Annons

Datorn rycker!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Wilhelm

Aktiv medlem
Konstigt med fasta distanser, för ibland så finns inte alla fästpunkter på moderkortet. Kolla så att distanserna i lånda har ett motsvarande fäste i moderkortet.
 

iSolen.se

Guest
Ja, med den lådan är man låst till moderkort som har hålen just där.
Jag trodde alla moderkort hade hålen på samma ställen, lådorna är f ö förgängade. Jag har aldrig vad jag kan minnas varit tvungen att hoppa över en distans i mordern tid. Det finns olika MBstorlekar men det är knappast ett problem att det blir "distanser" över.

Men det är ett ickeproblem, gillar man inte en viss distans är det ju bara att knacka ner den med hammaren eller använda en tång för att vika ner den.
 

Ravestream

Aktiv medlem
Nu är ju inte vanliga distanser icke-ledande. Det är inte det som är distansernas funktion, utan att få upp moderkortet från moderkortsplåten så att inte annat än avsett ansluts mot den.
Jag tänkte mer att det kan vara distanser som sitter på ställen där dom inte ska sitta, och ansluter mot andra saker på Moderkortet.
 

Ravestream

Aktiv medlem
Jag trodde alla moderkort hade hålen på samma ställen, lådorna är f ö förgängade. Jag har aldrig vad jag kan minnas varit tvungen att hoppa över en distans i mordern tid. Det finns olika MBstorlekar men det är knappast ett problem att det blir "distanser" över.

Men det är ett ickeproblem, gillar man inte en viss distans är det ju bara att knacka ner den med hammaren eller använda en tång för att vika ner den.


Jo då det finns gott om olika varianter, därför det ofta är fler hål i lådan än det är på kortet.
 

iSolen.se

Guest
Jo då det finns gott om olika varianter, därför det ofta är fler hål i lådan än det är på kortet.
Så är det nog, och eftersom de flesta distanser skruvas fast tänker man inte på om det blir över.

Men åter till huvudfrågan, vad var det som rök? Det kan knappast ha gått spårlöst förbi. Svarta eller åtminstone värmeskadade komponenter borde lätt kunna hittas. Värt att tänka på innan det köps nya grejer; är det kortslutning hamnar oftast skadan inte på samma ställe som kortslutningen var.
 

martinator

Aktiv medlem
Nu känner jag mig jävligt dryg men menar TS att det RÖK eller RYCKTE i datorn?
Om det RYCKER i datorn lär ju inte detta orsakas av kortslutning utan snarare obalanserade fläktar eller att dessa går emot något. Hur stor massa har dessa fläktar om de kan flytta hela lådan?


/m

PS om TS menar RYKER så kan någon moderator gärna ändra.
 

j2^

Aktiv medlem
ÅHh... Fan vad onice. Aja har iallafall drullen då. Men är du helt säker på att det ska vara distans skruvar då för det följde garanterat inte med till lådan.
och sedan kollade vi en steg för steg guide med samma låda och dem nämde inte heller några distanser.
Jag har aldrig sett något ATX-kort som INTE skall ha distanser. Inte heller har jag varit med om någon låda som inte levereras med distanser.

Exakt vilket chassi har ni köpt?
 

iSolen.se

Guest
Nu känner jag mig jävligt dryg men menar TS att det RÖK eller RYCKTE i datorn?
Om det RYCKER i datorn lär ju inte detta orsakas av kortslutning utan snarare obalanserade fläktar eller att dessa går emot något. Hur stor massa har dessa fläktar om de kan flytta hela lådan?


/m

PS om TS menar RYKER så kan någon moderator gärna ändra.
Det rykte. Dvs det kom rök. Se första inlägg(en).
 

j2^

Aktiv medlem
Så är det nog, och eftersom de flesta distanser skruvas fast tänker man inte på om det blir över.

Men åter till huvudfrågan, vad var det som rök? Det kan knappast ha gått spårlöst förbi. Svarta eller åtminstone värmeskadade komponenter borde lätt kunna hittas. Värt att tänka på innan det köps nya grejer; är det kortslutning hamnar oftast skadan inte på samma ställe som kortslutningen var.
Jodå, det kan definitivt gå omärkt förbi eftersom det som regel finns uppemot ett dussin lager i ett modernt moderkort. Gissningsvis ryker det från något numera grillat jordplan/spänningsplan och då är det inte enkelt att se var skadan föreligger.
 

