Annons

Att välja fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Theanne

Medlem
Har tänkt köpa en fotoskrivare (eller multivariaten om ngn kan rekommendera en bra. Har flera multiskrivare med några år på nacken, kanske en ny sådan?)

Tittar runt lite på Canon, finns det andra förslag?

Ska ta steget från analog systemkamera nu till en digital spegellös (Olympus em10 mark II antagligen).
 
Har tänkt köpa en fotoskrivare (eller multivariaten om ngn kan rekommendera en bra. Har flera multiskrivare med några år på nacken, kanske en ny sådan?)

Tittar runt lite på Canon, finns det andra förslag?

Ska ta steget från analog systemkamera nu till en digital spegellös (Olympus em10 mark II antagligen).
Varför vill du ha en egen skrivare istället för att få bilderna printade av ett företag som erbjuder de tjänsterna?

Frågan är enbart kopplad till att ge dig tips på vilken skrivare som kan passa.
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Har tänkt köpa en fotoskrivare (eller multivariaten om ngn kan rekommendera en bra. Har flera multiskrivare med några år på nacken, kanske en ny sådan?)

Tittar runt lite på Canon, finns det andra förslag?

Ska ta steget från analog systemkamera nu till en digital spegellös (Olympus em10 mark II antagligen).
Epson P600 eller P800 beroende på hur stort du vill skriva ut. Grymt bra skrivare!
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Varför vill du ha en egen skrivare istället för att få bilderna printade av ett företag som erbjuder de tjänsterna?

Frågan är enbart kopplad till att ge dig tips på vilken skrivare som kan passa.
Ja, varför ens fotografera själv då man kan anlita proffsfotografer eller bara googla? :) För att det är ens hobby antar jag, att det skoj att sköta hela kedjan själv från motiv-bildsensor-bildredigering-print.

Jag har denna och är då väldigt nöjd med den, men annars är det nog Canon och Epson som är de som gäller för fotoprinter och alla är nog bra och köp så dyr som du tycker det är värt för dig. Värt att tänka på är att om du ska printa mycket så kan det vara billigare att köpa en dyrare printer men som blir billigare i drift tv att bläcket är billigare per print.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=PRO100S
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Som jag skrev så ställer jag frågan för att bättre veta vilken typ av skrivare som kan passa trådskaparen.
Jag förstår, så din fråga var egenligen menad som "vad ska du bruka skrivaren till, vilken storlek på bilder, hur mycket kommer du printa per t ex månad, färg eller sv, papper etc etc?" och inte som ett ifrågasättande av varför köpa egen printer då det finns andra som kan göra det åt en istället? :)
 
Jag förstår, så din fråga var egenligen menad som "vad ska du bruka skrivaren till, vilken storlek på bilder, hur mycket kommer du printa per t ex månad, färg eller sv, papper etc etc?" och inte som ett ifrågasättande av varför köpa egen printer då det finns andra som kan göra det åt en istället? :)
Helt korrekt. Därav den förtydligande mening som avslutade mitt inlägg.
 

Theanne

Medlem
Finns det ingen som skriver ut i alla format, både svart och vitt mm + kokar kaffe och ger en nackmassage? :)

Ska köpa en Olympus em10 mark II+ ev en Nikon 3400. Fotoshoppat en del men ska bli bättre. Fotar vanliga semesterbilder, arkitektur, natur, hundar/ hästar och barnbarn mm. Ska ha den till foton mindre än A4 till att börja med. Gärna både färg och svv. Mängd och papper har jag ingen aning om.

Klargjort ngt eller bara gjort frågan ännu mer svårbesvarad? :)
 

Theanne

Medlem
Ja, varför ens fotografera själv då man kan anlita proffsfotografer eller bara googla? :) För att det är ens hobby antar jag, att det skoj att sköta hela kedjan själv från motiv-bildsensor-bildredigering-print.

Jag har denna och är då väldigt nöjd med den, men annars är det nog Canon och Epson som är de som gäller för fotoprinter och alla är nog bra och köp så dyr som du tycker det är värt för dig. Värt att tänka på är att om du ska printa mycket så kan det vara billigare att köpa en dyrare printer men som blir billigare i drift tv att bläcket är billigare per print.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=PRO100S
Den här ser intressant ut, kanske lite för avancerad för mig men sonen skulle bli glad!
 
Finns det ingen som skriver ut i alla format, både svart och vitt mm + kokar kaffe och ger en nackmassage? :)

Ska köpa en Olympus em10 mark II+ ev en Nikon 3400. Fotoshoppat en del men ska bli bättre. Fotar vanliga semesterbilder, arkitektur, natur, hundar/ hästar och barnbarn mm. Ska ha den till foton mindre än A4 till att börja med. Gärna både färg och svv. Mängd och papper har jag ingen aning om.

Klargjort ngt eller bara gjort frågan ännu mer svårbesvarad? :)
Jättebra svar. Det utesluter flera skrivare och definitivt några av dem du fått förslag på här.

Jag skulle säga att Canon PIXMA iP7250 är vad du letar efter. :)
 

Curt L

Aktiv medlem
Även jag föreslår Canon PIXMA iP7250 utifrån vad du skrivit. Fantastiskt fina fotoutskrifter, enda nackdelen är små bläckpatroner. Därför ganska dyr i drift, men överkomligt om man inte skriver ut mycket.
 

cls

Aktiv medlem
Har tänkt köpa en fotoskrivare (eller multivariaten om ngn kan rekommendera en bra. Har flera multiskrivare med några år på nacken, kanske en ny sådan?)

Tittar runt lite på Canon, finns det andra förslag?

Ska ta steget från analog systemkamera nu till en digital spegellös (Olympus em10 mark II antagligen).
Hej, jag beställer hem utskrifter från labb snarare än jag printar själv, men när jag ändå behövde byta ut min gamla multiskrivare i höstas ville jag ha en som var ganska bra på fotoutskrifter utöver att den skulle kunna skanna och skriva vanliga papper. Efter att ha läst på en del valde jag Canon Pixma MG7751 (sista siffran står för skrivarens färg, min är vit). Jag är klart positivt överraskad av kvaliteten på fotoutskrifterna - matar man den med schysst papper så blir utskrifterna riktigt bra (jag har hittills bara använt olika papper från Canon). Så om du vill ha en kombimaskin skulle MG7751 (eller annan slutsiffra) kunna vara ett tips.
 

Theanne

Medlem
Tack för alla bra tips, är verkligen taggad att ge mig på lite mer avancerad fotografering igen (även om det bara är instegsmodeller :))!!
 

alfin

Aktiv medlem
Tack för alla bra tips, är verkligen taggad att ge mig på lite mer avancerad fotografering igen (även om det bara är instegsmodeller :))!!
Den trista sanningen är den, att om man inte investerar i en "riktig" fotoskrivare, typ Epson P600/P800 eller Canons motsvarigheter, så blir det lika bra/billigare att skriva ut sina bilder via Crimson/motsvarande.
 
ANNONS