Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Katastrof och ocker! [gummit släpper på Nikonkameror]

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidBerg

Aktiv medlem
Jag får ge tummen upp till Lasses som bytte gummit på min D700 när jag hade den inne för att få blixtkontakten reparerad. De fixade både gummit och blixtkontakten för 0 kr trots att kameran är snart 3 år. De tipsade själva om att man har tre års reklamationsrätt.

Kan tillägga att zoomgummit på min 24-70 också har svällt. Läste att man kunde köpa nytt från Nikon i Holland (tror jag) relativt billigt så kanske att jag gör så.
 

PMD

Aktiv medlem
Lite utanför ämnet, men ... Jag kan inte låta bli att dra upp en av mina käpphästar: Varför har vi inte utbytbara grepp på i alla fall proffs- och semiproffskamerorna?
Till Canon EOS 620/650/{630,600}/RT fanns tre olika grepp att välja bland. Standardgreppet GR30, GR20 med anslutning för fjärrkontrollsladd, och GR10 som var lite större än de båda andra.
 

PMD

Aktiv medlem
(Gammalt ärende, men någon kanske är intresserad av svaret ändå.)

Vem skall jag vända mig till tycker du? Nikon Sverige eller genom deras ombud, t ex Lasses Kameraservice?
Konsumentköplagen reglerar förhållanden mellan en köpare och en säljare, men bara om säljaren är en näringsidkare (inte om du köper av en privatperson), Eftersom du inte köpt kameran direkt av Nikon eller av Lasses Kameraservice så är ingen av dem skyldig att ta emot din reklamation.

Hör med Nikon om de kan ta det på goodwill, annars är det nog kört.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Stämmer men i praktiken har de allra flesta återförsäljare avtalat med sina leverantörer att leverantören/importören skall sköta alla garantireparationer.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är skillnad på garantireparation och reparation efter reklamation enligt konsumentköplagen.

De flesta tillverkare brukar ge ett års garanti på sina produkter (och den lokala representanten/importören står i allmänhet för garantiservicen). Ibland är det lägre tid än ett år, och då oftast två år.

Konsumentköplagen ger tre års reklamationsrätt.
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Tvingas nog bita i det sura äpplet!

Lämnade in en D700 + 70-200/2.8 + 24-70/2.8 till Nikon där ALLA gummibitar lossnat på huset och zoomringarna på båda objektiven. Nikon hävdar "slitage" och säger att de vill ha ca 3500:- för att reparera detta, alternativt får jag betala 2 x 300:- + frakt + moms (två paket på posten) för att få tillbaka grejerna olagade. Ord står mot ord hur hårt jag använt utrustningen. Nikon kan inte veta att jag är den enda personen som i princip rört grejerna. Nikon kan inte veta att jag varit sensationellt försiktig. Nikon kan inte veta att jag mest burit huset i remmen och inte i handtaget. Nikon kan inte veta att utrustningen inte utsatts för slag eller andra konstiga saker och jag kan väl inte klandra dem egentligen. De känner ju inte mig personligen!

Jag trodde i min enfald att Nikons dyraste utrustning som kallas för "proffsgrejer" skulle hålla länge, längre än garantin gäller, men Nikon säger på telefon att sådana här saker får man tydligen räkna med. Trodde också att det faktum att jag har tre dyra saker som har samma fel skulle peka på att något är tokigt ... men det räckte inte som argument.

Dessutom hamnar jag tydligen bortom alla skydd eftersom jag köpt grejerna i min firma och skyddas då inte av konsumentköplagen. Vet någon om det hade varit lönt att ha grejerna försäkrade i Gefvert i ett sådant här fall?

Jag är inte speciellt arg. Mer förvånad, besviken och faktiskt ledsen. Har ju gillat Nikon och deras attityd tidigare men nu fick det hela sig en ordentlig törn. Känner mig lite dum också eftersom jag sagt till andra fotointresserade att en av anledningarna till att jag lägger dyra pengar på utrustning är för att de håller längre än billigare grejer. Det argumentet blir lite svårare att använda framöver, hur sant det är må vara!

Nu har jag i alla fall fått skriva av mig och kanske kan det hjälpa någon annan fotograf som får samma problem med utrustningen i framtiden. Nikons grejer är bra, när de är hela! Jag hoppas också att Nikon innerst inne inser (även om de inte just erkänner det) att gummit kan inte lossna så här på deras dyraste grejer utan orsak.
 

Mesch

Aktiv medlem
Tvingas nog bita i det sura äpplet!

