten är en Nikon CX-sensor knappt tre gånger (inte fyra) så stor som P7100-sensorn. En 4/3-sensor är fem gånger så stor (inte åtta). En DX-sensor är nio gånger (inte tolv). Och sensorn i X10 är inte ens 1,5 gånger den i P7100.
Stämmer säkert, har approximerat för att ge en ungefärlig relation.
 

Townes

Avslutat medlemskap
Tja, det är väl bara att kapitulera. Jag är själv tekniskt intresserad och utbildad och förstår att en sensorstorlek på relativt 2 för X10 inte har så mycket att komma med en på 12 för Sony NEX. Förstår helt grejen. Dock tyckte jag att X10 var så "söt". Fast sökarinformation vill jag ha. Slutartid, bländare, exponeringskompensation och om möjligt aktuell brännvidd.

Sedan gillade jag de gamla sökarna med prismor och mattskivor och vad det nu hette så att man kunde se vad som blev skarpt och inte. Men nu ska vi inte vara sådana bakåtsträvare.

Men jag gillar Sony NEX och det får nog av ekonomiska skäl bli en NEX-5 eller NEX-5N i så fall. Är det värt de extra pengarna 5N kostar enligt era åsikter. Och varför. Och framför allt, är det en bra kamera eller finns det bättre i samma prisklass? Bra att det går att byta objektiv, det får jag allt erkänna. Men hur skulle det kunna vara dåligt?

Fast nu har jag nog fastnat för denna kamera och är det inget som är fullständigt åt skogen med den slår jag nog till. Lite kort brännvidd dock. 18 - 55, menar de efter kamerans sensor eller är det översatt till 35mm? Skulle gärna ha upp till 90mm minst för porträtt o.dyl. 18mm har jag sällan nytta av.

En sista fråga bara, finns det någon kamera som matchar Sony NEX hyggligt och har ett lägre pris. Behöver inte vara en systemkamera. Det ska vara en snapshotskamera som duger till enklare vanlig fotografering också. Ursäkta upprepningen där.

Gärna lite retrostuk med fysiska rattar för slutartid och autolägen, en ratt för exponeringskompensation och en ring på objektivet för bländarinställning. Och så sökarinformation med som absolut minst en exponeringsmätare. Jag ser oftast på motivet hur jag ska exponera, några steg över eller under. Vad säger ni om Leica D-Lux 5? Ingen som kommenterat mina frågor om den ännu.

Tusen tack för all hjälp!

//Lars

PS. Hur stor bör sensorn vara i absoluta tal? En hygglig sensor som duger, kanske dubbelt X10. Eller fyra gånger så stor.
 

Townes

Avslutat medlemskap
Glömde att jag gärna vill ha gängor på objektivet för skylight men främst polfilter och kanske ett motljusskydd. Men man kan inte få allt har jag börjat inse. Allt, precis allt, var bättre på den analoga tiden ;-)

En fråga. Jag är lite nyfiken för det här med HDRI-foton. Finns det kameror med denna funktion inbyggd eller kan man lösa det med något PhotoShopfilter?

Tack igen!

//Lars
 

matti

Aktiv medlem
Jo, visst är stora sensorer bättre, ingen tvekan. Men, och ett viktigt men, du efterfrågar portabilitet. Kolla storleken på de BRA objektiven till tex NEX-systemet. Det blir sammantaget ganska stora tingestar ihop med kamerahuset, även om huset är tämligen smidigt. Man kan inte båda ha kakan och äta den. Du kanske skall ta dig en titt på micro 4/3. Tex en Panasonic GF2 som säljs billigt nu. Till den finns fina kompakta och BRA gluggar med fasta brännvidder.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 

Townes

Avslutat medlemskap
Tack Matti. Ja, jag börjar svänga hit och dit och kan inte riktigt bestämma mig. Från början ville jag ha en riktigt kompakt men bra kamera. Men ju mer jag läser och tänker på det så blir jag allt mer sugen på en "riktig" kamera. Och Sony NEX verkade vara en bra kompromiss.

Vad är micro 4/3 för något? Och hur stor är sensorn på Panasonic GF2 jämfört med NEX? NEX är 23,4 x 15,6 mm. Är det någon som kan översätta 4/3 till mm? Går det att ta bra bilder med Panasonicen alls? För att tjata, kan jag få ett litet skärpedjup med en sådan liten sensor?

NEX kamerahus är 110,8 x 58,8 x 38,2 och GF2 är113 x 68 x 33. Alltså är NEX något mindre. Är det objektiven till NEX som är ovanligt ljusstarka och stora eller? De ser ju ganska feta ut.

