Annons

Nytt operativsystem, Mac Sierra - vågar man uppgradera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag har just fått ett mail-erbjudande från APPLE...
"Uppgradera till macOS Sierra gratis, så får du Siri och mycket mer på din Mac". Vågar jag satsa på det ? Jag har nu El Capitan till min årsgamla toppspecade MacBookPro med 15" Retinaskärm...

Det jag har nu på min Mac laptop har hittills funkat skitbra, men om jag riskerar lika stora bekymmer som många PC-användare då verkade ha haft - kom ihåg när Microsoft ville pracka på alla Windows 7-användare en uppgradering till W10:an, då vill jag INTE uppgradera.

En uppgradering till Windows 10, som "pyttemjuk" otroligt enträget ville ha mej till (med följden, hade jag hört, att många tidigare installerade program & drivrutiner slutade att fungera, och bara med stort besvär och kostnader kunde man därefter återgå till sitt gamla Windows 7)

Jag var tidigare bara PC-användare, och tog intryck av många åsikter här på Fs Forum och jag vägrade i sten att uppgradera mitt Window 7 på min stationära PC, utan kör därför W7:an än.

Har någon här på FS erfarenhet av denna Mac-uppgradering till Sierra? Kan jag fortsätta köra alla program och drivrutiner jag hittills har installerat, även efter en uppgradering till Sierra?

Mvh
/B
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Avvakta är mitt råd. Jag brukar aldrig stressa med operativuppdateringar såvida det inte är säkerhetspatchar och annat som har med driften av det befintliga att göra.

Bättre att vänta in ev buggfixar. El Capitan är en utmärkt version om du frågar mig.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det finns inget i 10.12 som är livsviktigt.
Och använder du din dator till mera än lite slösurfade så har du ingen anledning att uppgradera. Man ska inte röra sådant som fungerar och speciellt inte sådant som rör någon sorts produktionsmiljöer. :)
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Avvakta är mitt råd. Jag brukar aldrig stressa med operativuppdateringar såvida det inte är säkerhetspatchar och annat som har med driften av det befintliga att göra.

Bättre att vänta in ev buggfixar. El Capitan är en utmärkt version om du frågar mig.
Tack för rådet! Uppskattas mkt!
Mvh/B
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Jag uppgraderade till Sierra för några veckor sedan. Allt verkar stabilt och fungerar bra. Förutom Canon EOS Utility, det fungerar inte. Canon har inte släppt någon ny version till Sierra ännu.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Det finns inget i 10.12 som är livsviktigt.
Och använder du din dator till mera än lite slösurfade så har du ingen anledning att uppgradera. Man ska inte röra sådant som fungerar och speciellt inte sådant som rör någon sorts produktionsmiljöer. :)
Samma här, stort tack för snabbt och förtroendegivande råd - "that's why I looove ya, fotosidan..."
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Ochså ett värdefullt svar!

Jag uppgraderade till Sierra för några veckor sedan. Allt verkar stabilt och fungerar bra. Förutom Canon EOS Utility, det fungerar inte. Canon har inte släppt någon ny version till Sierra ännu.
Tack Ingemar - kanske det viktigaste svaret kom fr dig - dysfunktion hos EOS Utility vill jag ju inte ha, det programmet är jag väldigt beroende av! Tipsa mej gärna när Canon är med igen!
/B
 

ajoe

Aktiv medlem
Men ska jag tolka det som att Lr/Ps fungerar med Apples senaste utan att man blir sittande i timmar?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har inte provat några fotorelaterade program med Sierra ännu, men systemet känns aningen långsammare. Siri mest ett irritationsmoment. Mitt råd - Vänta
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Problem MAc OS Sierra - EOS Utility

Har någon här på FS erfarenhet av denna Mac-uppgradering till Sierra? Kan jag fortsätta köra alla program och drivrutiner jag hittills har installerat, även efter en uppgradering till Sierra?

Mvh
/B
Häromdagen poppade det upp en ruta med erbjudande um att uppgradera min Mac Book Pro till operativsystem Sierra - men det fanns ju egentligen inget alternativ att tacka nej, utan endast ”nu”, ”om en timme” , ” i natt” osv. Så jag insåg att det var svårt att komma undan nu.
Sedan jag hade kontrollerat att jag hade de senaste uppdateringarna av Photoshop CC, Bridge och Lightroom CC så tog jag hem uppdateringen. Och sedan uppdateringen gjorts, verkade Photoshop, Bridge och Lightroom funka normalt.

Men när jag provade att ladda ner bilder från mina EOS-kameror via USB-kabeln till datorn så funkade inte Canons programvara EOS Utility! Jag gick då in på Canons hemsida och laddade ner en uppdatering av EOS Utility, med problemet kvarstod. Både för min 5D Mk3 och min 7D (Mki) var problemet likadant.
Ringde Canons support, kom fram direkt och fick snabb hjälp som innebar att jag strax skulle få ett mail med länk till uppdatering av EOS Utility….den uppdateringen var f.ö.nog samma som jag själv laddat ner tidigare visade det sig, men fortfarande funkade inte EOS Utility - samma problem som tidigare!

Lösningen uppenbarades sig så småningom tack vare min bror i Skåne som surfat och hittat att det finns ytterligare en uppdatering av operativsystemet Sierra att ta hem (Mac OS 10.12.3), som man kommer åt via App store - sedan denna ytterligare uppdatering hämtats hem och installerats funkar allt som dt ska med EOS Utility. Stor lättnad - den lösningen hade jag nog inte hittat själv!
 

andreassofus

Aktiv medlem
har uppdetaret till sierra för längesen och det har fungerat smärtfritt. lightroom och photoshop funkar minst lika bra som förut.
 

barabild

Aktiv medlem
Jag kör en iMac 27" av senaste modell och en MacBook Air från mitten av 2011 båda med Sierra som operativsystem version 10.12.2 d.v.s. den senaste uppdateringen. Jag installerade systemet precis när den första uppdateringen hade släppts.

Jag använder Lightroom CC, Photoshop CC, Bridge och Canon Utility dagligen helt utan problem. Jag ser i tråden att någon haft problem med Canon Utility och det fick jag förra gången Apple uppdaterade sitt operativsystem till ver. 10.11El Capitan. Jag gick då in och laddade ner de senaste versionerna av programmen från Canon, och sedan har det fungerat. Och som sagt vid övergången till Sierra var det inget problem.

Det enda jag råkat ut för, vilket troligen alla användare gjort oavsett operativsystem, var när Adobe släppte sina senaste uppdateringar bl.a. för att anpassa sig till Sierra, var några buggar i deras system t.ex. att vissa snabbkomandon i Lightroom inte fungerade längre, men det har dom fixat nu.
 
ANNONS