Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Mariaelisa

Medlem
Jag har alltid velat fotografera med lite mer avancerad utrustning och nu har jag börjat spara till en ny kamera mm. Dock, jag har aldrig haft en systemkamera, varken digital eller den gamla versionen. Vad rekommenderas? Jag vill ha något att växa i och som skulle kunna hålla några år. Jag kommer troligen fotografera allt ifrån porträtt till naturbilder. Kanske inte så mycket i motion dock. Jag kommer sannolikt även vilja ha något som kan ge mig bilder med god kvalité även vid rejäla förstoringar.

Jag tänker mig att det lämpligaste är ett kamerahus av god kvalité med grundtillbehör och att jag sedan kan uppdatera med mer avancerade tillbehör. Är det en rimlig tanke? Vilka typer av tillbehör bör jag då vara ute efter i första hand?

Något tips?
 

Peterus

Aktiv medlem
Såkul!

Vad har Du för budget?!
Har Du någon bekant som fotar? I så fall kan det vara en bra ide' att välja ett liknande system som den så kan man låna objektiv etc.
 

Tenne

Medlem
Välkommen!

Ställer samma fråga som, vad har du för budget? Har du känt på olika hus tidigare? Först tycker jag du borde känna dig för så du finner den som ligger bäst i handen. En annan valde Canon och hade då bara råd med en 500D. Som jag tyckte var en riktigt bra nybörjar kamera, nu tagit en hel del exponeringar och lärt mig min Canon för att veta att detta intresse är något jag kommer ha hela livet. Därför blir det en Canon 5D mark II i nästa år som nu inte är så länge till :)

God jul och gott nytt!
 

SM7VQI

Aktiv medlem
Väldigt allmän fråga så det är omöjligt att ge något tydligt svar...

Har du några kompisar som fotar?
Om ja - Be att få prova deras kameror och känn efter hur dom känns och fungerar för dig.
Och gillar du deras märke så kan det vara värt att köpa samma så att ni kan använda varandras linser....

I princip så kan man säga att det är objektivet och fotografen som begränsar hur bra bilden kan bli.
Under bra förhållanden så tar en instegskamera lika bra bilder som en proffskamera.
 

Smw

Aktiv medlem
Såkul!

Vad har Du för budget?!
Har Du någon bekant som fotar? I så fall kan det vara en bra ide' att välja ett liknande system som den så kan man låna objektiv etc.
Hej !

Det är som att köpa bil, man kan välja mellan Volvo, Saab, Ford Transit, Porsche eller Scania.

Olika tider har olika behov, ena gången står man och åtrår en Porsche, nästa gång är en
Ford Transit en drömbil.

Gå till typ Mediamarkt och titta och känn, spegelrflexer, spegelösa, skärmsökare, electroniska sökare mm.

Ta sedan en funderare:
-Finns det Obektiv i lämpliga prisklasser för nästa gång, vad kan jag tänka mej ?
- Hur stora grejer vill jag bära med mej ?

---------

Ett bra Objektiv blir använt länge, ett kamerahus vad det än är, åldras fortare.




//MW
 
Senast ändrad:

sniper1

Medlem
Hej !

Det är som att köpa bil, man kan välja mellan Volvo, Saab, Ford Transit, Porsche eller Scania.

Olika tider har olika behov, ena gången står man och åtrår en Porsche, nästa gång är en
Ford Transit en drömbil.

//MW
Magnus, du har missförstått det där, Ford Transit är ALLAS drömbil ALLTID.
:)
 

Mariaelisa

Medlem
Hej !

Det är som att köpa bil, man kan välja mellan Volvo, Saab, Ford Transit, Porsche eller Scania.

Olika tider har olika behov, ena gången står man och åtrår en Porsche, nästa gång är en
Ford Transit en drömbil.

Gå till typ Mediamarkt och titta och känn, spegelrflexer, spegelösa, skärmsökare, electroniska sökare mm.

Ta sedan en funderare:
-Finns det Obektiv i lämpliga prisklasser för nästa gång, vad kan jag tänka mej ?
- Hur stora grejer vill jag bära med mej ?

---------

Ett bra Objektiv blir använt länge, ett kamerahus vad det än är, åldras fortare.




//MW
Hej,

Tack för bra svar!

Jag kommer betala ca 10' för kamerahuset och räknar med nästan lika mycket till för övrig utrustning. Någon som har erfarenhet av Nikon D5100?

Vad jag förstår så kan man använda primers till viss del som substitut för zoom, vilket ev.vore intresant att testa. Ett bra och användbart objektiv behövs väl oavsett. Jag kommer vilja köpa något som ger möjlighet att göra rejäla förstoringar utan att kvalitén försämras.

