Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Hussan

Avslutat medlemskap
Benganbus skrev:
Blixtens bröder = gatufotograferna!!! ;)

För att man inte skall bli hindrad av dessa automatiska kameror med autofokus och zoomoptik-val så använder de flesta
"seriösa" ;)
gatufotografer analoga grejer! :) ;)

Och med ett fast objektiv på en analog kamera,
tex en 35 mm vidvinkel,
där man ställer avståndet på 5 meter,
och bländar ned till Bl.8,
så får man en "skarp" bild mellan 2,5 meter och oändligt.

Då slipper man stå och sikta och fundera på var kameran ställer avståndet hela tiden,
utan man tar bara bilder... ;)
Å ibland även från höften!!
Pröva det med autofokus!! ;)

Det mesta kan jag ställa in på egen hand men fungerar det du talar om överhuvudtaget med en Canon EOS350D?
 

Benganbus

Aktiv medlem
Fru Huss skrev:
Det mesta kan jag ställa in på egen hand men fungerar det du talar om överhuvudtaget med en Canon EOS350D?


Skulle komma ut på mycket hal is om jag försökte ge ett svar... :)

Kan ingen annan,
som ev. har en Canon EOS350D,
att försöka hjälpa till i frågan??? :):)

Hilfe!! ;)
 

mohei

Aktiv medlem
Fru Huss skrev:
Det mesta kan jag ställa in på egen hand men fungerar det du talar om överhuvudtaget med en Canon EOS350D?
Bengan pratar om hyperfokal och det funkar alldeles utmärkt på min Pentax *ist DS. :)

Använd tidsautomatik (Av på min kamera), ställ om till manuell fokus, bländare 8, och ställ in avståndet på objektivet till 5 m.
Jag antar att du har kitobjektivet? Plåta då med största vidvinkeln, 18mm (?).
 

Hussan

Avslutat medlemskap
mohei skrev:
Bengan pratar om hyperfokal och det funkar alldeles utmärkt på min Pentax *ist DS. :)

Använd tidsautomatik (Av på min kamera), ställ om till manuell fokus, bländare 8, och ställ in avståndet på objektivet till 5 m.
Jag antar att du har kitobjektivet? Plåta då med största vidvinkeln, 18mm (?).
Tack så jättemycket! Nu ska jag ut å försöka praktisera det nya jag lärt mig :))
 

TBStoor

Aktiv medlem
aleklint skrev:
Det blev fint med klädseln på zorkin torbjörn!

Här är en bild som jag tog med min zorki-4K häromdan.. :)

Finns en större här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/811402.htm?set=lp
Denna är faktisk fin. Jupiter-8 är mkt intressant optik. Har två. Den ena är OK den andra inte ... fokus helt fel.

Första rullen med Zorki-4K blev helt förstörd! Slutaren. MEN den andra blev riktigt bra. Underligt. Gjorde säkert ngt fel med tidknappen...

Ilforden är ju också otroligt fin! Testade XP2 och fick riktigt trevliga kontraster. Inget för gatufoto dock! Kanske man borde testa mera Ilford???
 

mohei

Aktiv medlem
TBStoor skrev:
FILM FOREVER!

Ny film, men äldre kamera. Dock solid metal!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/821735.htm?set=lp
Den kameran kan du inte plåta med i morgon. Plast ska det vara. Och det kommer att märkas om du fuskar med metallkamera. Eller nåt... :)

Ser att du har använt den sv/v filmen som kan framkallas med C-41. Tänkte testa den filmen i morgon.
Blev det något problem med labbet när du skulle framkalla?
 

TBStoor

Aktiv medlem
mohei skrev:
Den kameran kan du inte plåta med i morgon. Plast ska det vara. Och det kommer att märkas om du fuskar med metallkamera. Eller nåt... :)

Ser att du har använt den sv/v filmen som kan framkallas med C-41. Tänkte testa den filmen i morgon.
Blev det något problem med labbet när du skulle framkalla?
Just det!!! och det blev lite skarpare än vad jag väntat ...

Inga problem! Tvärtom, allt fungerar utmärkt. Kodaken är rolig, men testa gärna också Ilfords "motsv." XP2. Jag börjar tycka lite mer om den. Riktigt trevliga kontraster.
Och jag tyckte mycket om Fujis Neopan 400 i Holgan. Holgan som är såld! Ingen toykamera i väskan mera mao ...
 

markus

Aktiv medlem
Ikväll har jag hängt en utställning med 20 bilder av den polska gatufotografen Marcin Gorski. Jag kan varmt rekommendera ett besök till uppsala för att kolla på bilderna. Vernissage i morgon (lördag den 21:a) kl 13-17. Platsen är Uppsala Fotografiska Sällskaps galleri på övre slottsgatan 14a. Marcin är dessutom på plats så det finns goda möjligheter att prata gatufoto med en mästare.

