Annons

Mer bilder i poolerna än vad vi orkar kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lämplig ratio Given kommentar per ny uppladda bild

  • 1:1 (1 kommentar:1 bild)

    Röster: 217 30.5%
  • 2:1 (2 kommentarer:1 bild)

    Röster: 267 37.6%
  • 4:1 (4 kommentarer:1 bild

    Röster: 124 17.4%
  • 8:1 (8 kommentarer:1 bild

    Röster: 31 4.4%
  • 1:2 (1 kommentar:2 bilder)

    Röster: 72 10.1%

  • Totala väljare
    711

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Orkar inte läsa hela tråden men vill ändå yttra min röst för det här.
Tycker det är hur dumt somhelst. Jag får numer en del kommentarer på mina bilder, vilket jag är tacksam för. Förut när jag kämpade för att få någon kommentar alls på bilderna, så tog jag det som konstruktiv kritik, bilden var inte tillräckligt bra för att förtjäna mer än så.
Kommer det från nån sorts alla är lika värda-mentalitet? Det är vi ju inte. Vi värderas på massa olika sätt, för våra färdigheter, förmåga att vara en god äkta man, samhällsinvånare, beroende på hur mycket man bidrar med i olika sammanhang osv osv.

Våra bilder borde inte vara så personliga ens. Om alla bilder är lika värda så är ju ingen bättre än nån annan, då kan vi lika gärna ha en standardkommentar som automatiskt ges av fotosidan sen är det bra så. Jag kan hålla med om att det inte finns bättre eller sämre, det finns tilltalande eller inte tilltalande för olika människor. Det är inte mer än det, det är inte personligt, nån som ska sitta och gråta för att den inte får en enda kommentar på en viss bild.

Jag kommer troligtvis sluta lägga in bilder på den här sidan om jag enligt nåt reglement ska tvingas sitta och skriva på bilder jag inte gillar mot min vilja, kritiken skulle knappast bli speciellt engagerad och bra.

Var inte detta uppe som ett aprilskämt förut till och med?
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
litet förtydligande bara. Har absolut inga problem med att ge kommentarer egentligen, så mycket lägger jag inte in att det skulle vara problem att hålla ett 1:1 ratio minst.
Det som gör mig ärligt talat irriterad är att man inte längre kan se antalet positiva kommentarer på sin bild som en stapel på hur bilden går hem hos folk, eftersom folk är tvingade.

Det kommer alltid fortsätta vara så att vissa ser detta som en bilddagbok, folk kommer fortsätta ha olika smak. Det skapas grupperingar utifrån detta, där en grupp klappar varandra på axeln med snälla kommentarer som egentligen inte har med bildens kommersiella kvalitet att göra.
Vissa satsar på en karriär inom nån fotogenre och får inte ut så mkt av axelklappningar alls.
Så vad är kvalite i kommentarerna egentligen? Helt olika för olika individer. Kvalite går alltså inte att reglera, utan att stöta bort grupper av individer.
Det enda som går att reglera är kvantite, vilket med största sannolikhet leder till ännu mindre kvalite, oavsett vilken syn man har på vilken typ av kommentarer man vill ha.
 

christersjoberg

Aktiv medlem
Ett problem med förslaget här ovan, är att det över tid försvinner givna kommentarer och då uppstår det helt naturligt en differens mellan mottagna och givna. Därför är detta ett kanske inte helt genomtänkt förslag.

Jag gör alltid så att om någon kommenterar bilder hos mig, så anser jag att det hör till ett gott uppförande att bjuda tillbaka på det engagemang någon har lagt ned på mig och mina bilder. Jag tackar alltid genom att kommentera bilder hos dem som kommenterar hos mig. Det som händer över tid, är att folk "städar" bland sina bilder och raderar dem eller avslutar sitt medlemsskap, då försvinner också alla vidhängande kommentarer. Där ligger det största svinnet av tidigare givna kommentarer. Ibland har den som kommenterat inga egna upplagda bilder, och då uppstår också en differens.
/Nonno

