Annons

7D - inställningar, tips mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingju

Aktiv medlem
Mer av mina inställningar: jag ställde direkt in "säkerhetsförskutnig (AV,TV), ett av de vanligaste felen med min 400D att jag råkat ställa om programratten och fått felexponering som följd. Lite bildstil: ungefär som jag gjort med 400D, i 7D: E:1 Standard: Skärpa +1 färgmättnad +1, E:2 Landskap Skärpa +1, kontrast -1, färgmättnad +1, om det blir bra visar sig, jag tänker enbart hålla mig till råformat under sydafrikaresan så det är ju ingen fara om det blir fel. Och så det här med den trådlösa blixtstyrningen, jag fick en ide att ominstallera firmware 1.0.9, det jag gjorde denna gång var att ta av objektivet först och se nu tycks det fungera som det ska, jag har visserligen inte provat så mycket men jag fick nu inte fram några felexponeringar, FEL hade heller inga konstigheter för sig.
 

uee

Medlem
Finns det något bra sätt att ställa in skärpan när man filmar. Eller är det skärpa in filmning och konstant avstånd som gäller. När man trycker på AF-ON när man filmar verkar AFen lite osäker innan den väl hittar skärpan. Är det något man kan ställa in?
 

Ingju

Aktiv medlem
Blixtproblemen fanns kvar

Jag provade lite mer nu i kväll med den trådlösa blixtstyrningen, förut i dag så verkade det fungera men nu blev det mesta överexponerat igen, kan ju ha berott på att det var ljusare förut, vad vet jag? det blir väl bara och vänta på vad Canon kan hitta på. Jag har ju klarat mig utan detta förut, jag använder dessutom blixt mycket sällan. nu blir det lite paus för min del härifrån, får se vad som hänt när jag återkommer till kalla norden.
 

nivas

Aktiv medlem
Jag provade lite mer nu i kväll med den trådlösa blixtstyrningen, förut i dag så verkade det fungera men nu blev det mesta överexponerat igen
Jag körde också lite trådlös blixt igår. Nu inser jag att blixtfoto är rätt knepigt, men inte borde man få både under-, normal- och överexponerade bilder med samma inställningar/förutsättningar i M och E-TTL-II? Något frusterande.
Är det förresten någon som även har haft problem med extern blixt (430EX) monterad på kameran?
 

Ingju

Aktiv medlem
Trådlösa blixtstyrningen

Jag hinner lite nu efter att ha packet för resan i morgon och ett sammanträde i kväll. Jag verkar ju inte vara ensam om problemen och jag har rapporterat om strulet till Canons support, ska bli intressant att se om nå´t har hänt till jag kommer åter, ha det tills dess. Förutom detta så är 7D en toppen kamera, lite barnsjukdomar, irriterande man förhoppningsvis övergående
 

ErikNE

Medlem
När jag använder en extern blixt sittande på kameran (430EX II) så ställer kameran i ISO 400 när blixten riktas rätt fram.
I alla andra vinklar så väljer den ISO 1600. Min gamla 450d valde alltid ISO 400 i alla lägen när man använde blixt, vilket jag tyckte var smidigt.
Är dett en finess jag inte riktigt förstått hur man skall använda?
 

apersson850

Aktiv medlem
Ta den ur P-läget.
Ställer du in Tv, Av eller M (rekommenderas för blixtbilder) så stannar Auto ISO på 400 hela tiden.

Tanken med den andra funktionen är förstås att ta bättre vara på blixtenergin när du uppenbarligen tänker studsa blixten i något. Därför är det förstås inte helt orimligt att kameran sköter detta själv, när maskinisten har visat att han vill ha lite mer automatisering, genom att välja P, CA eller den där rutan.
Det är för övrigt inte alltid den väljer ISO 1600, utan det beror på hur mörkt det är runtomkring. Så här års blir det ofta ISO 1600.
 

Bertil V

Aktiv medlem
Hur programmera AF-ON knappen?

