Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Focus stacking inbyggt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Paliswe

Avslutat medlemskap
Jag har testat lite focusstacking, som innebär att man tar ett antal bilder med succesivt förskjuten fokus och att man i ett separat program staplar ihop dessa till en skarp bild, oavsett avstånd till motivet. Det är lite bökigt då det är en programvara i datorn som styr fotograferandet samt fokusförskjutningen mellan bilderna och ett annat program som staplar ihop bilderna. Man är då begränsad till att ha en dator bredvid sig vid fotograferandet och kameran vanligtvis ansluten med USB-kabel.
Jag har funderat på när kameratillverkarna har denna funktionen inbyggd i kameran. Det mesta för focus-stacking finns redan i kameran, jag kan ställa in att ta sekvenser, ett antal bilder med en viss inställd tid mellan. Det enda man behöver tillsätta i programmet är ju att styra fokusförskjutningen mellan bilderna.
Själva hoplagringen (stackningen) kan man kanske överlåta till ett program i datorn, då det krävs en hel del datorkraft att sortera bilderna. Men steg ett, att ta bilderna, skulle man kunna ha en programinställning i kameran till att göra.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Jag har en Nikon D7000 och det som inte finns där är just fokusförskjutningen, inte vad jag vet iaf.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Paliswe

Avslutat medlemskap
Nu har jag Nikon men kollade in Magic Lantern för Canon. Det står inte specifikt fokus stacker som alternativ, men en mängd liknande namn och begrepp, som fokus Micro adjustment. Om det går att koppla detta till automatiskt justering av ett antal mikrosteg mellan varje bild i en sekvens framgår inte.
 
ANNONS