Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Videobearbetning ?

Produkter
(logga in för att koppla)

jvd

Aktiv medlem
Efter att ha filmat med min DSLR så måste jag ju berarbeta filmen. Vilket program rekomenderas ???
PS6, LR5, imovie eller kanske Premier elements.......nån som har nåt bra svar ??
 

Taz_1999

Aktiv medlem
Program-rekommendationer bygger dels på att du berättar om du kör Mac, PC eller Linux.

Det är också intressant att veta vad du redigerar för typ av filmer och vilka saker du vill kunna åstadkomma.

Även hur mycket pengar du tänker spendera.

Om du säger hemmavideos, semesterfilmer och en budget på 1000 kr så kan man säga precis att då är det den och den som gäller tex.

Ett bra sätt att utvärdera program för att se vilket man kan komma att gilla är att först kolla på ett antal tutorials som finns för respektive programm på tex Youtube. Det finns massor med människor som tillverkar sådana. Då ser man hur det är att jobba i det. Sök på programmets namn + tutorial.

Exempelvis Lightworks tutorials
https://www.youtube.com/watch?v=YRYNAvZJawQ&list=PLCD45705BA08852C0

För Mac tycker jag att iMovie är väldigt bra.

http://www.apple.com/se/mac/imovie/

Nästa program jag tänker köpa är förmodligen Lightworks. Som kommer vara helt unikt i att det kommer se likadant ut på tre plattformar under det här året, Windows, Linux och Mac. Det är Mac-versionen som är under arbete.

http://www.lwks.com
 

jvd

Aktiv medlem
Hej Ola

Jag har två Macar, ska filma mest på kul.
Har idag PS6 , LR5 och imovie

Jag är befriad från budget och vill bara ha en kul stund framför datorn
 

fredlund88

Aktiv medlem
Gick mest in bara för att jag va nyfiken på svaren men kom på att jag har lite erfarenhet jag kan ge dig iaf, jag kör adobe premire och har märkt det att när jag filmar saker som rör sig fort och sen kör på auto contrast eller color så ser jag att de kan bli lite problem under jätte kort tid.

Så min fråga är vad filmar du?

Mvh
 

jvd

Aktiv medlem
Hej Johan

Ska man kalla min filmning nåt så är det nog allmän familjefilmning.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Photoshop är inte bra på det.
LR funkar inte alls, man kan knappt titta på klipp. Däremot fungerar det ypperligt för att hålla reda på originalen.
Ska du köpa ngt så är väl premiere prisvärt. Men vilka funktioner det har/saknar vet inte jag.
Sonys Vega skall vara ganska intuitivt o ha ett bra gränssnitt. Finns i olika prisklasser. Vet inte om de är olika eller av påbyggnad till ngt grundpaket.
Final Cut Pro skall ligga strax bakom Premiere Pro men det är velt andra summor inblandade, mycket dyrare men bra.
imovie är väl gratis om jag har förstått rätt. Moviemaker likaså. De är väl knutna till OS.
 

Kimster

Aktiv medlem
Sony Vegas finns inte till Mac

@TS
Kör iMovie, eller Premiere Elements om ni har lust att spendera 1000kr.

Håll er borta från mer avancerade program, oavsett om de är gratis, om ni inte inte verkligen vill lägga ner tid på att lära er. Ni kommer troligen inte använda mer än 10-20% av programmets funktionalitet ändå.
 

The Champ

Aktiv medlem
Videoredigering..

Jag kör med Premiere Elements och tycker att det räcker lång . Till system kamera men även till Canon ahx1
Rätt lätt att lära sig och det finns mycket på "tuben" för att just lära sig ..
Owe
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
jag kör adobe premire och har märkt det att när jag filmar saker som rör sig fort och sen kör på auto contrast eller color så ser jag att de kan bli lite problem under jätte kort tid.
Problemet är att du kör auto contrast. Ställ den manuellt så är problemet borta :)
Finns nog inget program som skulle göra det bättre. Samma gäller color. Det blir som att ha auto vitbaland eller auto fokus i kaneran. Det blir inge bra.
 

fredlund88

Aktiv medlem
Problemet är att du kör auto contrast. Ställ den manuellt så är problemet borta :)
Finns nog inget program som skulle göra det bättre. Samma gäller color. Det blir som att ha auto vitbaland eller auto fokus i kaneran. Det blir inge bra.
hehe jag har lärt mig det. men tänkte mer om han filmar en fågel som knappt rör sig, Men förstår precis vad du menar ;)
 
ANNONS