Angående GF2 så sparar jag ju en del pengar men om jag kör med 14 - 42mm objektiv, vad blir det översatt till 35mm systemet? Och nog ser de objektiven hyggligt stora ut även där. Jag vill gärna ha zoom så att man inte blir så begränsad.

Men om man skulle välja två bra objektiv till GF2, vad hade ni då valt. Översatt till 35mm lutar det för min del åt ett 28mm och ett 90mm. Och ljusstarka. Vad blir det översatt till micro 4/3

Stort tack för ert tålamod med mig, det uppskattas!

//Lars
 

matti

Aktiv medlem
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/digital-camera-sensor-size.htm

Objektiven till NEX är större eftersom de skall teckna ut bild till en större sensor. NEX har samma sensorstorlek som alla D-SLR med APS-C sensor (förlängningsfaktor 1,5-1,6).

4/3 har förlängningsfaktor 2...dvs 14-42 'motsvarar' 28-84 i 135-format.

Till en GF2:a skulle jag personligen skippat zoomen och istället valt tre fasta gluggar: ett Panasonic 14/2,5, ett Leica Summilux 25/1,4 och ett Leica Macro-Elmarit 45/2,8. Ger de klassiska brännvidderna 28, 50 och 90 översatt till 135-format...plus en trevlig macroglugg 'på köpet'. Alla tre gluggar är mycket bra. Du får då ett system som t.o.m en "proffsfotograf" kan dregla och bli lite avis över ;) Med 45/2,8:an och även till viss del med 25/1,4:an får du skapligt snävt skärpedjup. Dessa micro 4/3-gluggar är även kända för att vara dugligt skarpa redan från full bländaröppning...något som långt ifrån alla ljusstarka gluggar till APS-C och fullformat är. Dock blir budgeten en bra bit över vad du tänkt dig. Bildkvaliteten kommer dock med råge slå vilken kompakt du är kan hitta på fingrarna...och även nafsa de flesta D-SLR:er med APS-C sensor i bakhasorna.

Tips: Cyberphoto har bra pris på en ny men 'öppnad' GF2:a med 14/2,5:an :)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GF2svart141d
 
Senast ändrad:

Townes

Avslutat medlemskap
Jag svarar mig själv igen. Angående Fujifilm FinePix X10 så har jag svårt att släppa den, den har allt jag är ute efter bortsett från sensorn som är för liten på 2/3 = 0,67. Men är 3/4 = 0,75 verkligen så stor skillnad att det märks väldigt tydligt. Att Sony NEX sensor är så pass större att det verkligen märks tydligt förstår jag.

Men vad jag ville ha när jag påbörjade det här var en liten kompakt kamera som man kan ha i fickan utan att det stör. Ett komplement till en framtida systemkamera. Och jag vet, är den för stor stannar den hemma. Den ska kunna slinka ner i byxfickan en sommarkväll som Minoxen på sin tid. Så många härliga och ovärderliga kort jag tagit med den och endast tack vare dess lilla storlek. Indianer i Peru, halicar i Mexico City och drogade barnsoldater i nuvarande Kongo. Minoxen var så liten att det mest såg ut som om man tände en ciggarett eller något. Och den såg så billig ut att ingen orkade råna mig på den.

Så nu söker jag 2011 års motsvarighet till Minox 35 ML. Jag gillar X10 med dess rattar och retrodesign. Jag älskar min iPhone men vill ha rattar och knappar på min kamera. X10 faller tyvärr på en ganska medioker autofokus och värst av allt, ingen som helst sökarinformation. En exponeringsmätare hade väl inte varit för mycket begärt?

Är det ingen som har tips på en kvalitetskompaktkamera med hyggligt stor sensor, rattar och knappar och gärna en bländarring på objektivet. Brännvidd (35mm) ca 28 - 105mm. Optisk sökare med så mycket information som möjligt och i högsta kvalitet. Och gärna retrodesign.

Priset är inte avgörande men hyfsat viktigt. Är jag verkligen ensam i världen om dessa basala önskemål.