Intressant jämförelse med bilar. Vilket märke motsvarar porschen? :)

/Maria
 

jobo

Aktiv medlem
Jag kommer betala ca 10' för kamerahuset och räknar med nästan lika mycket till för övrig utrustning. Någon som har erfarenhet av Nikon D5100?
20 kkr för en första systemkamera kommer du långt på. Men då jag själv fotar med Canon kan jag inte säga något om Nikons modeller.

Vad jag förstår så kan man använda primers till viss del som substitut för zoom, vilket ev.vore intresant att testa.
Primers? Nu förstår jag inte vad du menar faktiskt. ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Primer )

Ett bra och användbart objektiv behövs väl oavsett. Jag kommer vilja köpa något som ger möjlighet att göra rejäla förstoringar utan att kvalitén försämras.
Objktiv behövs, sen skadar det ju inte om de är bra, det brukar bli roligare då.

Intressant jämförelse med bilar. Vilket märke motsvarar porschen? :)
Leica…
 

Mariaelisa

Medlem
Såkul!

Vad har Du för budget?!
Har Du någon bekant som fotar? I så fall kan det vara en bra ide' att välja ett liknande system som den så kan man låna objektiv etc.
Hej,

Tänker mig ca 10' för kamerahus och sedan nästan lika mkt till för tillbehör. Är det rimligt att tänka sig att man får lite mer kvalitet för det? Har tittat lite på Nikon D5100, har du någon erfarenhet av denna?

/Maria
 

Mariaelisa

Medlem
Ställer samma fråga som, vad har du för budget? Har du känt på olika hus tidigare? Först tycker jag du borde känna dig för så du finner den som ligger bäst i handen. En annan valde Canon och hade då bara råd med en 500D. Som jag tyckte var en riktigt bra nybörjar kamera, nu tagit en hel del exponeringar och lärt mig min Canon för att veta att detta intresse är något jag kommer ha hela livet. Därför blir det en Canon 5D mark II i nästa år som nu inte är så länge till :)

God jul och gott nytt!
Vad roligt att du är nöjd! Har ingen uppfattning om Canon, har funderat på Nikon D5100, var det något du övervägde? Varför blev det just Canon för din del?

/Maria
 

Mariaelisa

Medlem
Väldigt allmän fråga så det är omöjligt att ge något tydligt svar...

Har du några kompisar som fotar?
Om ja - Be att få prova deras kameror och känn efter hur dom känns och fungerar för dig.
Och gillar du deras märke så kan det vara värt att köpa samma så att ni kan använda varandras linser....

I princip så kan man säga att det är objektivet och fotografen som begränsar hur bra bilden kan bli.
Under bra förhållanden så tar en instegskamera lika bra bilder som en proffskamera.
Hej,

Tack för ditt svar. Jag kommer nog köpa flera olika objektiv, men börja med endast ett eller två. Funderar även på att experimentera lite med primers som alternativ till zoom, har du någon erfarenhet av det? Efter att ha tittat runt lite så känns Nikon D5100 intressant, är det något du testat?

/Maria
 

gunte

Aktiv medlem
"experimentera lite med primers " ?? du menar objektiv med fast brännvidd ?

primers stryker man på innan grundfärg och tätskikt i badrum t.ex....

Stick till en handlare och känn på lite kameror, läs sedan på vilka funktioner du behöver.
 

horvendile

Aktiv medlem
Tänker mig ca 10' för kamerahus och sedan nästan lika mkt till för tillbehör. Är det rimligt att tänka sig att man får lite mer kvalitet för det? Har tittat lite på Nikon D5100, har du någon erfarenhet av denna?
/Maria
Som redan sagts, det kommer du rätt långt på.
När jag skulle köpa kamera i våras velade jag mellan (bland annat) D5100 och D7000, som båda är inom räckhåll för dig. I slutändan blev det D7000, vilket jag i efterhand är väldigt glad för. Inte för att den är kapabel att ta bättre bilder än D5100 - det är samma sensor i båda - utan för att D7000 är byggd så att jag nästan aldrig behöver gå in i menyer för ändra fotoinställningar; så gott som allt kan jag fixa med knappar och rattar och den lilla toppdisplayen. Det är förstås inte säkert att det spelar någon roll för dig, men för mig var det viktigt.