Hej
Nej förslaget var inte genomtänkt, bara en spontan reaktion på att jag inte förstår vitsen av att blanda ihop inlgda bilder med kommentarer. Finns det verkligen folk som vräker ut bilder utan att ge en ända kommentar? det kan väl inte vara särskilt förekommande. Risken är att det blir "kejsarens nya kläder" av detta, det är därför jag menar att det viktiga är korrelationen mellan att ge och att få kommentarer, hur det sen ska lösas finns det säkert de som är bättre på än jag!
Christer
 

Azzar

Avslutat medlemskap
Det vi diskuterar är Bildkritikpoolen:

http://www.fotosidan.se/pools/view/10.htm

Har du skrivit 2800 kommentarer och laddat upp 1 bild i kritikpoolen så kan du ladda upp 2799 bilder innan du behöver skriva en ny kommentar.

Ja det gäller per pool, och det är känns väldigt rimlig och enkel regel. Och det är som sagt bara Bildkritikpoolen som vi kommer köra detta på till att börja med.
Jag tror för min del att en bild kommenterad eller ej ligger kvar i "evighet" Ingen bild bör finnas kvar efter att ha funnits på FS i t.ex. 6 månader.
Bara ett förslag.
Mvh
Assar
 

Azzar

Avslutat medlemskap
Hej
Nej förslaget var inte genomtänkt, bara en spontan reaktion på att jag inte förstår vitsen av att blanda ihop inlgda bilder med kommentarer. Finns det verkligen folk som vräker ut bilder utan att ge en ända kommentar? det kan väl inte vara särskilt förekommande. Risken är att det blir "kejsarens nya kläder" av detta, det är därför jag menar att det viktiga är korrelationen mellan att ge och att få kommentarer, hur det sen ska lösas finns det säkert de som är bättre på än jag!
Christer
Jag tycker inte förslaget är genomtänkt. Det syns redan nu vilken bildstil som får flest kommentarer. Det är "skumma" bilder, med rörelseoskärpa, konstig komposition, märkliga färger, sk. skakisar etc. Ett "rent" fotografi har mycket svårt att hävda sig!
Med det givna förslaget finns risken att en viss fotostil kommer att dominera.
Mvh
Assar
 
Orkar inte läsa hela tråden men vill ändå yttra min röst för det här.
Tycker det är hur dumt somhelst. Jag får numer en del kommentarer på mina bilder, vilket jag är tacksam för. Förut när jag kämpade för att få någon kommentar alls på bilderna, så tog jag det som konstruktiv kritik, bilden var inte tillräckligt bra för att förtjäna mer än så.
Kommer det från nån sorts alla är lika värda-mentalitet? Det är vi ju inte. Vi värderas på massa olika sätt, för våra färdigheter, förmåga att vara en god äkta man, samhällsinvånare, beroende på hur mycket man bidrar med i olika sammanhang osv osv.

Våra bilder borde inte vara så personliga ens. Om alla bilder är lika värda så är ju ingen bättre än nån annan, då kan vi lika gärna ha en standardkommentar som automatiskt ges av fotosidan sen är det bra så. Jag kan hålla med om att det inte finns bättre eller sämre, det finns tilltalande eller inte tilltalande för olika människor. Det är inte mer än det, det är inte personligt, nån som ska sitta och gråta för att den inte får en enda kommentar på en viss bild.

Jag kommer troligtvis sluta lägga in bilder på den här sidan om jag enligt nåt reglement ska tvingas sitta och skriva på bilder jag inte gillar mot min vilja, kritiken skulle knappast bli speciellt engagerad och bra.

Var inte detta uppe som ett aprilskämt förut till och med?

Jag håller med om att 0 kommentarer på en bild också är en feedback på bilden och den säger mig ju att jag måste jobba hårdare och bli en bättre fotograg. Tyvärr så är det inte så konstruktivt. Med vad skall jag arbeta hårdare? Är mina bilder dåliga rent fototekniskt eller innehållet kanske tråkigt?
Om "dåliga" bilder skulle få många konstruktiva kommentarer skulle ju inte antalet kommentarer/bild längre vara ett bra mått på hur bra bilden är, men det är ju lösbart. En idé är att under varje bild ha medelbetyg och antalet betyg man fått.

Fotosidan har ju vuxit mycket genom åren och jag tycker att det är en självklarhet att formen måste förändras när antalet medlemmar ökar. Frågan är bara hur man gör det på bästa sätt?