Tack igen!!
 

matti

Aktiv medlem
Jag svarar mig själv igen. Angående Fujifilm FinePix X10 så har jag svårt att släppa den, den har allt jag är ute efter bortsett från sensorn som är för liten på 2/3 = 0,67. Men är 3/4 = 0,75 verkligen så stor skillnad att det märks väldigt tydligt.
Om du med 3/4 ovan menar 4/3...så är inte siffran 4/3 direkt relaterad till något längdmått (allt för att krångla till det ;). Läs Wikipediaartikeln ovan om 4/3-systemets ursprung! Titta även på den grafiska representationen i min första länk...där ser du bra att det är en rejäl skillnad mellan en 2/3-sensor och en 4/3-sensor. Sen är steget ytterligare en bit upp till APS-C sensorer...för att sedan göra ett jättekliv upp till 'fullformatsensorer'. 'Ovanför' det har du sedan Pentax 645 och andra ännu större 'mellanformatare'...men då pratar vi en annan division av kameror :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag svarar mig själv igen. Angående Fujifilm FinePix X10 så har jag svårt att släppa den, den har allt jag är ute efter bortsett från sensorn som är för liten på 2/3 = 0,67. Men är 3/4 = 0,75 verkligen så stor skillnad att det märks väldigt tydligt.
Nja, du har tyvärr missförstått. Sensorn i X10 är 8,8x6,6 mm. Sensorn i en 4/3-kamera är 17,3x13,0 mm. Den är alltså fyra gånger så stor.

Så nu söker jag 2011 års motsvarighet till Minox 35 ML.
...
Är det ingen som har tips på en kvalitetskompaktkamera med hyggligt stor sensor, rattar och knappar och gärna en bländarring på objektivet. Brännvidd (35mm) ca 28 - 105mm. Optisk sökare med så mycket information som möjligt och i högsta kvalitet. Och gärna retrodesign.
Du är inte ensam om detta. Vi är många med samma dröm. Nu är det ju med dagens digitalteknik tyvärr svårt att göra så kompakta kameror med lika stor film/sensoryta som de gamla analoga kompakterna.

Det närmaste jag själv har kommit är Canon S90 (och S100 verkar ännu trevligare) som tyvärr saknar sökare. Men varken sökaren i Canon G12 eller X10 är imho värd pengarna.
 

matti

Aktiv medlem
Men vad jag ville ha när jag påbörjade det här var en liten kompakt kamera som man kan ha i fickan utan att det stör. Ett komplement till en framtida systemkamera. Och jag vet, är den för stor stannar den hemma. Den ska kunna slinka ner i byxfickan en sommarkväll som Minoxen på sin tid. Så många härliga och ovärderliga kort jag tagit med den och endast tack vare dess lilla storlek. Indianer i Peru, halicar i Mexico City och drogade barnsoldater i nuvarande Kongo. Minoxen var så liten att det mest såg ut som om man tände en ciggarett eller något. Och den såg så billig ut att ingen orkade råna mig på den.

Så nu söker jag 2011 års motsvarighet till Minox 35 ML. Jag gillar X10 med dess rattar och retrodesign. Jag älskar min iPhone men vill ha rattar och knappar på min kamera. X10 faller tyvärr på en ganska medioker autofokus och värst av allt, ingen som helst sökarinformation. En exponeringsmätare hade väl inte varit för mycket begärt?

Är det ingen som har tips på en kvalitetskompaktkamera med hyggligt stor sensor, rattar och knappar och gärna en bländarring på objektivet. Brännvidd (35mm) ca 28 - 105mm. Optisk sökare med så mycket information som möjligt och i högsta kvalitet. Och gärna retrodesign.

Priset är inte avgörande men hyfsat viktigt. Är jag verkligen ensam i världen om dessa basala önskemål.

Tack igen!!
Finns ingen kamera exakt som du beskriver i nuläget. Under digitalkamerornas uppgång i början av 2000-talet fanns ett gäng halvstora kompakter med 2/3-sensor som hade ganska mycket knappar/rattar på utsidan och rejäla ganska ljusstarka zoomobjektiv...tex Minolta Dimage A1/A2 mfl. Dessa föll dock bort från marknaden. Målgruppen för dessa kameror (entusistiska amatörer) köpte i högre och högre grad D-SLR:er med APS-C sensor vartefter dessa blev billigare (been there done that ;). Detta gjorde att denna kameratyp föll bort. Idag har den 'nischen' delvis återtagits av micro 4/3-systemet...som dock har överlägset bättre bildkvalitet jämför med dessa 'gamla' 2/3-kameror. Fuji X10 är väl också ett nytt kort i den leken...bildkvalitet också hos den överlägsen de 'gamla' 2/3:eek:rna...men spelar idag i en liten egen division med högkvalitativa kompaktkameror där även Olympus XZ-1 och Panasonic LX5 ingår. X10:an och X100:an har dock en alldeles egen 'retronisch' också. Hoppas fler följer efter! :)
 
