Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera som superkompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Jag förstår inte - slänga upp en radda pengar för en kompetent systemkamera, för att sedan klaga över att den inte "kommer lika långt" som lillasyrrans minikompakt. Är inte vitsen med systemkamera just att ha tillgång till ett system, alltså att kunna expandera innehavet och byta optik varefter behovet skiftar?

Skiftar inte behovet ( dvs. man tar bara semesterbilder ) - vad ska man då med en systemkamera till - förutom att ha som KF?
 

Muni

Aktiv medlem
Lugnt - jag ska bara ut och klappa Carreran - återkommer se'n
Efersom tråden spårade ur direkt och började handla om förlängare, vill jag klargöra att en cykel räcker för mig. ;)

Om en systemkamera med sin bättre optik och större sensor inte tar bättre bilder än en kompakt är det skit bakom spakarna.

Jag har en av de bättre kompakterna på marknaden, en Ricoh GR DigitalII. Den kan på inget sätt mäta sig med en systemare, även en billig sådan. Kompakten har man just för att den är kompakt, så Armanikostymen inte putar ut.
 

tannler

Aktiv medlem
Jo - det är förmodligen futilt att försöka diskutera väsentligheter, enklare att lägga det på en ofarlig nivå. Jag trodde att postjuvenilismen tagit ut sin rätt, men ...
 

Bengt Sändh

Avslutat medlemskap
Leve postjuvenilismen!

Postjuvenilismen är någonting mycket positivt då den motverkar intollerans och njutningsfientlighet och retar de småskuret puritanska. Hur kan någon ha ont av att andra skaffar sig onödigt dyra och avancerade kameror när de plåtar sina familjebilder? Skadar de utomstående?
 

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Om du i Sverige skall plåta folk som står i kö för att köpa brännvin måste du ha en systemkamera.
Om man ska plåta folk i en kö, vare sig till krogen, bion eller systembolaget, gäller det att inte väcka uppseende, så numera kanske till och med en mobiltelefon med kamera är att föredra, trots den sämre bildkvaliteten. En systemkamera, vet jag av egen erfarenhet, blir folk ofta nyfikna på, särskilt om det är en analog sak från 1970-talet.
 
ANNONS