Annons

Datorn rycker!!

Produkter
(logga in för att koppla)

RobinVamos

Aktiv medlem
Idag så har jag och min far kämpat för att få ihop en dator som vi beställt i delar från komplett.se.
Och när allt till synes är klart alla sladdar i och delar på plats ska vi starta datorn.
Direkt när vi trycker på knappen så börjar det ryka ganska kraftigt några centimeter från strömsladden.

Så är det någon som varit med om detta? vad kan vara fel? ska jag våga testa att starta igen?
Kan man få igen på garantin för något sådant?
Så jävla jobbigt!! punga upp 9000 och så pajar den redan innan man har testat:(:(:(:(
Snälla hjälp!
 

jaan v

Aktiv medlem
Verkar oklokt att åter ansluta det som återstår av datorn till elsystemet. Garantifrågan ställs nog bäst till komplett
 

pdahlen

Aktiv medlem
Börja med att se över i vilken modul problemet finns. Ligger det tex i nätdelen? Kan du ha dragit i någon för lång skruv etc så att du har kortslutet någon, klämt en kabel? Börja med att titta!
 

cango

Avslutat medlemskap
har ni monterat moderkortet direkt på plåten - dvs datorlådan? alltså utan de små "mässings"färgade-distansskruvarna (kommer med datorlådan)
 

RobinVamos

Aktiv medlem
har ni monterat moderkortet direkt på plåten - dvs datorlådan? alltså utan de små "mässings"färgade-distansskruvarna (kommer med datorlådan)

Det kom inte med några distansskruvar. Vi letade som glaningar och slog på nätet men det värkar inte som att det ska vara några. Moderkortet ser ut att sitta helt rätt liksom den passar i hålen perfekt vilket det inte skulle göra med distansskruvarna som är större.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har aldrig stött på en datorlåda där moderkortet inte ska monteras på distanser. Skulle tro att ni kortslutit moderkortet och risken är att rätt mycket gått åt skogen. Jag tror inte garantin täcker felmontering, men det skulle kunna gå på drulleförsäkringen (om ni har sådan i er hemförsäkring).
 

RobinVamos

Aktiv medlem
Jag har aldrig stött på en datorlåda där moderkortet inte ska monteras på distanser. Skulle tro att ni kortslutit moderkortet och risken är att rätt mycket gått åt skogen. Jag tror inte garantin täcker felmontering, men det skulle kunna gå på drulleförsäkringen (om ni har sådan i er hemförsäkring).
ÅHh... Fan vad onice. Aja har iallafall drullen då. Men är du helt säker på att det ska vara distans skruvar då för det följde garanterat inte med till lådan.
och sedan kollade vi en steg för steg guide med samma låda och dem nämde inte heller några distanser.
 

afe

Aktiv medlem
Helt säker kan jag förstås inte vara, men om moderkortet kommer i kontakt med plåten blir det ju kortis. Vad är det för låda?
 

afe

Aktiv medlem
Skulle gissa att nätaggregatet dog (det är inte helt ovanligt), men varför är svårt att säga.
 

Ravestream

Aktiv medlem
men inbyggda distanser ? är dessa av plast eller annat icke ledande material ?

Plocka ut allt, montera det utan låda, testa med ett annat nätagg.
 
ANNONS