Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra videokamera för reklamfilm mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stiffmeister

Ny medlem
Hej!
Jag har idag en Sony NEX5R som jag gjort några reklamfilmer med och som har en väldigt bra bild. Nu tänkte jag köpa en mer proffesionell kamera och vill då ha lite råd. Jag har sett att många använder DV kameror av märkena Sony, Canon och Panasonic. Kan någon rekommendera en bra kamera (gärna beg.) för under 10.000kr? 1080p samt bra vid dåliga ljusförhållanden.

Mvh
Stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu är jag i te så kunnig men om man vill jobba med film så har jag förstått att man bör hålla sig till ett vettigt redigeringsformat, codec.
Prores skall vara ett sådant.
O så bör man förstå vad som menas med 422 (eller vad den rätta kombon nu är. Jag gör det inte men det har ngt med HUR kameran spelar in att göra)
Men sök lite för det finns trådar med info.
 

Kimster

Aktiv medlem
Varför vill du ha en "mer professionell" kamera?

Tala hellre om vad behöver. Är 1080p ett av kraven? Det löser i princip alla kameror idag.
"Bra vid dåliga ljusförhållanden" - Reklam är generellt något som man har väldigt stor kontroll över. Dvs. man kan ljussätta väldigt fritt = man minimerar dåligt ljus. En kamera som kan bra ljus under 10000 är svårt.
DSLR kanske, beg. då. Det blir alltså bättre kvalité om ni ljussätter istället för hitta en kamera som är lite bättre på dåliga ljusförållanden.

Men det är de här kraven ni har?
 

holck

Aktiv medlem
Hellre filma i lite ljusare miljö och i post göra det mörkare än att försöka filma när det är mörkt.

DSLR med en 35mm f/1.4, 50mm f/1.4 så klarar man rätt mycket.

BMPCC med ett par pannkakor kan du få för under 10k. Finns några lumix 17 och runt 20mm
för under 2k st som har bra ljusinsläpp.

Jag tycker BMPCC är ganska OK i dåligt ljus. Sen har den 4:2:2 vilket innebär mer färginformation.
Väldigt viktigt vid grading.

// A
 

j3n5

Aktiv medlem
Mycket beror på hur lättarbetad set-up du behöver. En BMPCC eller en Panasonic GH3 ger MYCKET för pengarna, är smidiga och går att förstå sig på som novis.

Kommer du bygga en rig med follow focus eller är det AF du vill ha? Hur har du tänkt dig sköta ljud? tror du behöver berätta lite med om HUR du filmar..
 
ANNONS