Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röd missfärgning på bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Hej!

Jag får en röd gloria runt de starkast belysta delarna på mina färgade pappersbakgrunder. Efter mycket testande har jag ringat in problemet ordentligt. Ligger bakgrunden ett helt bländarsteg under vald bländare på kameran så ser det helt ok ut. Har jag bara tex 2/3 steg mellan börjar den röda glorian komma där det är som ljusast på bakgrunden. Problemet kvarstår sedan ända tills bakgrunden är väldigt ljus/för ljus. Jag har en 5dmkII och pappersbakgrunderna är lastolites om jag minns rätt. Har 3 olika objektiv och det gör ingen skillnad om jag byter mellan dessa. Har jag tagit en bild där glorian finns med försvinner denna om jag drar ner exponeringen i Lightroom. Har aldrig läst någonstans att bakgrunden måste ligga ett bländarsteg lägre så det måste vara något tokigt någonstans. Skärmen är från Nec och är kallibrerad. Ser jag på samma bild genom Crimsons profil försvinner nästan problemet. Tacksam för ideer på vad det kan vara.

Vänligen
Jonas
 

RDL

Aktiv medlem
Du får nog skicka med en bild tror jag.

Vad har du för ljusformare och är det inte så enkelt att bakgrunden är fläckig helt enkelt?
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Det som du ser hänger ihop med att vitt inte är en färg, och att kameran, och också bildskärmen, precis som våra ögon, arbetar med tre färger.

När exponeringen av en "vit" yta är korrekt, så att det finns teckning där, finns bilddata i alla tre kanalerna, och ytan på bilden blir inte vit, utan en ljus nyans av grå. Om ytan blir helt vit, som när man frilägger, är alla tre kanalerna klippta, och ingen teckning kan längre skönjas där.

Mellan extremfallet att allt är urfrätt vitt, och att det i det andra fallet finns teckning i alla tre färgkanalerna, kommer det att kunna finnas såna "glorior" som du ser. Vilken färg de får beror på vilka färger som först klipper, och de uppstår för att inte alla färger klipper samtidigt. Du kan se samma fenomen i solbelysta moln på himlen, eller dis som är genomlyst, precis där det ljusa går mot att klippa.

Så det är två möjliga fall utan gloria:
  1. endera att inte exponera så mycket att bakgrunden blir helt vit, utan hålla tillbaka exponeringen så att ingen av färgkanalerna klipper någonstans
    -
  2. eller att exponera tillräckligt mycket för att helt fräta ur bakgrunden

Och ett förtydligande av det där med "exponering" kan vara på sin plats: Du kan inte ändra exponeringen i Lightroom. Du kan bara ändra bildens ljushet och gränsen för var det klipper. Om din gloria kan försvinna genom att du gör bilden en aning mörkare i Lightroom så har du inte klippning i råfilen, utan den är exponerad så att du har teckning i det vita.

Om du tycker att bakgrunden är för mörkt grå när du har ändrat ljusheten så att glorian försvinner, kan du genom att justera tonkurvan ge bakgrunden ljusare ton. Det påverkar man genom kurvans S-form, så att man lyfter den relativt högt upp utan att den får slå i taket.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Du får nog skicka med en bild tror jag.

Vad har du för ljusformare och är det inte så enkelt att bakgrunden är fläckig helt enkelt?
Tack för att du intresserar dig för mitt problem. Att det skulle vara samma fel på samtliga 4 bakgrunder pga fläckighet känns inte så troligt, Har däremot funderat kring att jag kanske köpt för billiga bakgrunder som ger denna typ av fel (kanske så du menade). Nu fick jag ett svar efter ditt som förklarar utförligt vad problemet är och jag förstår därför att bakgrunderna inte är källan till problemet. Hur som helst, tack för din vilja att hjälpa.

mvh
Jonas
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det som du ser hänger ihop med att vitt inte är en färg, och att kameran, och också bildskärmen, precis som våra ögon, arbetar med tre färger.

När exponeringen av en "vit" yta är korrekt, så att det finns teckning där, finns bilddata i alla tre kanalerna, och ytan på bilden blir inte vit, utan en ljus nyans av grå. Om ytan blir helt vit, som när man frilägger, är alla tre kanalerna klippta, och ingen teckning kan längre skönjas där.

Mellan extremfallet att allt är urfrätt vitt, och att det i det andra fallet finns teckning i alla tre färgkanalerna, kommer det att kunna finnas såna "glorior" som du ser. Vilken färg de får beror på vilka färger som först klipper, och de uppstår för att inte alla färger klipper samtidigt. Du kan se samma fenomen i solbelysta moln på himlen, eller dis som är genomlyst, precis där det ljusa går mot att klippa.

Så det är två möjliga fall utan gloria:
  1. endera att inte exponera så mycket att bakgrunden blir helt vit, utan hålla tillbaka exponeringen så att ingen av färgkanalerna klipper någonstans
    -
  2. eller att exponera tillräckligt mycket för att helt fräta ur bakgrunden

Och ett förtydligande av det där med "exponering" kan vara på sin plats: Du kan inte ändra exponeringen i Lightroom. Du kan bara ändra bildens ljushet och gränsen för var det klipper. Om din gloria kan försvinna genom att du gör bilden en aning mörkare i Lightroom så har du inte klippning i råfilen, utan den är exponerad så att du har teckning i det vita.

Om du tycker att bakgrunden är för mörkt grå när du har ändrat ljusheten så att glorian försvinner, kan du genom att justera tonkurvan ge bakgrunden ljusare ton. Det påverkar man genom kurvans S-form, så att man lyfter den relativt högt upp utan att den får slå i taket.

Stort tack för att du hjälpt mig och så utförligt förklarat vad som är problemet. Har ibland blivit mer konfunderad efter att jag sökt hjälp på forumet men i detta fallet var det mitt i prick. Bra att du förtydligar angående exponering också.

Önskar dig en trevlig dag

Vänligen
Jonas
 
ANNONS