Lämnade in en D700 + 70-200/2.8 + 24-70/2.8 till Nikon där ALLA gummibitar lossnat på huset och zoomringarna på båda objektiven. Nikon hävdar "slitage" och säger att de vill ha ca 3500:- för att reparera detta, alternativt får jag betala 2 x 300:- + frakt + moms (två paket på posten) för att få tillbaka grejerna olagade. Ord står mot ord hur hårt jag använt utrustningen. Nikon kan inte veta att jag är den enda personen som i princip rört grejerna. Nikon kan inte veta att jag varit sensationellt försiktig. Nikon kan inte veta att jag mest burit huset i remmen och inte i handtaget. Nikon kan inte veta att utrustningen inte utsatts för slag eller andra konstiga saker och jag kan väl inte klandra dem egentligen. De känner ju inte mig personligen!

Jag trodde i min enfald att Nikons dyraste utrustning som kallas för "proffsgrejer" skulle hålla länge, längre än garantin gäller, men Nikon säger på telefon att sådana här saker får man tydligen räkna med. Trodde också att det faktum att jag har tre dyra saker som har samma fel skulle peka på att något är tokigt ... men det räckte inte som argument.

Dessutom hamnar jag tydligen bortom alla skydd eftersom jag köpt grejerna i min firma och skyddas då inte av konsumentköplagen. Vet någon om det hade varit lönt att ha grejerna försäkrade i Gefvert i ett sådant här fall?

Jag är inte speciellt arg. Mer förvånad, besviken och faktiskt ledsen. Har ju gillat Nikon och deras attityd tidigare men nu fick det hela sig en ordentlig törn. Känner mig lite dum också eftersom jag sagt till andra fotointresserade att en av anledningarna till att jag lägger dyra pengar på utrustning är för att de håller längre än billigare grejer. Det argumentet blir lite svårare att använda framöver, hur sant det är må vara!

Nu har jag i alla fall fått skriva av mig och kanske kan det hjälpa någon annan fotograf som får samma problem med utrustningen i framtiden. Nikons grejer är bra, när de är hela! Jag hoppas också att Nikon innerst inne inser (även om de inte just erkänner det) att gummit kan inte lossna så här på deras dyraste grejer utan orsak.
Hela den här gummi-grejjen suger. Hoppas Nikon tar sitt förnuft till fånga och ändrar på detta om inte annat så på kommande modeller.
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Hela den här gummi-grejjen suger. Hoppas Nikon tar sitt förnuft till fånga och ändrar på detta om inte annat så på kommande modeller.
Vi håller tummarna att något händer. Jag tror de redan känner till detta men vill inte hantera det för tillfället. Sverige kanske inte har back up från Japan i ärendet eller så är det något annat som gör att de håller igen.
Nåja, vi får hoppas de rättar till gummit på framtida modeller och att vi också får vara med om det :)
 

janne_145

Aktiv medlem
Gå till Lasses nästa gång. De är mer humana och har inte samma press på lönsamhet som Nikon i Solna...
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Tycker också det är tråkigt att gummit släpper på proffsprylarna.
Kan tipsa om att man kan köpa t ex zoomgummit till 24-70 löst av Nikon Sverige (ca 165kr) och byta själv. Tog 30s. Lite jobbigare med greppen på kameran dock...
 

millgard

Aktiv medlem
Ställde just frågan till Cyberphoto då zoomgummit sitter lite löst på min 18-200 VR... "själva gummit kan ju inte kosta så många kronor".

Kan man byta själv är det väl inte så mycket att tjafsa om, förutom en viss irritation då. Kostnaden för Nikon kan definitivt inte vara särskilt många kronor, så det vore ju en vettig GW. Gummiklädseln på huset är väl värre förstås.
 

iSolen.se

Guest
Tvingas nog bita i det sura äpplet!

Lämnade in en D700 + 70-200/2.8 + 24-70/2.8 till Nikon där ALLA gummibitar lossnat på huset och zoomringarna på båda objektiven. Nikon hävdar "slitage" och säger att de vill ha ca 3500:- för att reparera detta, alternativt får jag betala 2 x 300:- + frakt + moms (två paket på posten) för att få tillbaka grejerna olagade. Ord står mot ord hur hårt jag använt utrustningen. Nikon kan inte veta att jag är den enda personen som i princip rört grejerna. Nikon kan inte veta att jag varit sensationellt försiktig. Nikon kan inte veta att jag mest burit huset i remmen och inte i handtaget. Nikon kan inte veta att utrustningen inte utsatts för slag eller andra konstiga saker och jag kan väl inte klandra dem egentligen. De känner ju inte mig personligen!

