Annons

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM

Produkter
(logga in för att koppla)

jarandov

Medlem
Hej

jag undrar om någon har testat Mode 3 stabilisering på detta objektiv. Jag planera för safari och vet inte om jag kan använda Mode3. Mode är det vanliga jag har använt och mode 2 är bra för panorering, men Mode 3 har jag aldrig använt. Objektivet skall användas på Canon 5d mark III och canon 7d mark II kameror.
Hur bra är Mode3 och vad det kan användas till?

Tack i förhand.
/ jaroslav
 

uee

Medlem
Hej

jag undrar om någon har testat Mode 3 stabilisering på detta objektiv. Jag planera för safari och vet inte om jag kan använda Mode3. Mode är det vanliga jag har använt och mode 2 är bra för panorering, men Mode 3 har jag aldrig använt. Objektivet skall användas på Canon 5d mark III och canon 7d mark II kameror.
Hur bra är Mode3 och vad det kan användas till?

Tack i förhand.
/ jaroslav
Som jag har förstått det så är Mode 3 samma som Mode 2 förutom att bildstabiliseringen i Mode 3 går bara igång när bilden tas. Detta skall göra det enklare vid panorering. Således så skulle mode 3 inte vara bäst för stillastående motiv. Jag har provat Mode 3 på en flygande And och det fungerade utmärkt. Prövade Mode 3 på stillasitande Skata - inte bra.
 

jarandov

Medlem
Jag läste att Mode 3 blir som mode 1 men att det bara verkar under bildtagning. Det är viktig poäng om stillastående motiv. Tack Ulf.

/ Jaroslav
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Vanliga mode två som är igång hela tiden (som den hålls aktiverad) riskerar att hamna i ändläge vid panorering, så när bilden slutligen ska tas har den inget rörelseutrymme kvar.
Med mode tre kan den istället lägga allt krut på att stabilisera bilden bara när den tas.
Framförallt bra vid panorering som inte är jämn utan flackar hit och dit eller ändrar hastighet.

Petter...
 
ANNONS