Annons

Sony A7III

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Filmning orsakar mycket färre filallokeringstabellskrivningar än vanlig fotografering, om man tycker att slitage på kort är ett problem.
Det beror på hur fragmenterat filsystemet på kortet är. Med hög fragmenteringsgrad måste "operativsystemet" allokera block som inte nödvändigtvis ligger efter varandra på kortet. Det kan bli fler skrivningar och läsningar då.

Efter formatering är förstås fragmenteringsgraden låg, så det är lämpligt att formatera ett kort som är nyrensat (om man har tid).
 

PMD

Aktiv medlem
Om det är stillbilder kan jag ana att det blir lättare att spara sista bilden, det går ju att avbryta vid slutet av överföringen till Datorn, det räknar så fint hur många bilder som förs över. Men en rullande film på fem minuter, kan man stoppa den likadant när ett visst antal sekunder är kvar, sedan får man tänka över hur man vill ha slutet på filmen om man senare får för sig att fortsätta. bilderna brukar jag byta namn på till månad och år och tex kräftskiva eller annat lämpligt.
Man kopierar filerna från kortet till datorn (eller annan lagringsmojäng) först, och tar bort filerna sen. Då är det enkelt att lämna kvar sånt som man vill ha kvar.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ok, det är inte pga slitage man rekommenderas formatera istället för radera iofs. Och att korten aldrig pajar är nog inte sant.
Om man inte kan eller vill importera så är ju filerna kvar på korten tills man importerar.
Men visst, väldigt konstigt att Sony startar om filnamnen från början.
Jaja XML-lösningen är ju en lösning. Tyckte bara det var en omväg. Man behöver ju fortfarande en dator för att fixa detta och anledning till man vill detta är ju för man tömmer korten nånstans.

/Stefan
 

"klick"

Aktiv medlem
Kan meddela att Sony är medvetna och jobbar på att fixa "blinkande strecket" buggen så nu är det bara att vänta och se när FW kommer.
 

"klick"

Aktiv medlem
Det beror på hur fragmenterat filsystemet på kortet är. Med hög fragmenteringsgrad måste "operativsystemet" allokera block som inte nödvändigtvis ligger efter varandra på kortet. Det kan bli fler skrivningar och läsningar då.

Efter formatering är förstås fragmenteringsgraden låg, så det är lämpligt att formatera ett kort som är nyrensat (om man har tid).
Ja man får nog formatera lite då och då för att öka livslängden. Hade faktiskt glömt bort det lite nu så bra att jag fick påminnelse om inte annat hehe.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Finns ju trådar lite överallt även här på FS om "korrupta" minneskort som löstes genom en enkel formatering.

/Stefan
 

afe

Aktiv medlem
Om man inte kan eller vill importera filerna under resan löser inte LR filnamnsproblemet.

XMP-lösningen ovan gör det.

Filmning orsakar mycket färre filallokeringstabellskrivningar än vanlig fotografering, om man tycker att slitage på kort är ett problem. Jag har slutat bry mig, korten pajar ju aldrig.
Om man Inte kan eller vill importera filerna får man heller inget problem med att numreringen börjar om ...
 

"klick"

Aktiv medlem
Bara tvungen att säga att jag aldrig varit såhär nöjd med en kamera innan som denna :)
Tog ut den på första rundan i dag kan man säga. Varit så kasst väder senaste veckan så bara blivit studio inomhus.

Hade en Panasonic GH5 innan men sålde förra hösten. Problemet med GH5:an var främst autofokusen som jag blev smått galen på. Fick ofta slå över till manuell då den bara jagade fram och tillbaks i videoläget vid AF-C. För foto var AF klockren dock. Även andra saker som jag inte var helt nöjd med bl.a. kvalitén inomhus när man drog upp ison. Valde därför Sony A7iii då den har väldigt bra AF i videoläget och FF sensor så man klarar sig i olika ljusförhållanden. Det bästa med GH5 var 4K60fps och bildstabiliseringen. Mumma vad stabilt det blev, behövdes inget stativ när man panorerade där inte ! Sony har också helt ok men långt ifrån Gh5 p.ga. den stora sensorn så finns det jue inte samma så mycket spelrum inne i kamerahuset så inte mycket man kan göra åt saken.

Laddar upp en 4K video lite senare idag.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
A7 III kom verkligen vid en intressant tid. Sony har lyckats få in väldigt mycket i den samtidigt som Canon släppte sin beskedligt uppdaterade 6D II och Nikons kamera i samma prisklass D750 har några år på nacken. I detta sällskap ter sig A7 III synnerligen intressant. Den är prisvärd men det hade inte skadat om de satt priset i Sverige lite lägre kanske 19.995kr som är mer i linje med USA priset plus moms.
 

Barkismats

Aktiv medlem
Bara tvungen att säga att jag aldrig varit såhär nöjd med en kamera innan som denna :)
Jag förstår dig och håller med. Ögon-AF är precis så bra som det ser ut på Youtube. Har fotat barnbarn under påsken och hittills inte hittat någon bom där den använts.

När en låser flexibel spot på något så sitter den där, och följer ända ut i kanten.
 