Har måhända något löst följande problem, jag går bet. På min 40D gick det att använda AF-On knappen till att enbart ställa in skärpan och sedan använda avtryckaren till att mäta ljuset. Jag tyckte det var praktiskt i One-shotläget, enkelt att alltid använda den centrala mätpunkten oavsett var jag ville ha skärpan, komponera om och sedan mäta exponeringen. Men hur bär man sig åt för att programmera samma förhållande på 7D? Det kanske inte är den mest centrala saken nu när vi har så många möjligheter att välja AF-sätt, det är ju verkligen lätt att flytta fokuspunkten med joysticken men jag saknar det andra lite i alla fall.
Anders, du brukar ha lösningar på det mesta, har du tittat på det här?
 

apersson850

Aktiv medlem
C.Fn IV-1.
Där ställer du avtryckaren till att bara ljusmäta och sen är det klart.
Fast om du har varit och pillat på vad AF-ON gör får du förstås ställa tillbaka den till standard, som är just mätning och AF.
 

wfrank

Aktiv medlem
Jaha, nu tar jag upp den här tråden igen och skäms inte ett ögonblick eftersom kameran fortfarande är väldigt ny för mig, inne på dag 12 nu om jag räknat rätt :)

En av många nyheter för mig (som kommer från en 450D) är C1-C3. Jag har C1 för improviserade inomhusporträtt (spot, servo, Av mm.). C2 för "action" som just nu för mig betyder enpunkt med expansionspunkter, Tv, servo, L fine (inga RAW då sjunker b/s drastiskt). C3 har jag satt på AEB eftersom jag ofta (iaf i bättre väder än nu) tar handhållna HDR:er. Där aktiveras spot, Av, One Shot och L+RAW. Very nice. Jag skulle nog gärna ha C4-C6 också...

Däremot har jag inte riktigt förstått vilka av alla inställningar som sparas, det framgår av sid 224 i manualen som AFJ skrev. Men det vore trevligt om det fanns någon överblick där jag kan se vad som är registrerat på just min C1 tex - en inforuta jag kan framkalla för att se exakt vad som är inställt. Någon som vet?

En lite fånig C.Fn är IV-2. Jag trodde (/hoppades) att den skulle byta plats på F och T, dvs att F sköts med pekfingerratten. Det hade varit bra för mig eftersom jag normalt alltid har kameran i Av. Men så var det inte alls, den byter istället RIKTNING på rattarna, så att ... ja ni vet nog. Very strange. :cool:

Jag hade lite här och där läst att kameran går att hantera med fingervantar. Idag märkte jag att det var alldeles sant. Det var inte att tänka på med min 450D. Oväntat och välkommet!

En omistlig funktion för mig är att sätta joysticken till val av fokuspunkt (som även det går som en dans med vantar f.ö.). Jämfört med vad jag haft tidigare så är det "helt otroligt" smidigt, och alla punkter är korsformiga och dom är många. Det gav lite av en aha-upplevelse i dagens fina Stockholmsväder att gå på t.ex. folkfyllda Västerlånggatan med en hyffsad vidvinkel och peka kameran "fel" och ändå sätta fokus i ansiktet på valfri passerande utan att det märktes. Lite smått oetiskt kanske men ger en ny sorts bilder iaf jag inte ens tänkt på var möjliga förut.

Lite besviken blev jag på omställningen av "skärpedjupskontrollknappen" till något vettigt. Den kan man nämligen sätta till switch mellan AI Servo och One Shot. Jag trodde (/hoppades igen) att den verkligen skulle switcha, men istället byter man funktion så länge man håller in den. Jag har beklagat mig i en annan tråd över att vissa saker tar för många knapptryck att ställa om, bla detta. Men även om man får hålla in knappen är det bättre än inget.

Min SET har jag som Q. Jag använder INFO-INFO som defaultdisplay (dvs kamerans centrala inställningar visas hela tiden - och tyvärr stängs dom inte av eftersom kameran saknar näs-sensor). Man kan ju tycka att den knappen redan finns (eftersom den gör det 12 cm uppåt t.v.) men det här gör att tummen sköter mer manövrering vilket jag än så länge tycker är en fördel.

I Min Meny har jag ingen bra ordning än så länge. För C1-3 har tagit över en del av det jag haft där förut. Saker som högdagerprio, ISO styrning och brusreducering, auto light optimizer är saker jag tror kommer finnas där.
 

AFJ

Aktiv medlem
Lite besviken blev jag på omställningen av "skärpedjupskontrollknappen" till något vettigt. Den kan man nämligen sätta till switch mellan AI Servo och One Shot. Jag trodde (/hoppades igen) att den verkligen skulle switcha, men istället byter man funktion så länge man håller in den.
Att det funkar på det viset beror väl på att skärpedjupsknappen har just den egenheten - även när man har den till just skärpedjupskontrol - den måste vara intryckt för att aktivera sin funktion.

Jag har också funderat lite på vad jag skall lägga på den knappen då jag aldrig använder skärpedjupskontroll.

Ett tag hade jag spot-fokus lagd på den. Det kändes ganska bra att hålla in den just när man ville ha lite extra koll på fokus. Nu har jag dock gått över till att ha spotfokus aktiverat nästan jämnt så nu funderar jag igen på vad knappen skall användas till.
 
ANNONS