Annons

Start-objektiv till Nikon D5100?

Produkter
(logga in för att koppla)

citcat

Medlem
Hej!

Jag kommer köpa min första systemkamera nånsin och efter en massa googlande kom jag fram till att det blir en Nikon D5100. Så nu när det valet är avklarat inser jag att objektiv-köpet ger minst lika mycket beslutsångest. Jag har läst att kit-objektiven brukar vara rätt tråkiga så jag köper gärna något bättre direkt.

Jag kommer använda kameran till att fota alla möjliga vardagliga saker, familj (folk), ute på resor, produktfoton och så vill jag kunna utnyttja HD-filmningen på ett bra sätt också. Macro låter även intressant, eller iallafall riktigt skarpa bilder vid inzoomning eller nära tagna bilder.

Det är lättare att säga vad jag inte lär fota. Jag är amatör på detta och kommer inte fota stora landskap, superzoomat eller saker i jättemycket rörelse.


Har ni tips på några sådanna allround-objektiv som kan vara bra att börja med?
Budgeten ligger på max 3000kr.


Vore jättetacksam för hjälp!
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Nikon 35mm 1.8 G borde du ta en titt på också! En brännvid som funkar bra för många vardagliga situationer. Är ljusstarkt, skarpt, litet, och fokuserar snabbt. Väldigt billigt dessutom.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Hej!

Jag kommer köpa min första systemkamera nånsin och efter en massa googlande kom jag fram till att det blir en Nikon D5100. Så nu när det valet är avklarat inser jag att objektiv-köpet ger minst lika mycket beslutsångest. Jag har läst att kit-objektiven brukar vara rätt tråkiga så jag köper gärna något bättre direkt.

Jag kommer använda kameran till att fota alla möjliga vardagliga saker, familj (folk), ute på resor, produktfoton och så vill jag kunna utnyttja HD-filmningen på ett bra sätt också. Macro låter även intressant, eller iallafall riktigt skarpa bilder vid inzoomning eller nära tagna bilder.

Det är lättare att säga vad jag inte lär fota. Jag är amatör på detta och kommer inte fota stora landskap, superzoomat eller saker i jättemycket rörelse.


Har ni tips på några sådanna allround-objektiv som kan vara bra att börja med?
Budgeten ligger på max 3000kr.


Vore jättetacksam för hjälp!
Köp ett paket med kitoptiken. Nikons är faktiskt rätt bra om än plastig. När du har använt det ett tag så kommer du veta vad du vill ha istället. Dessutom är ju kitoptiken riktigt billig när man köper den i paket så i värsta fall kan man ju sälja den och kanske tom tjäna på det.
 

citcat

Medlem
Åh, klurigt det här. Har kollat upp Nikon 35mm 1.8 G nu och den har verkligen fått sjukt bra recensioner, verkar asbra. Priset är ju underbart och verkar funka bra som standard-objektiv. Ett plus att den är liten och smidig också.

Undrar bara om man inte saknar zoomen? Kanske inte används så mycket till foto men till film.. (?)
 

citcat

Medlem
Köp ett paket med kitoptiken. Nikons är faktiskt rätt bra om än plastig. När du har använt det ett tag så kommer du veta vad du vill ha istället. Dessutom är ju kitoptiken riktigt billig när man köper den i paket så i värsta fall kan man ju sälja den och kanske tom tjäna på det.
Jo jag ska kolla upp kit-objektiven lite mer ingående faktiskt, kanske inte ska utesluta dom heelt ännu! Samtidigt som att faktumet att du ens skriver "När du har använt det ett tag så kommer du veta vad du vill ha istället." understryker att jag lär bli missnöjd i längden :D
 

Falumas

Aktiv medlem
Jo jag ska kolla upp kit-objektiven lite mer ingående faktiskt, kanske inte ska utesluta dom heelt ännu! Samtidigt som att faktumet att du ens skriver "När du har använt det ett tag så kommer du veta vad du vill ha istället." understryker att jag lär bli missnöjd i längden :D
Ett kit-objektiv är bra men oftast lite dåliga i dåligt ljus, men det är det långt ifrån jämt när man fotograferar. Ett kit-objektiv och en 35mm f1.8 är nog en otroligt bra kombination.

/Karl
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Åh, klurigt det här. Har kollat upp Nikon 35mm 1.8 G nu och den har verkligen fått sjukt bra recensioner, verkar asbra. Priset är ju underbart och verkar funka bra som standard-objektiv. Ett plus att den är liten och smidig också.

Undrar bara om man inte saknar zoomen? Kanske inte används så mycket till foto men till film.. (?)
Vet du vilka brännvidder du vill använda?
 

PeHi

Avslutat medlemskap
Med tanke på din budget i kombination med vad du vill fotografera så föreslår jag att du köper din D5100 med ett Nikon 18-105, som är ett lysande bra och prisvärt allroundobjektiv. Sen kan du komplettera med ett 35/1.8 eller t ex ett 40/2.8 Macro senare (båda extremt prisvärda) eller något helt annat, om du tycker att du behöver det.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
35/1,8 är ett trevligt objektiv, men innan man köper en systemkamera som man bara tänker använda med ett fast objektiv ska man veta vad man gör och vilken brännvidd man vill ha.

Köp gärna en 35/1,8 direkt, men inte som enda objektiv utan tillsammans med t.ex. ett 18-55 eller 18-105. Tamron 17-50/2,8 är också riktigt prisvärt!
 

citcat

Medlem
Så bra ni är! Ni ger mig massor att tänka på.

Insåg nu att kit objektivet Nikon AF-S DX 18-105 separat hade kostat 2390kr, men med kitet får man det för ca 1100 (om man kollar priser hos cyberphoto). Så precis som Melker Humala sa kan man ju faktiskt sälja det sen.Man kanske inte tjänar något men man borde kunna gå jämnt iaf och inte ha förlorat något på det... isåfall kan det ju vara värt som första test-objektiv... hmmmm

Jag får sova på saken :D
 

citcat

Medlem
Hej igen, tänkte bara göra en uppföljare om hur det faktiskt gick ^^

Jag köpte till slut NIKON D5100 + OPTIK AF-S DX 18-105 VR hos Dustin och ett SanDisK minneskort på 8G. Väskan tänkte jag köpa till idag, ska försöka hitta någon lite sleekare modell än lowepro toploadersen jag sett.

Fastän jag nu bara haft kameran i en dag är den sjukt najs. Lät och bekväm i handen, superenkel för en amatör som mig att förstå och bilderna blir asfina. Hade absolut inte velat köra på ett fast objektiv från början, har använt zoomen jättemycket nu när jag fotat. Kommer kanske försöka hitta ett mindre objektiv till framtiden bara, hittar jag något som typ är hälften så stor som 18-105an så vore kameran helt sjukt bekväm och smidig så jag knappt skulle behöva ta av objektivet.

Tack för all hjälp, kommer leta mig tillbaka till denna tråden sen när det blir dags att köpa nya objektiv, fanns en massa tips jag blev sugen på här :)
 
ANNONS