Bengf

Aktiv medlem
Som någon sa, nu börjar det att likna nått, man får stå ut med att det av förklarliga skäl inte ännu hunnit bli så många begagnade objektiv vilket skulle underlätta för nya köpare, man får till och med nästan dra bort ett antal år då det gick sakta med objektiven dom första åren, dröjde ända till 2018 innan Sigma klev in, väntar på att Tamron skall ta fart, nyss kommit med ett 70-210f/4 till C/N som inte kostar skjortan.
 

"klick"

Aktiv medlem
Jag förstår dig och håller med. Ögon-AF är precis så bra som det ser ut på Youtube. Har fotat barnbarn under påsken och hittills inte hittat någon bom där den använts.

När en låser flexibel spot på något så sitter den där, och följer ända ut i kanten.
Ja Flexible spot är nog något jag kommer använda mycket. La den på C4. Körde inte det idag då jag inrikta mig på handhavande av kameran mest. Tar ett steg i taget, mycket att lära när man inte kört Sony innan :)
 

"klick"

Aktiv medlem
Råkade visst gå lite väl fort ! Slängde bara in klippen och rendera så vissa bitar är rätt långa, vindljudet är sjukt högt plus att makrot Sony 90mm har ljudlig motor men det visste jag innan ;)

Körde allt med standardinställningarna då jag bara ville få in känslan i hur jag ska hålla den för stabilitet.
Ingen komposition/bara central AF punkt, ingen SLOG eller eller annat denna gång så utfrätt japp. Dom gånger kameran tappar fokus är för att fokuspunkten är utanför. Kolla helst i 4K. 1080P ser väldigt komprimerat ut av nån anledning.

OBS högt ljud !

https://youtu.be/jkkNoGORKi8
 

Bengf

Aktiv medlem
Råkade visst gå lite väl fort ! Slängde bara in klippen och rendera så vissa bitar är rätt långa, vindljudet är sjukt högt plus att makrot Sony 90mm har ljudlig motor men det visste jag innan ;)

Körde allt med standardinställningarna då jag bara ville få in känslan i hur jag ska hålla den för stabilitet.
Ingen komposition/bara central AF punkt, ingen SLOG eller eller annat denna gång så utfrätt japp. Dom gånger kameran tappar fokus är för att fokuspunkten är utanför. Kolla helst i 4K. 1080P ser väldigt komprimerat ut av nån anledning.

OBS högt ljud !

https://youtu.be/jkkNoGORKi8

Nja... jag har 1980X1200 skärm, filmen var klar och fin tycker jag, autofokusen hängde med när dom flaxde till, den svartvita gåsen vad var det, mycket fin vid huvudet.
 

"klick"

Aktiv medlem
Nja... jag har 1980X1200 skärm, filmen var klar och fin tycker jag, autofokusen hängde med när dom flaxde till, den svartvita gåsen vad var det, mycket fin vid huvudet.
Okej bra att det såg fint ut. Dom gråa i slutet heter Grågås och dom stora svartvita är Kanadagäss (om jag inte minns helt fel). :)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en 1920x1200-skärm så jag valde 1440 i YouTube. Ser bra ut.
Det ser riktigt skarpt ut när YouTube fryser bilden för att min bandbredd inte räcker till. :)
 

"klick"

Aktiv medlem
Jag har en 1920x1200-skärm så jag valde 1440 i YouTube. Ser bra ut.
Det ser riktigt skarpt ut när YouTube fryser bilden för att min bandbredd inte räcker till. :)
Hehe ja det drar en hel del bandbredd tyvärr. Ibland är även Youtube segt så buffrar om man har otur.
En sak som jag var lite orolig för innan med kameran var om displayen skulle vara tillräckligt stark när man filmar i solljus men det är den om man ställer in Sunny Weather i display-inställningarna. Kör metoden att sträcka ut kameran så att remmen blir sträckt och stabiliseras mot nacken och hålla stabilt med båda händerna. Gillar göra så mer än att kolla i okularet, känns mer stabilt och jag får överblick medans jag filmar.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja 1920X1200 skall det va, skrev fel där, såg fel med gässen för ett kort ögonblick, det händer att kanadagåsen parar sig med grågås så der blir så kallade hybrider med lite annan teckning, men så var det inte på dessa bilder, ja det går ju inte att trä på en bulsig strumpa på kamerans Mic för att dämpa blåsten eller.
 

Spygg

Aktiv medlem
Jag har upptäckt ett problem - OCH en lösning på detsamma som kan vara intressant för andra A7 III-ägare att veta:

Jag har lagt "Ansiktsprioritet i AF" C1-knappen, men upptäckte att jag fick ett felmeddelande när jag försökte sätta på det i filmläge; "Denna funktion eller inställn. är ej tillgänglig enligt följande. Filformat XAVC 4K". Synnerligen irriterande tänkte jag, som ändå sett detta fungera på diverse YouTube-filmer, så efter otippat mycket googlande hittade jag till slut lösningen: Flygplansläge! Sätter man på det så funkar ansiktsprioritering i 4K-filmning, men alltså inte när det är på. Superkonstig bugg(?) tänker jag, och hoppas den försvinner i en kommande firmwareuppdatering.
 
ANNONS