Senast ändrad:

matti

Aktiv medlem
Är det ingen som har tips på en kvalitetskompaktkamera med hyggligt stor sensor, rattar och knappar och gärna en bländarring på objektivet. Brännvidd (35mm) ca 28 - 105mm. Optisk sökare med så mycket information som möjligt och i högsta kvalitet. Och gärna retrodesign!.
Som sagt...exakt detta finns inte. Kanske du skall kolla in Olympus XZ-1 med den extra elektroniska sökaren som tillbehör!? Det är den bästa elektroniska sökare som finns i dagsläget. XZ-1:an har en ring runt objektivet som styr olika funktioner. I A-läge (bländarprio) styr ringen bländarvalet. Inte retrodesign på själva kameran...men det finns en snygg läderväska att köpa till som kanske kan tänkas åtminstone se lite retro ut!? XZ-1:an har ett mkt ljusstarkt objektiv som går från f/1,8 vid 28mm till f/2,5 vid 112mm. 112mm med f/2,5 ger åtminstone möjlighet till hjälpligt blurrade bakgrunder om du planerar ditt fotograferande lite...dvs ser till att ha en 'bit' mellan objekt och bakgrund.

Liten sensor 1/1,63" (dock stor i kompaktvärlden)...ja visst...men som jag sagt tidigare kan du inte både ha kakan och äta den (portabilitet + stor sensor + zoomobjektiv + hög ljusstyrka/kort skärpedjup = nästan omöjlig ekvation) ;)

Leica M9 är ju annars skapligt kompakt för att vara fullformatare ;)
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tror det närmaste man kommer för en rimlig peng med TS krav om X10 och XZ-1 faller bort är att köpa en NEX 5 (i kit med 18-55 för 3000:), sedan köpa till en adapter för M39 eller Leica M till NEX och M39 eller Leica M fattningsobjektiv. Visst är kameran lite modern men det går utmärkt att fokusera manuellt med nya mjukvaran med peakingfunktion och objektiven har ju en klassisk bländarring. Att man får en "brännviddsförlängning" på 1,5x gör ju inte så mycket idag det finns ju objektiv med dessa fattningar ner till 12mm brännvidd. Sedan kostar ju objektiven en del, men räknar man med inflation skulle ju en Minox kosta en del i dag också. Det enda andra alternativ jag ser är att antingen skaffa NEX 5N plus EVF eller NEX 7 (om man vill ha en sökare) eller en beg Leica M8/M8.2 (fn ca 18000:- - kan falla ytterligare om/när M10 kommer).

Förresten - de bilder jag sett på Fujis kommande spegellösa systemkamera ser lovande ut, men jag skulle gissa med tanke på priset på X10/X100 att det blir en kamera i 10.000:- klassen.
 

Townes

Avslutat medlemskap
Tack för alla intressanta svar, det har varit givande att läsa och min kunskap har breddats betydligt. När jag startade den här tråden kunde jag noll och intet om digitalkkameror.

Jag har nu varit och tittat på lite kameror och valet står mellan Sony NEX-5n som faktiskt var riktigt smidig att sköta trotts avsaknaden av rattar. Men man har väl vant sig via iPhone och iPad. Gillade den ordentligt. Enda nackdelen var att objektivet (18-55) var relativt ljussvagt samt att det saknades en riktig sökare. Den senare går dock att köpa till för 2800:- vilket är fullständigt hutlöst tycker jag.

Sedan visade han mig Olympus PEN E-P3 och den var inte heller dum. Den hade rejäla rattar och det gillade jag. Jag hade lite bråttom så jag hann inte fråga allt jag ville. Men den hade en sensor på 17,3 x 13,0 mm och det var något mindre är Sonyns 23,4 x 15,4 mm. Men spelar det någon roll i praktiken? Måste säga att jag gillade Olympusen men även Sonyn. Och Sonyn var dessutom betydligt billigare.

Så nu tar jag mycket tacksamt emot tips och råd om dessa två kameror. Vilken ska jag välja och varför? Och priset är långt ifrån oväsentligt. Tyvärr.

Stort tack!!

// Lars
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Sonyn har i detta fall tre inte oväsentliga fördelar:
1) peaking funktion - lättare sätta fokus manuellt så manslipper förstora bilden för att fokusera
2) lite större sensor, mindre "brännviddsförlängning" - lättare att hitta vidvinklar bland klassiska objektiv och montera med adapter. Lägre brus
3) kortare registeravstånd - i stort sett alla klassiska objektiv, även Leica M ger oändlighetsfokus med adapter på NEX, så är inte fallet med m43 (t ex "pen" kameror Oly & Pana) och åtminstone vissa adapters
 
ANNONS