/Anna
 
När man registrerar en användare här på Fotosidan och är helt färsk tycker jag att man bara bör ha tillgång till Bildpool-Nybörjare utan att behöva kommentera, som nybörjare är det svårt att ge relevant kritik och sedan resulterar det i att nybörjares bilder faktiskt hamnar i rätt pool och inte som man ibland ser att det ligger bilder i den vanliga poolen som borde legat i nybörjar-poolen.
Sedan bör man också kunna få ladda upp 5 bilder i den vanliga utan att ha gett något kritik, mest för att känna på hur det är att få lite mer avancerad kritik och kanske ta sitt fotande lite längre än att man placerar sig i en kategori där man känner att man tar tillräckligt bra bilder som kan kritiseras men inte har fått smak än för hur kritik bör ges (något jar ser är lättare att lära sig om man får sitt eget arbete kritiserat istället för att läsa om hur andra kritiserar andra medlemmars alster).

Problemet med att meningslös kritik skulle öka går enkelt att lösa med en funktion likt den som finns på många bloggar, om man ser en kommentar man tycker inte fyller någon funktion så kan man klicka på en rapporteringsknapp och när tillräckligt unika användare gjort detta (säg t.ex 3-4st) så tas kommentaren bort, ett meddelande skickas till den som lagt kommentaren. Vidare kan användaren som lagt den borttagna kommentaren överklaga detta beslut genom att via meddelandet skriva en motivering varför den inte anser att kommentaren är överflödig/spam och detta skickas då vidare till en moderator som väljer att godkänna överklagan eller inte.

I övrigt tycker jag att en ratio på mellan 2:1-4:1 är lagom.

Mvh// Oliver Sjöberg


Jag tycker också att det vore bra att slå ett slag för
rapporteringsknappen och tummen-upp-knappen för kommentarerna. Jag tror att det är ett bra sätt att uppmuntra bra kommentarer samt att stävja att man kastar in kommenarer för att öka sitt "kommentarsratio".
/Anna
 

Asnaud

Medlem
För det andra, sätt som riktlinje att man skriver något om vad man vill ha kritik på (åtminstone i det fall det handlar om en kritikpool). Det ger fotografen en tankeställare inför uppladdning/placering i pool, och det hjälper betraktaren. Vill man veta vilken känsla bilden förmedlar, kan man skriva det. Vill man ha kritik på vad som helst, då kan man skriva det. Vet man inte vad man vill ha kritik på, då kan man skriva det. Vill man veta om bilden är säljbar, eller varför uppdragsgivaren inte köpte bilden, då kan man skriva det. Etcetera. Som man ropar får man svar.

Saken är ju den, att bilder som idag kommenteras, är i huvudsak bilder som är bra. De förmedlar en känsla, de är vackra, välbalanserade, tankeväckande, färgmässigt trendiga och sticker ofta ut litegrand också. Men den bild som saknar precis allt av detta, och lite till, förtjänar också en kommentar. Vi befinner oss alla på varsin utvecklingsnivå, och det är inte konstruktivt att ignorera bilden (men kanske mänskligt). Det är väl det som Fotosidan handlar om? Vi är här för att utvecklas.
Det här tycker jag var väldigt beaktansvärda förslag. Det är mycket lättare att ge en kommentar även till en bild som man inte direkt reagerar spontant på, om man kan få en vink om vad den som har publicerat bilden vill veta.

Jag försöker hålla ett eget 2:1 förhållande - ge två kommentarer för varje bild jag lägger upp, och röstar för det - och går då i första hand på okommenterade bilder i relevant pool/grupp, men ibland känns det som om det bara blir lite automatiska standardkommentarer när bilden inte skapar en spontan jättereaktion. Det blir otroligt mycket lättare att ge konstruktiv kritik då, om man hittar någon som har talat om vad de vill ha kommentarer om.

Dessutom tycker jag att det är lite självbevarelsedrift i att tala om vad man vill ha kritik på - jag kanske har jobbat med något speciellt i en viss bild, och då vill jag ju inte att reaktionerna på just det ska drunkna i en allmän kör av kritik av annat och/eller kommentarer bara för kommentarens skull.

