Annons

Canon G1X vs Panasonic Lumix DMC-GX1

Produkter
(logga in för att koppla)

JEzus

Aktiv medlem
Hej,

Behöver en mindre sjysst kamera och har titta på dessa två. Det är mindre modeller som numer ger bilder med en kvalitet jag kan känna mig nöjd med. Jag är ute efter den bästa bildkvaliten och vill gärna ha lite input från er här? =)

Panasonicen har den klara fördelen att den har utbytbara objektiv vilket är trevligt, men givetvis blir det en kostnadsfråga att utöka mängden objektiv för att nå samma "bredd" som Canon har.

Jag vet att de båda är relativt nya så ingen kanske kan ge mig något exakt råd, men spruta på med tankar om vad ni hört eller sett.

Tacksam för alla råd!

Mvh
Björn
 

Knight Palm

Aktiv medlem
DxOMark har testat och sett att den har samma sensoruppbyggnad som gamlingen EOS 7D, men att formatet är nerminskat till en 1.85x 1.5" sensor, mot 2.00x för MFT. Prestanda är därför i klass med MFT, men med den väsentliga skillnaden att objektivet är fast på Canon G1X.

Det finns skäl att misstänka att G1X är Canons försökskanin "testbed" för ett tänkbart sensorformat till en kommande spegellös systemkamera. Som kompaktkamera kanske Fujifilm FinePix X10 är ett lämpligare val, dock med sämre prestanda pga den mindre sensorstorleken. Som systemkamera finns ett stort utbud från både Olympus och Panasonic med likvärdig prestanda.

Brännvidden på en Canon G1X kan visserligen utökas med både vidvinkel- och telekonverter, men är du ute efter den bästa bildkvaliteten som du skriver, så har du ju flera mycket bra objektiv att välja bland till MFT: 12mm ƒ/2.0, 20mm ƒ/1.7, 25mm ƒ/0.95, 25mm ƒ/1.4, 45mm ƒ/1.8, 75mm ƒ/1.8, förutom ytterligare ett antal zoomar. Olika kamerahus, litet som stort, som alla nyttjar samma objektivpark dessutom.

Det är enbart upp till dig och dina preferenser att bestämma vilken kamera som är bäst. Vill du inte byta objektiv, så är Canon G1X ett bra val. Märker du att du saknar något, kanske Canon lanserat en G2X till nästa år med utbytbara objektiv, som bättre passar dina behov?

Ref:
 

JEzus

Aktiv medlem
Tack för ett mycket bra svar. Ska kolla länken du referera till, tack.

En av de ursprungliga tankarna är att gå ner i storlek från vad jag har nu, har en gammal 20d (den var fin en gång på sin tid).

Mm, säkerligen kommer de släppa bättra och bättre inom denna serie, men det är ju nu man vill ha den.

Tack återigen!

/Björn
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Ville bara krångla till det lite mer och berätta att jag står å velar mellan Pana GX1 och Sony Nex-5n, Nexen två lakan billigare och ger kanske bättre bilder (det är frågan?) men har lite klumpigare objektiv.
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Tack den var intressant, fast snabb, väldigt snabb, för MTV-generationen antar jag, som en kort summering gissar jag att nexen var endast bättre när det var ont om ljus, allt annat var GX1 bättre på, var det rätt uppfattat samt stämmer det här med den allmänna uppfattningen? Nu är low-light-förmågan viktig iofs men kanske inte allt. Hmm...
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Tack den var intressant, fast snabb, väldigt snabb, för MTV-generationen antar jag, som en kort summering gissar jag att nexen var endast bättre när det var ont om ljus, allt annat var GX1 bättre på, var det rätt uppfattat samt stämmer det här med den allmänna uppfattningen? Nu är low-light-förmågan viktig iofs men kanske inte allt. Hmm...
Ja, det är en väldans rapp genomgång...!

GX1 verkar ha markant snabbare af. Nex är bättre på höga iso. Om man nu ska tro videon, iallfall. För mig blir det en GX1, jag har redan en GF1. Dessutom har jag en 7-14 jag använder en hel del, en vidvinkelzoom med det omfånget skulle bli mycket större till en Nex.
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Synd att Sonyn inte har ett lika rart slimmat ihopfälbart objektiv som Panasonicen, det den faller på autofocusens snabbhet är en detalj. Svårt val. Ang Canonen som inledde tråden tycker jag den är lite för stor, kan man ju nästan ta med sig systemkameran.
 
ANNONS