Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny BRA kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

waive

Medlem
Samsung EX1 finns för 2590 nu, med f1,8 på "24"mm.
Men den går bara till "72"mm, Olympus XZ1 har oxå
f1,8 på "24"mm men går till "112"mm.
Vridbar skärm på Samsungen och bättre grepp.
Själv köpte jag Samsung.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=601528

Ja jag har hört mkt bra om XZ-1 och att den ska kunna ta kort skärpedjup med det sa de om s100 också som någon motsatte sig här. Så även om den har låg bländare och allt det där, klarar den uppgiften lika bra som det står på pappret?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Samsung EX1 finns för 2590 nu, med f1,8 på "24"mm.
Men den går bara till "72"mm, Olympus XZ1 har oxå
f1,8 på "24"mm men går till "112"mm.
Vridbar skärm på Samsungen och bättre grepp.
Själv köpte jag Samsung.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=601528
Instämmer MEN - det ex jag har kollat hade så pass dålig kantskärpa vid full öppning på vidvinkelsidan att jag betraktade denna bländar/brännviddskombination som oanvändbar jf med Olympus XZ-1 vars skärpa duger på full glugg. Kanske skiljer det sig mellan olika ex - men kanske bör man kolla.
 

jenny_li

Aktiv medlem
Hej,

Jag hoppar in i den här tråden som redan börjat på rätt tema - men som ändå mest lyckas göra mig mer förvirrad...

Jag fotograferar på ren hobbynivå, lägger inte fantasisummor på hobbyn, utan har klarat mig fint med 400D och diverse enklare objektiv till.

Men - under senare år fotograferar jag mindre och mindre, jag GITTER helt enkelt inte släpa kameraskrället med alla #%$!! objektiv och mög med mig. Just nu behöver familjen dessutom en ny kompaktkamera - och jag kom på mig själv med att plötsligt bli fotosugen igen. Alltså - utan att släpa på sju ton prylar varje gång.

Igår kväll hade jag bestämt mig för en s100 - idag hittar jag den här tråden, och börjar fundera på hur viktigt skärpedjup och sådant är. För det ÄR ju kul att leka med. Såklart. Så då undrar jag för det första: Finns det kompaktkameror (INTE kompaktsystem!) där man faktiskt kan leka med skärpedjup - i någon mån?

Och för det andra: De två modeller jag kikat mest på är Canon s100 och Olympus XZ1. Jag kan också tänka mig att kika på andra modeller - men vill inte betala så värst mkt mer än så. Canon G12, kanske? Vilka kreativa möjligheter har dessa kameror? Det är bra grejer alltihop och sådär, men vad riskerar jag bli besviken på?

Tack på förhand!
//Jenny
 

ErlandH

Aktiv medlem
Finns det kompaktkameror (INTE kompaktsystem!) där man faktiskt kan leka med skärpedjup - i någon mån?
Ja, t ex Fuji X10, som har nämnts här i tråden, har f/2,8 även i längsta teleläget och då kan man få oskarp bakgrund. Inte som med 400D kanske, men mer än S100. Å andra sidan är X10 inte precis nån fickkamera.

Edit: XZ1 har jag inte någon erfarenhet av, men den borde kunna ge ungefär samma skärpedjup som X10. För övrigt är en fördel med S100 mot dessa båda kameror att Canonmodellen har större vidvinkel.
 

bildsten

Aktiv medlem
En liten bit ner på den här sidan diskuteras skärpedjup mm och görs en jämförelse mellan aktuella Canon- och Olympusmodeller.
http://www.dpreview.com/reviews/canong1x/7

Canon har enligt mitt tyckande en fördel i den vridbara skärmen, Olympus har fördelen av en glugg som är ljusstark även om man zoomar in motovet och kan hålla iso nere vilket aldrig är en nackdel.
 

jenny_li

Aktiv medlem
Tack för tips - nu är iofs inte G1x ett alternativ för mig, jag tycker den är för dyr helt enkelt. De Canonmodeller jag tittar på är s100 och G12 - som må vara ett nerköp jfrt med G1x, men ligger rätt i pris och fortfarande är en bra kamera.

Fler synpunkter på dessa modeller...?

//Jenny
 

nikitin

Aktiv medlem
Tack för tips - nu är iofs inte G1x ett alternativ för mig, jag tycker den är för dyr helt enkelt. De Canonmodeller jag tittar på är s100 och G12 - som må vara ett nerköp jfrt med G1x, men ligger rätt i pris och fortfarande är en bra kamera.

Fler synpunkter på dessa modeller...?

//Jenny

I tidningen Fotos testarkiv finns tester på både G12 och S100 (och G1 X) att gratis ladda ned.

Jag har tidigare ägt en G12 och har nu bytt till G1 X. Anledningen till bytet var bildkvalitén på höga ISO, där är G1 X klart överlägsen G12. Men annars är G12 en mycket trevlig kamera med bra bildkvalité som jag helt klart kan rekommendera.
 
ANNONS