Annons

Vill prova mellanformat - var börjar jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Som rubriken säger är jag lite sugen på att prova att fota lite mellanformatsdia.

Var börjar jag leta? Det får helst inte kosta allt för mycket. Finns det några enkla mellanformatare som ändå ger bra resultat? Kanske till och med nån motsvarighet till kompaktkamera med fast vidvinkeloptik? Vad ska man kolla efter?
 

Mr_H

Aktiv medlem
Jag använder Mamiya 645 för att fota dia. Orsaken till att det blev just det här systemet var att begagnatpriserna är låga (gå in på blocket: http://www.blocket.se/li?q=mamiya&ca=15_s&c=0&w=3 och titta på priserna).

Mekaniskt är väl Mamiya inte precis det bästa systemet. Jag har haft en hel del problem med saker som gått sönder. Optiskt är Mamiya lika bra som konkurrenterna så bildkvaliten är jag helt nöjd med. Nackdelen med 645-formatet märks när man ska fota höjdformat. Då är man tvungen att byta från schaktsökare till prisma. Fördelen med 645 (och 6x6) är att det finns bra diaprojektorer och att utrustningen är lätt.

Se även den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=69338&highlight=mamiya+645
 

Emil-G

Aktiv medlem
Finns en uppsjö olika mellanformatskameror. Enögda, tvågöda, med/utan spegel och ljusmätare, mätsökare, 6x4,5, 6x6, 6x7, 6x9 osv. Vad har du för krav på den?
  • Utbytbar optik? Utesluter de flesta tvåögda gamlingarna; Rolleiflex, Rolleicord, Autocord osv samt alla gamla bälgkameror. Hasselblad anses av många ha den bästa optiken (även om många också hävdar motsatsen).
  • Kompakt? Utesluter de tvåögda samt Hasselblad, Mamiya 645/67 & Pentax. Kvar finns t.ex. Mamiya 6, Mamiya 7 och Plaubel Makina 67 (samtliga mätsökare) och de gamla bälgkamerorna.
  • Spegel? Hasselblad, Mamiya 645/67, Pentax 645/67.
  • Utbytbara filmmagasin? Hasselblad och några Mamiya. M645 finns i flera varianter med mer eller mindre utbytbara delar.
  • Ljusmätare? De flesta har det bara som tillbehör, t.ex. i sökarprisma. Om du vill ha nån form av automatik blir det genast dyrare; Mamiya/Pentax 645AF eller H-serien från Hasselblad.
  • Vad vill du ha för filmformat? Hasselblads klassiska kvadrat på 6x6cm eller ett något rektangulärt format? 645 ger lite mindre kameror, 6x7 lite större (Mamiya 67 och Pentax 6x7 är stadiga bestar). Många gamla bälgkameror ger 6x9cm.
  • Pris? Absolut billigast är förmodligen en gammal bälgkamera, typ Voigtländer från 30,40,50-talen. Därefter Mamiyas/Pentax mindre modeller (645) och sedan de större. Hasselblad har sjunkit ordentligt i pris de senaste åren och många annonsörer här på Fotosidan säljer en komplett utrustning för 10000kr. Makina går fortfarande för $1000 på den stora auktionssajten och är ovanlig. Fin optik dock (icke utbytbar).
 

Graal

Avslutat medlemskap
Fuji har ju några mellanformatare med vidvinkeloptik och som har kompaktkameraform av mätsökarvariant. Dock relativt dyra men ganska smidiga. Finns väl från 6x4,5 - 6x9cm. Men om man inte vill kompromissa optiskt och ändå komma undan billigt finns en del äldre folding (bälg)modeller med Tessar, Xenar, Solinar, Skopar-optik etc i ganska kompakt design från Zeiss, Voigtländer, Agfa m.fl som kan fås för 400-2000:-i fungerande skick. Dock inga vidvinklar utan mera mot normalbrännvidd.
 

Chano

Aktiv medlem
Mamiya 60-talare

Har just lagt in en annons på tre Mamiya super 23 som ska säljas.
De kameror jag tagit minst bilder med men sålt mest bilder från.
Man är väl mest noga när det är så förbannat krångligt att ta en bild:)
Om man inte tror på den här kameran så hör dig för.
Den är helt otrolig i skärpa.
Kommer också att sälja en proffsutrustning för framkallning av alla format, färg och svartvitt, Har dock bara grejer för svartvitt, håller på att ta fram bilder på den.
Mvh/-Anders
 

Martin F

Aktiv medlem
Tack för alla tipsen!
Angående frågorna om enögda, tvågöda, med/utan spegel och ljusmätare, mätsökare. Jag har ingen aning! :) Jag är helt grön vad gäller mellanformat och vet inte ens vad en mätsökare är. Ljusmätare vore trevligt, men inget krav eftersom jag kan spotmäta med min EOS 5:a. 6x4,5 verkar väl vara ett trevligt format.

