Annons

SCSI till USB och Vuescan

Produkter
(logga in för att koppla)

janne19

Ny medlem
Hej
Jag har en Agfa Duoscan T2500. Den har ju några år på nacken men är väl fortfarande en bra scanner. Jag är ute efter en kabel/adapter från SCSI till USB, är det någon som vet var jag kan få tag på en sådan? Sedan finns det ju ingen drivrutin efter XP men det säger Vuescan kunna fixa. Dock en betaltjänst om man vill slippa vattenmärken. Någon som har erfarenhet av Vuescan?
/janne
 

rronnbac

Aktiv medlem
Den har väl närmare tjugo år på nacken? Jag undrar om det är värt besväret? Det finns ju nya scanners som sannolikt gör ett lika bra, eller bättre, jobb för relativt begränsat pris.

Med det sagt, jag använder VueScan för scanner-funktionen i en multifunktionsfärglaser, där HP inte längre har kompatibla drivrutiner för scanning i. Mac OS X. VueScan i sig funkar helt utan anmärkning och har alla de funktioner jag har behov av.

När det gäller SCSI-interfacet så kan jag dock inte säga något.
 

janne19

Ny medlem
Ja, det är väl också en del av frågan, åldern på scannern alltså, det jag vill åt där möjligheten att scanna dia och negativ i större batchar men det blir kanske struligare och dyrare än att köpa en ny.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har också en gammal neg/diaskanner, en Acer ScanWit 2720 från ca 2000 som är ansluten via ett scsi-kort. Det går nog att fixa ett program för att hantera skannern, problemet är scsi-kortet till vilket det bara finns drivrutiner för xp och tidigare versioner som win98 och 98se. Det finns scsi-kort att skaffa som i varje fall går att köra med win 7 vet jag, men de är så dyra att jag lika gärna kan köpa en ny bra skanner. Jag har helt enkelt kvar en gammal dator med xp (och en reserv till den) som jag drar igång vid behov.

Behovet har dock minskat sedan jag skaffatr en annan kamera med 16 Mp och framför allt ett bättre objektiv, ett Rodenstock Rodagon, till min bälg med reprotillsats.

Jag får ungefär samma kvalite men större bilder i raw ur kameran, än ur skannern som har upplösningen 2700 ppi vilket motsavarar drygt 8 Mp. Skannerns styrka ligger dock i att den fixar förgnegativ bättre och snabbare än om jag ska fixa dem via repro och photoshop, trots en bra action i ps som gör grovjobbet med att göra bilden positiv. Jag fotar av negativen och kör min action för att få bilder för att bedöma om det finns några neg som är värda att skanna för att få ut bättre kvalité.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej
Jag har en Agfa Duoscan T2500. Den har ju några år på nacken men är väl fortfarande en bra scanner. Jag är ute efter en kabel/adapter från SCSI till USB, är det någon som vet var jag kan få tag på en sådan? Sedan finns det ju ingen drivrutin efter XP men det säger Vuescan kunna fixa. Dock en betaltjänst om man vill slippa vattenmärken. Någon som har erfarenhet av Vuescan?
/janne
Googla scsi to usb.
Det verkar finnas adaptrar att köpa.
Jag har win7 p som har inbyggt xp-mode, vilket gör att man kan köra äldre program om man vill. Jag behövde xp i början till min skanner eftersom Nikon inte var intresserade av att anpassa till win7, men efter lite letande på nätet hittade jag en drivrutin tillverkad av en privatperson. Fungerar perfekt med win7 numera. Troligtvis med Windows 10 också men byter inte något som funkar...
 
Vuescan

Hej
Jag har en Agfa Duoscan T2500. --- Sedan finns det ju ingen drivrutin efter XP men det säger Vuescan kunna fixa. Dock en betaltjänst om man vill slippa vattenmärken. Någon som har erfarenhet av Vuescan?
/janne
Själv skannade jag några tusen dia med en Nikon-skanner och Vuescan i W7 för några år sedan. I mina ögon är Vuescan ett kompetent program för skanning med många inställningsmöjligheter och verkar fungera för de allra flesta skanners. Det borde gå att maila och fråga om Vuescan klarar din Duoscan. Engångskostnad för programmet, uppdateringar ingår. Prisvärt.
 
ANNONS