Samtidigt kan man passa på att se Anders Petersens utställning på galleri london vid fyristorg. Den stänger i helgen men fortfarande finns chansen. Jag tror att det är öppen mellan 11 och 15 på lördag samt ett par timmar på söndag. Tror ni kan hitta öppettiderna på www.gallerilondon.se

hälsar
markus
 

Benganbus

Aktiv medlem
mohei skrev:
Bengan pratar om hyperfokal och det funkar alldeles utmärkt på min Pentax *ist DS. :)

Använd tidsautomatik (Av på min kamera), ställ om till manuell fokus, bländare 8, och ställ in avståndet på objektivet till 5 m.
Jag antar att du har kitobjektivet? Plåta då med största vidvinkeln, 18mm (?).


Tack för teknisk support!!!!!! :)
/Bengan
 

Benganbus

Aktiv medlem
markus skrev:
Ikväll har jag hängt en utställning med 20 bilder av den polska gatufotografen Marcin Gorski. Jag kan varmt rekommendera ett besök till uppsala för att kolla på bilderna. Vernissage i morgon (lördag den 21:a) kl 13-17. Platsen är Uppsala Fotografiska Sällskaps galleri på övre slottsgatan 14a. Marcin är dessutom på plats så det finns goda möjligheter att prata gatufoto med en mästare.

hälsar
markus

Ni som inte sett några bilder tidigare av Marcin,
kan kolla här:
http://www.altphotos.com/Gallery.aspx?&a=MemberGallery&memberid=248

Marcin ÄR sevärd!!!

/B
 

TBStoor

Aktiv medlem
Benganbus skrev:
Å då,
då kommer en kommenterar ;)

Varför plåta med en så'n här billig rysk kamera Torbjörn??
När du kan ta lika bra bilder med en M Leica, eller Nikon F3 eller Canon F1??
Hahaa!! försöker hålla fingarna borta från M!!!!!
SLR har jag inga sådana "problem" med. Eller dock kanske en Nikon FM3A ... med nya Zeiss! nejnej.

Men är det inte ganska skarpt ...?

Jupiter-3:an var ganska trevlig med XP2:an också.

Fed 2 & 15 mm ...
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/821821.htm?set=lp
 

Benganbus

Aktiv medlem
"Och nu till något helt annat"! :)

Håller på att dokumentera en del "Klara-förändringar" i Gnesta.
"Här skall byggas för luft" nå't likande sa väl Strindberg när man byggde boulevarder i Stockholm...

Och man bygger och river i Gnesta.
Då gäller det att passa på att fota! :)

Här är Disponentvillan på Bryggeriholmen innan rivning.
För några år sedan bodde här en av Sveriges större kulturpersonligheter, Lars Hillersberg! ;)
Han va en färgstark konstnär!!
Kungen och en del amerikanska presidenter var några av hans "favoriter"! ;)

Men nu är huset rivet, och man förbereder byggandet av lägenheter med sjöutsikt....
Har ni hört det förut? ;)
Spännande, ovanligt idé va!? ;)

Ps. Plåtat med Contax RTS II och Flektogon 4/20 mm på neg-färg Reala.
Har nog tagit en 6-7 rullar på Holmen..
 

Bilagor

Benganbus

Aktiv medlem
TBStoor skrev:
Hahaa!! försöker hålla fingarna borta från M!!!!!
SLR har jag inga sådana "problem" med. Eller dock kanske en Nikon FM3A ... med nya Zeiss! nejnej.

Men är det inte ganska skarpt ...?

Jupiter-3:an var ganska trevlig med XP2:an också.

Fed 2 & 15 mm ...
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/821821.htm?set=lp
Och häftigt med alla kombinationer!!!
Hur många kameror som helst att ha som "bas", Leica, FED, Zorki, Canon, Leotax, M Leica, Cosina mfl...
och sedan alla objektiv!!!! Puh!!

Hur skall man hinna med att plåta??? ;)

Sitter just nu och och tittar på en Jenaflex med
en svart Jupiter-9 MC (Multi-coated)

Å det är ingen dålig glugg!!
Men de e klart,
er'e bra grejer så kostar dom!
Gav nog 200:- för gluggen..? ;)
 
ANNONS