Om jag scannar såna dior i en flatbädd - hur står de sig jämfört med vanliga 35mm dia scannade i en Minolta Scan Dual IV (3200 dpi)?

Jag tror förresten att vi har en äldre Scan Dual på jobbet som tar mellanformat och scannar med 2700 dpi. Borde väl kunna bli rätt bra.
 

Martin F

Aktiv medlem
Om man skulle lägga lite mer krut på grejerna och köpa sig en äkta Hasselbladare... vilka av modellerna går att hitta till bra pris, men utan att ge avkall på kvalitet/funktioner?
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Finns ju oxå Bronica i div format och Kiev så nog finns fler alternativ än vad Emil räknade upp här ovanför.
 

markus

Aktiv medlem
Kolla på en Bronica i SQ-serien på ebay. Dom kan ibland gå för löjligt lite. Använder själv en SQ-Ai och är väldigt nöjd
 

Mr_H

Aktiv medlem
Jag använder en sådan ganska mycket och trivs med den. Använder den faktiskt mer än min nyare Mamiya 645pro. Då den saknar prisma (första annonsen) så får du mäta ljuset på annat sätt. Av samma orsak är den svår att fota höjdformat med. Stor fördel är att den har manuell spegeluppfällning. Annan fördel är att man kan använda en mekanisk trådutlösare vilket man inte kan på t ex Mamiya 645pro. Jag ser ingen kamerarem på bilden. Det sitter ett väldigt dumt fäste för rem så det är svårt att sätta dit en icke originalrem (fast jag har löst problemet). Se upp med glapp (elektriskt) när det gäller prisma, det är ganska vanligt.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Martin F skrev:
Hur är det med en sån här? Är det bara skräp?
http://www.blocket.se/vi/10522016.htm?ca=15_s

Den är ju billig i alla fall...

Kanske är bättre att lägga lite mer och köpa nåt sånt här:
http://www.blocket.se/vi/10129918.htm?ca=15_s
Det är ju samma kamera och optik med skillnaden att den ena har AE-prisma istället för ljusshakt. 210mm-optiken du får med den dyrare är ju trasig men blixten du får till den andra funkar väl? AE-prismat är givetvis bra men jag föredrar ändå ljusschaktet där man kan se bilden med båda ögonen, dock spegelvänd. Beror givetvis på typ av motiv också vad man föredrar.
 

Martin F

Aktiv medlem
Ja, motiv blir ju enbart landskap. Ljusmätningen kan jag fixa med spot på EOS 5, eller rentav dra iväg ett skott med 30D:n och kolla histogram.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Martin F skrev:
Om man skulle lägga lite mer krut på grejerna och köpa sig en äkta Hasselbladare... vilka av modellerna går att hitta till bra pris, men utan att ge avkall på kvalitet/funktioner?
Satsa på en 500CM med normaloptik och ett magasin, det är enkla och robusta grejer till bra pris, du bör kunna hitta dem för 5000-7000kr utan problem. Försök köpa CF-optik, den är bättre byggd, mer ergonomisk och lättare att serva än de äldre C/CT-gluggarna.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Gunnar D skrev:
Finns ju oxå Bronica i div format och Kiev så nog finns fler alternativ än vad Emil räknade upp här ovanför.
Japp, dessutom finns Rollei med ett par modeller och förmodligen ännu fler tillverkare som jag inte kommer på nu.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Ja, Rollei glömde jag, ändå går jag förbi ett par beg nästan varje dag :)

Men dom mest obskyra märkena ska vi väl lämna utanför debatten.
Är väl knappt Rollei platsar, är väl inte så vanlig i Sverige.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Martin F skrev:
Men med bägge de nedanstående "paketen" skulle jag bara kunna köpa mig lite film och gå ut och fota? Eller saknas det något?
Nej det saknas inget. Fast utbytbara magasin för att snabbt kunna skifta film mitt i en rulle vore inte fel. Tror att 1000S inte har det? Men du kan ju köpa bägge två och ha två hus med olika film i, sälja den ena normalen och sedan köpa en vidvinkel istället samt laga telet för 1500:-. Men kolla i så fall först att uppgifterna stämmer och kräv skriftlig ångerrätt om kamerorna inte skulle fungera som dom bör.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Tja, jag skulle ju inte gett 2000kr för ett prisma och ett trasigt tele. Gluggarna är billiga så ring på den andra och kolla skicket. Funkar den är det nog en bra deal. Nackdelen med 645 är att de är lite bökiga att plåta höjdformat med, man får stå på sidan av kameran och se bilden uppochner.

1000S har inte utbytbart magasin.
 
ANNONS