Annons

Extern blixt, volt och blixtsko ...

Produkter
(logga in för att koppla)

pellepiano

Aktiv medlem
Har en 350d.

Ska köpa en Nissin i622 blixt och behöver veta vilken "trigger voltage" den har ( då jag ska skaffa radiosändare, och det finns 2 modeller, en för blixtar under 6 v och en för blixtar över 6 v ).

Blixten finns för Canon så kanske lösningen redan finns, i Canons blixtsko, alltså hur många volt den skickar ut för att trigga en blixt som sitter på kameran.

Har haft svårigheter att få fram uppgifter ( som jag begriper ) om detta. Nissins produktspecar ger ingen ledtråd tex.
 

David G

Aktiv medlem
Det är väll snarare så att blixten skickar ut en spänning, sen kortsluts (aktivt låg) den av kameran för att trigga blixten.


Mät på blixten för att se hur många volt där finns.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Tack för svar. Då är det blixten enbart som har den infon. Har inte blixten än, vet inte heller hur man mäter, så jag får försöka med generalagenten och se om de vet.
 

Callahan

Medlem
Blixttriggning

Jag vill kunna använda mina två blixtar ihop (en Nikon SB24 och en Nissin D622). Problemet är att jag inte fått Nissin-blixten att slå mha trådlösa dosan. Med Nikon-blixten är detta inget problem. Om jag nu vill trigga Nissin-blixten behöver jag en slavtändare (den inbyggda slavtändaren behöver pre-flash vilket min SB24 inte ger). Har ni använt slavtändare och nissin?
 
ANNONS