Därmed inte sagt att man måste köra på Nikon. Jag var också svårt frestad av Pentax K-5 som jag sett säljas för riktigt bra priser nu i dagarna.
 

phool

Aktiv medlem
Jag har själv en D5100, det är en suverän kamera med mycket bra bildkvalité. Dock är det mitt backup hus, du säger att du vill ha nåt att växa i och som du kan ha i många år, visst duger D5100 till det också, men efter ett tag så kanske du kommer att tröttna på att hoppa in i menyerna för att ändra på vissa inställningar, samt att önska att du hade en top display för att se tider,bländare och iso. Då kan det vara bättre med ett hus som har dom funktionerna, t.e.x D7000, en kamera som jag också har haft, helt underbar, om du har runt 10 000:- att spendera så tycker jag att du kan börja med en D7000 och köpa en 35 1.8g, då klarar du budget och har en fantastisk kombination. Pentax k5 är för all del en mycket bra kamera som säljs billigt nu, men istället så är objektivutbudet riktigt magert och det blir mycket dyrare om du ska ha intressanta ljusstarka "primes" alltså fasta objektiv.
 

jobo

Aktiv medlem
Varför blev det just Canon för din del?
Jag kan i alla fall svara på varför det blev Canon för mig. Det var inte det lättaste beslutet. Men att det till slut blev Canon istället för Nikon var att Nikon inte hade någon passande modell i den nischen jag tittade på. Samt att jag tyckte väldigt mycket om reglagen på den kamera jag till slut valde (EOS 50E). Dessutom bidrog mitt naturintresse till att jag valde Canon då de har ett stort utbud av teleobjektiv som är bra, men ändå överkomliga i pris, som 300/4 och 400/5,6.

Om du med "primers" menar fasta objektiv, dvs objektiv utan zoom, så tror jag det råder lite begreppsförvirring. Hur "nära" man kommer motivet beror på objektivets brännvidd, som mäts i millimeter. Ju längre brännvidd desto större förstoring. Ett zoomobjektiv är ett objektiv där man kan variera brännvidden, ex 10-22 mm eller 70-200 mm. Ett fast objektiv har bara en brännvidd, ex 28 mm, eller 400 mm. Ett fast objektiv kan inte ersätta en zoom, men fasta objektiv har andra fördelar.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Vidga gärna ramarna lite grann

Som så ofta höjs röster om den ena eller den andra kameran från två tillverkare som dominerar marknaden, och om man drar analogin med bilarna en bit till handlar det om någonting som liknar att rekommendera i första hand Volvo eller Ford.

Nu finns det ju många andra bilar som är bra och kanske också lite olika. Porsche nämndes och analogin med Leica. Självklart finns det kameror som på samma sätt skulle kunna jämföras med Subaru och Toyota; bra arbetshästar som inte gör så mycket väsen av sig.

Systemkamerorna på tiden då vi använde film utvecklades efter två linjer, varav ingen egentligen passar den digitala eran. Under den digitala utvecklingen har det kommit till en joker i leken, en typ av kamera som inte var möjlig tidigare, men som i många avseenden kan ha fördelar jämfört med äldre typer. Dessutom gör den enda av dessa två stora som tillverkar sina egna sensorer inte de bästa sensorerna som finns, vilket gör att man kan få ut mer i en del avseenden genom att välja ett annat märke.

DSLR (systemkameror av den typ som Canon gör) är en dinosaur som är på väg ut, och jag tippar att det handlar om en period av ungefär tio år. Därefter lär knappast några nya spegelreflexkameror utvecklas.

Det nya som har kommit är att mer av kamerans funktioner är elektroniska, och att man inte längre behöver den känsliga finmekaniken med en rörlig spegel som måste placeras i strålgången med stor precision varje gång man har tagit en bild. Tillverkare som Samsung, Panasonic och Sony har redan börjat utveckla en nyare teknik och nått långt. Olympus och Nikon likaså, och det är bara en tidsfråga innan Canon hakar på.

Bland kamerorna som jag ser som mest intressanta idag, och där kanske jämförelsen mellan Porsche och Leica stämmer rätt bra, tycker jag att ett märke som mer liknar BMW platsar och har väldigt mycket att erbjuda. Vem minns inte Isetta eller BMW 700? Kameratillverkaren jag tänker på är Sony, och de gör flera modeller utan rörlig spegel. Den jag själv gillar bäst heter NEX 7.

Självklart är mina preferenser inte säkert samma som dina, men det jag ser som viktigt är:

  • en bra sensor (Sony gör de bästa)
  • smidigt format
  • god ergonomi
  • möjlighet att använda all optik (Det går att sätta Leica-objektiv på den.)

Jag valde själv en spegellös kamera för att den för mig erbjöd bättre ergonomi än de DSLR som jag då hade sett, med undantag av fullformatskameror och mellanformat, men jag skulle aldrig mer släpa omkring en så stor klump till kamera. Genom den spegellösa kamerans korta anslagsmått har jag fått möjligheten att använda alla mina äldre objektiv, och dessutom har jag på ett billigt sätt kunnat få funktionen tilt, som jag uppskattar mycket.

Jag är medveten om vilka fördelar en DSLR-kamera kan ha, men för mig är de utan betydelse, och jag känner också till nackdelarna, som förespråkarna gärna talar tyst om. Jag kommer troligen inte att skaffa någon spegelreflexkamera igen. (Jag har genom åren haft ett flertal.)
 
ANNONS