iSolen.se

Guest
Jodå, det kan definitivt gå omärkt förbi eftersom det som regel finns uppemot ett dussin lager i ett modernt moderkort. Gissningsvis ryker det från något numera grillat jordplan/spänningsplan och då är det inte enkelt att se var skadan föreligger.
Jag gissar på kraftaggregatet, inte moderkortet.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag gissar på kraftaggregatet, inte moderkortet.
Jag håller inte med. Det finns inte ett PSU idag som inte är strömbegränsat. Så, jag gissar på moderkortet. Tillochmed bara 5VSB räcker ju för att grilla jordplan eftersom de flesta tillåter ett par ampere på den.
 

iSolen.se

Guest
Jag håller inte med. Det finns inte ett PSU idag som inte är strömbegränsat. Så, jag gissar på moderkortet. Tillochmed bara 5VSB räcker ju för att grilla jordplan eftersom de flesta tillåter ett par ampere på den.
Du behöver inte hålla med, det var MIN gissning :)

Jag baserar den på att jag pajat två moderkort och typ 5 kraftafreggat som har lagt av under tystnad till hög smäll.

Inget genom kortslutning dock, om det nu ens var det.
 

cango

Avslutat medlemskap
En kompis till mig satte ihop en dator (han och hans son) och de glömde/tänkte inte på distanserna, med kortslutning och rök som följd. Det mörka gick att torka bort och de fick ett nytt (DOA). Det var därför jag gissade på distanserna.
 

theTnT

Aktiv medlem
Det kan vara lite vad som helst, men om det ryker "några cm från strömsladden" låter det mest som nätaggregatet. 110/230-inställningen är då den troligaste boven, om det inte är frågan om ett fel direkt från fabrik (DOA - Dead On Arrival).

Jag gissar iaf. att TS inte är tillräckligt bevandrad i nomeklaturen för att kalla "sladden" från nätagget till moderkortet för strömsladd, även om det bland annat är det den är.

Rykte det från moderkortet och det inte är kortis i bakplanet kan det vara minnena som inte sitter i ordentligt. Jag har själv lyckats med sådant slarv (bland annat - 110-230 inställningen låter mer än det ryker och gamla tidens flatkabel till extern serieport kan bli väääldigt varm om man klantar sig). :)

Eftersom vi är på fotosidan bör en bild med inringad röksignalerare inte vara för mycket begärt? Om vidare hjälp önskas...

Fast lämpligast är det så klart att ta det hela med kundtjänsten på komplett.se. Har väl den magiska röken smitit är det sannolikt redan kört så antingen garantianspråk eller ersättningsdel(ar).
 

perost

Aktiv medlem
Det kan vara lite vad som helst, men om det ryker "några cm från strömsladden" låter det mest som nätaggregatet. 110/230-inställningen är då den troligaste boven, om det inte är frågan om ett fel direkt från fabrik (DOA - Dead On Arrival).
Moderna nätagg har dock ingen 110/230 inställning, sånt sköts automatiskt. Jag är lite osäker på om nätagg med en sån knapp över huvud taget får säljas i Sverige, men i så fall handlar det om ett riktigt dåligt nätagg.

Men jag håller med om att det troligaste är ett trasigt nätagg. Jag har svårt att tänka mig att någon annan komponent skulle börja ryka kraftigt nog att det direkt märks.
 

RobinVamos

Aktiv medlem
Nu har jag plockat isär datorn och skickat tillbaka den till komplett. Så får dem testa alla delar för sig och se om det var jag som gjort fel eller om det redan var trasigt när den kom.
Tack alla vänliga själar som försökt hjälpa:):)
Jag skriver här när jag vet som var felet.
 

j2^

Aktiv medlem
Nu har jag plockat isär datorn och skickat tillbaka den till komplett. Så får dem testa alla delar för sig och se om det var jag som gjort fel eller om det redan var trasigt när den kom.
Tack alla vänliga själar som försökt hjälpa:):)
Jag skriver här när jag vet som var felet.
Nja, att det var erat fel kan vi nog vara överens om... men vi får hoppas att komplett kör på goodwill och byter ut grejjerna iallafall. (Dock så vet jag om minst en komplett-anställd som sett denna tråd)

Oavsett, jag garanterar att din nya maskin blir roligare än din gamla Mac :)
 

theTnT

Aktiv medlem
Nja, att det var erat fel kan vi nog vara överens om...
Det vet vi väl inget om? Vi vet bara att något brunnit när någon med lite begränsad erfarenhet monterat, inte vad som brunnit eller varför.

Det låter dock mer sannolikt att något monterats galet än att det var DOA.
 
ANNONS