Kanske man på något sätt kunde trumpeta lite mer för detta - att man definierar vad man vill ha kritik på, vad det än är - överlag på FS? Och/eller göra det obligatoriskt i kritikpoolerna att definiera vad man vill ha kritik på när man laddar upp en bild. Går det?
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Hej
Personligen tycker jag det kommenteras för lite, det är ju dessutom ett utmärkt sätt att få kontakt med andra fotgrafer, att sätta någon form av krav har jag länge tyckt borde finnas (aprilskämtet som hade lite av verklighet bakom sig). Det är ju en ganska liten grupp som kommenterar mycket och regelbundet enligt statistiken är det ju samma personer som ligger i topp hela tiden.

Jag upplever att väldigt många är osäkra, tycker att de kan för lite och inte kommenterar av den orsaken, det skulle behövas lite bättre information och tips/förslag hur man kan kommentera.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Ett populistiskt bottenapp David Elmfeldt!

Orkar inte läsa hela tråden men vill ändå yttra min röst för det här.
Tycker det är hur dumt somhelst. Jag får numer en del kommentarer på mina bilder, vilket jag är tacksam för. Förut när jag kämpade för att få någon kommentar alls på bilderna, så tog jag det som konstruktiv kritik, bilden var inte tillräckligt bra för att förtjäna mer än så.
Kommer det från nån sorts alla är lika värda-mentalitet? Det är vi ju inte. Vi värderas på massa olika sätt, för våra färdigheter, förmåga att vara en god äkta man, samhällsinvånare, beroende på hur mycket man bidrar med i olika sammanhang osv osv.

Våra bilder borde inte vara så personliga ens. Om alla bilder är lika värda så är ju ingen bättre än nån annan, då kan vi lika gärna ha en standardkommentar som automatiskt ges av fotosidan sen är det bra så. Jag kan hålla med om att det inte finns bättre eller sämre, det finns tilltalande eller inte tilltalande för olika människor. Det är inte mer än det, det är inte personligt, nån som ska sitta och gråta för att den inte får en enda kommentar på en viss bild.

Jag kommer troligtvis sluta lägga in bilder på den här sidan om jag enligt nåt reglement ska tvingas sitta och skriva på bilder jag inte gillar mot min vilja, kritiken skulle knappast bli speciellt engagerad och bra.

Var inte detta uppe som ett aprilskämt förut till och med?
För en gångs skull tycks vi vara överens!

Ett dåligt aprilskämt blir till en hemsk verklighet!

Vi skall tvingas kommentera för att få lägga upp bilder.

Den totalitära staten Fotosidan skall reglera vårt bildinflöde och vår yttrandefrihet (det är ju en frihet att inte behöva yttra sig också!).

Vad spelar det för roll hur många kommentarer vi får på våra bilder? Antalet kommentarer på uppladdade bilder är ju på intet vis någon kvalitetsparameter på bilderna precis som urusla sångare kan toppa försäljningslistorna och fantastiska artister kan leva i onåd. Van Gogh sålde inte en enda tavla under sin livstid. Antingen gillar andra våra bilder eller så gör de det inte. Det viktigaste är att själv vara nöjd med sina bilder. Det är dessutom en myt att de flesta fotografer på Fotosidan skulle vara intresserade av konstruktiv kritik för att lära sig och utvecklas. Det är ytterst sällan man får konstruktiv feedback på sina kommentarer och än mer sällan som fotografen gör några förändringar på sin upplagda bilder tex i form av varianter.

Hur roligt är det att tigga och be andra säga att de tycker vår festmåltid är god...
 

Teodorian

Aktiv medlem
litet förtydligande bara. Har absolut inga problem med att ge kommentarer egentligen, så mycket lägger jag inte in att det skulle vara problem att hålla ett 1:1 ratio minst.
Det som gör mig ärligt talat irriterad är att man inte längre kan se antalet positiva kommentarer på sin bild som en stapel på hur bilden går hem hos folk, eftersom folk är tvingade.