Jag trodde i min enfald att Nikons dyraste utrustning som kallas för "proffsgrejer" skulle hålla länge, längre än garantin gäller, men Nikon säger på telefon att sådana här saker får man tydligen räkna med. Trodde också att det faktum att jag har tre dyra saker som har samma fel skulle peka på att något är tokigt ... men det räckte inte som argument.

Dessutom hamnar jag tydligen bortom alla skydd eftersom jag köpt grejerna i min firma och skyddas då inte av konsumentköplagen. Vet någon om det hade varit lönt att ha grejerna försäkrade i Gefvert i ett sådant här fall?

Jag är inte speciellt arg. Mer förvånad, besviken och faktiskt ledsen. Har ju gillat Nikon och deras attityd tidigare men nu fick det hela sig en ordentlig törn. Känner mig lite dum också eftersom jag sagt till andra fotointresserade att en av anledningarna till att jag lägger dyra pengar på utrustning är för att de håller längre än billigare grejer. Det argumentet blir lite svårare att använda framöver, hur sant det är må vara!

Nu har jag i alla fall fått skriva av mig och kanske kan det hjälpa någon annan fotograf som får samma problem med utrustningen i framtiden. Nikons grejer är bra, när de är hela! Jag hoppas också att Nikon innerst inne inser (även om de inte just erkänner det) att gummit kan inte lossna så här på deras dyraste grejer utan orsak.
Har du någon ide om varför det kan ha hänt på alla tre prylarna samtidigt? Legat i varm bil? Det låter som du haft otrolig otur annars. Köpte du dem samtidigt?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Någonting mysko är det för en del verkar drabbas väldigt mycket av problemet medan andra knappt eller inte alls råkar ut för det. Det känns som att antingen är det variabel kvalitet på gummit eller också är det känsligt för något som bara en del ovetandes utsätter det för.

Om alla drabbades av problemet hade det nog varit avsevärt mycket mer ramaskri än vad det faktiskt är. De som inte råkar ut för det brukar ju inte säga så mycket...
 

jorgene

Aktiv medlem
Någonting mysko är det för en del verkar drabbas väldigt mycket av problemet medan andra knappt eller inte alls råkar ut för det.
Detta är också min erfarenhet, efter flera års deltagande på diverse Nikon- (och andra) kameraforum. En del tycks råka ut för detta gång på gång, med kamera efter kamera -- samtidigt som t.ex. jag själv aldrig råkat ut för det. Trots 5-6 Nikon DSLR:er under 7 år, från D70 till D3, och trots att jag i stort sett aldrig använder kamerarem.

Konstigt är det.
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Har du någon ide om varför det kan ha hänt på alla tre prylarna samtidigt? Legat i varm bil? Det låter som du haft otrolig otur annars. Köpte du dem samtidigt?
Grejerna har inte legat i en varm bil och de köptes vid olika tillfällen så varför det uppstår vet jag inte. Jag bor i Åre, inte många varma bilar där inte :) Kanske ren otur!
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Detta är också min erfarenhet, efter flera års deltagande på diverse Nikon- (och andra) kameraforum. En del tycks råka ut för detta gång på gång, med kamera efter kamera -- samtidigt som t.ex. jag själv aldrig råkat ut för det. Trots 5-6 Nikon DSLR:er under 7 år, från D70 till D3, och trots att jag i stort sett aldrig använder kamerarem.

Konstigt är det.
Surt är det! Det tråkigaste är att jag faktiskt trodde jag köpt grejer som skulle hålla riktigt länge. Byggkvalitén har ju lyfts fram som en viktig faktor i många tester och testarna vill ju ofta påstå att det är bland annat pga av det de kostar många tusenlappar mer än andra objektiv. Objektiv som kostar 15-20000:- kronor styck är ju en ganska stor investering. Nåja, som sagt, bara att blicka framåt och hoppas att Nikon får fram gummi så vi slipper detta i framtiden. Jag tänker inte gräva ned mig i det här utan betalar reparationerna och siktar framåt. Jag vill ju att mina objektiv ska fungera och skulle jag låta bli att reparera dem eller själv sätta mig med något lim blir det troligtvis bara strul ...
 

christian veltman

Aktiv medlem
Märkligt

Har kört min D3 på flera tusen uppdrag utan något släpp alls.
Kvalitén verkar vara mycket ojämn när jag läser vad andra drabbats av.
 

Twilice

Aktiv medlem
Toppen av mitt gummi (ungefär där man har tummen) har blivit alldeless för stort. Men så länge resten av gummit sitter fast så stör det mig inte ett dugg. Jag märker det inte ens såvida jag inte kollar på det. Det jag dock är orolig för är att det kommer sprida sig och att gummit lossar helt.
 
ANNONS