Annons

Studiobelysning

Produkter
(logga in för att koppla)

Weronica Lindholm

Aktiv medlem
Ah oki. Undrade mest för att jag har grejer ligger som jag tänkte sälja som paket, men det ligger i ett annat prisområde :)
Vill köpa nytt längre fram och det ska vara endast till inomhusstudio. Normal takhöjd till ca 14 kvm rum.

Söker förslag av andra och vägledning på vad som behövs så jag ej köper mer än nödvändigt men det ska vara bra och vill kunna variera i ljus mm.

Som jag skrev innan jag är oskuld i detta område, fotostudio inomhus.

Mvh
Weronica
 

Minita

Aktiv medlem
Jag hade fördelat budgeten så här.

http://kaffebrus.com/studioset-elinchrom-d-lite-rx-one-softbox-set-1988.html

De blixtarna kommer du långt med i ditt "lilla" utrymme. Komplettera med en reflexskärm med eget stativ samt en bakgrund. Där har du ungefär din budget. Du kommer väldigt långt med 2 blixtar och en reflexskärm. Då har du huvudljus och effektljus. Reflexskärmen lättar upp skuggsidan.

I framtiden köper du lite starkare Elinblixtar och har de första till effektljus. Tex bakgrund och hår.

Du kommer att spara tid och pengar på att köpa kvalitet från början. Du märker det väldigt väl när du skall hantera blixtarna, jämnheten i ljuset och du slipper tänka på att dumpa blixten om du ändrar till en lägre effekt m.m. Sedan finns det såklart andra välkända fabrikat men jag är väldigt nöjd med mina Elin.
 

Weronica Lindholm

Aktiv medlem
Jag hade fördelat budgeten så här.

http://kaffebrus.com/studioset-elinchrom-d-lite-rx-one-softbox-set-1988.html

De blixtarna kommer du långt med i ditt "lilla" utrymme. Komplettera med en reflexskärm med eget stativ samt en bakgrund. Där har du ungefär din budget. Du kommer väldigt långt med 2 blixtar och en reflexskärm. Då har du huvudljus och effektljus. Reflexskärmen lättar upp skuggsidan.

I framtiden köper du lite starkare Elinblixtar och har de första till effektljus. Tex bakgrund och hår.

Du kommer att spara tid och pengar på att köpa kvalitet från början. Du märker det väldigt väl när du skall hantera blixtarna, jämnheten i ljuset och du slipper tänka på att dumpa blixten om du ändrar till en lägre effekt m.m. Sedan finns det såklart andra välkända fabrikat men jag är väldigt nöjd med mina Elin.

Tack

Mvh
Weronica
 

coleman45

Aktiv medlem
Måste få flika in här!

Hur du än vrider och vänder, oavsett om du köper Profotoblixtar eller Quantuumblixtar så kvarstår faktum, en blixt är en blixt.
Ja visst jag använder Elinchrom, men de hade lika gärna kunnat varit Quantuum.
Allt beror ju på hur du kommer att använda dina blixtar. Ska du likt Erik Almås, resa jorden runt och fota i alla möjliga väder och under långa sessions ja då krävs det en blixt som klara av det. Men i ditt fall där du endast kommer använda dem i en liten studio och ibland flytta dem tycker jag att ljusformare har ett mycket större värde.
Du måste komma ihåg att det kommer alltid finnas folk som har för mycket pengar och gillar teknik. Många här inne på fotosidan som sitter på fina hus, dyra gluggar och blixtar som kostar skjortan men de presterar ju inte direkt något...

Är trött på att dela in saker i semiprofessionell, professionell osv osv. Jag har sett bilder tagna med otroligt små medel men vilka bilder sen.

I ditt fall hade jag köpt ett Quantuumpaket (jag kan tillägga att den är mycket mer stabil en mina Elinchromblixtar), några reflexskärmar och stabila stativ. En beautydish är alltid bra att ha ;)
För 8 lax får du en hel del om du inte går på "Minitas" linje...
 

Minita

Aktiv medlem
Helt rätt med ljusformare.
Mitt inlägg var mer Elin vs "Kinablixt". Har själv både Elin o enkla sk Kinablixtar inköpta från Kaffebrus. Har ingen annan märkeserfarenhet. Kan bara säga att idag hade jag inte köpt Kinablixtarna med den erfarenheten att jobba med blixtar från Elin. (eller förmodligen någon annan märkesblixt vs Kinablixtar) Jag plockar dock en del med mina prylar. Fotograferar ganska ofta barn i deras hem o där får ljussättningen inte lika stor betydelse som hastighet, stabilitet i ljus o stabilt att hantera.
Använder dock fortfarande Kinablixtarna då o då i studion till effektljuset.
 

Weronica Lindholm

Aktiv medlem
Jag vet en del som kör dagsljus enbart inomhus och bara en extra blixt
men jag funderar på skuggorna mm. Ja detta ligger i framtiden men kul spåna i den också.
 
ANNONS