Det kommer alltid fortsätta vara så att vissa ser detta som en bilddagbok, folk kommer fortsätta ha olika smak. Det skapas grupperingar utifrån detta, där en grupp klappar varandra på axeln med snälla kommentarer som egentligen inte har med bildens kommersiella kvalitet att göra.
Vissa satsar på en karriär inom nån fotogenre och får inte ut så mkt av axelklappningar alls.
Så vad är kvalite i kommentarerna egentligen? Helt olika för olika individer. Kvalite går alltså inte att reglera, utan att stöta bort grupper av individer.
Det enda som går att reglera är kvantite, vilket med största sannolikhet leder till ännu mindre kvalite, oavsett vilken syn man har på vilken typ av kommentarer man vill ha.
Bra skrivit!
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
litet förtydligande bara. Har absolut inga problem med att ge kommentarer egentligen, så mycket lägger jag inte in att det skulle vara problem att hålla ett 1:1 ratio minst.
Det som gör mig ärligt talat irriterad är att man inte längre kan se antalet positiva kommentarer på sin bild som en stapel på hur bilden går hem hos folk, eftersom folk är tvingade.
Jag citerar inte hela inlägget utan bara en del.

Det finns inget i förslaget som inte säger att bra bilder kan få mycket kommentarer och att det kan ge ett mått. Behöver jag kommentera en bild för att kunna lägga in en bild så kan jag ju välja fritt vilken bild jag vill kommentera. Precis som idag.
 

dokido

Aktiv medlem
Eller också kan man ta bort alla bilder som inte fått nån kommentar inom 24 h.

Och, ingen som kommenterat mitt förslag:

Ta bort bildkritik och skaffa enbart kravlösa samt kravfulla grupper istället.
 

ekfeldt

Aktiv medlem
Bildkritik verkar vara den mest belastade poolen.

Mina tankar...
Beskrivning på det man vill ha kritik på.
dvs. Man tvingas förklara varför man vill ha kritik.

"Fotokompiskritikproblemet"
X antal kommentarer från en givare till en och samma mottagare (per tidsenhet).

Något som kanske skall ses över när det gäller kritik på bilder i kritikpoolen:
(Minimum antal ord i kritiktexten)

Skulle vilja rösta på 3:1 men den fanns inte.

Någon nämnde att bildkommentarerna inte visar samma ärliga måttstock som tidigare.
Betygskalan finns ju kvar.
Håller med till viss del dock.
 

dokido

Aktiv medlem
Nej inte alls, jag tycker inte om ratio,men om folk postar foton i en grupp de gillar, specialintresse utan särskilda krav, så kanske det finns en större gemenskapskänsla och lättare att kommentera
 

Teodorian

Aktiv medlem
Bildkritik verkar vara den mest belastade poolen.

Mina tankar...
Beskrivning på det man vill ha kritik på.
dvs. Man tvingas förklara varför man vill ha kritik.

"Fotokompiskritikproblemet"
X antal kommentarer från en givare till en och samma mottagare (per tidsenhet).

Något som kanske skall ses över när det gäller kritik på bilder i kritikpoolen:
(Minimum antal ord i kritiktexten)

Skulle vilja rösta på 3:1 men den fanns inte.

Någon nämnde att bildkommentarerna inte visar samma ärliga måttstock som tidigare.
Betygskalan finns ju kvar.
Håller med till viss del dock.
Vad är vitsen med att krångla till det, reglera, tvinga ett kreativt flöde?
 

Teodorian

Aktiv medlem
Jag citerar inte hela inlägget utan bara en del.

Det finns inget i förslaget som inte säger att bra bilder kan få mycket kommentarer och att det kan ge ett mått. Behöver jag kommentera en bild för att kunna lägga in en bild så kan jag ju välja fritt vilken bild jag vill kommentera. Precis som idag.
Grundfrågan förblir obesvarad: Varför skall en person tvingas kommentera en annans bild för att ladda upp sin egen bild? Vad är den underliggande principen och vad är målet med att tillämpa regeln?
 

Laponia

Aktiv medlem
Tycker förslaget är bra. Kan inte se något som helst problem med att ge åtminstone en kommentar per uppladdad bild. Laddar jag upp en bild så förväntar jag mig också att få den kommenterad, annars så kan jag inte se någon vits med att göra det. Och om jag nu förväntar mig att få något så tycker jag banne mig att det tillhör vanligt folkhyfs att även själv bidra.
 
ANNONS