Annons

Låsa ISO på 550d vid filmning?

Produkter
(logga in för att koppla)

muttanbarko

Medlem
Hejsan

Jag har precis köpe en Canon 550d som jag både stillbildsfotograferar- och videofilmar med. Har dock problem med att jag inte hittar hur jag kan låsa ISO:n vid filmning. Vid vanlig fotografering så vet jag hur jag gör.

Vore väldigt tacksam för svar.

Hälsningar
/Henrik
 

Frocli

Aktiv medlem
Hejsan

Jag har precis köpe en Canon 550d som jag både stillbildsfotograferar- och videofilmar med. Har dock problem med att jag inte hittar hur jag kan låsa ISO:n vid filmning. Vid vanlig fotografering så vet jag hur jag gör.

Vore väldigt tacksam för svar.

Hälsningar
/Henrik
Välj manuell inställning i menyn. Vrid till filmning, tryck meny, ta andra blad, välj videoexp- manuell.
Nu kan du välja tid och bländare och ISo manuellt, som vid stillbild.
Men egentligen är det rätt dumt, bättre att välja tiden till halva periodtiden, bländare till det du tycker om, och låta kameran välja auto-iso. .

Kom ihåg att ställa om objektivet till Manuell focus, går inte att använda autofokus.
 

muttanbarko

Medlem
Tusen tack!

Jag tycker att är dumt att videofilma utan att låsa bländaren. Så fort något ljust/mörkt kommer in i bilden så bländar det ner/upp så fult. Men nu är det ordnat.

Återigen, tack!
/Henrik


Välj manuell inställning i menyn. Vrid till filmning, tryck meny, ta andra blad, välj videoexp- manuell.
Nu kan du välja tid och bländare och ISo manuellt, som vid stillbild.
Men egentligen är det rätt dumt, bättre att välja tiden till halva periodtiden, bländare till det du tycker om, och låta kameran välja auto-iso. .

Kom ihåg att ställa om objektivet till Manuell focus, går inte att använda autofokus.
 

muttanbarko

Medlem
Ahaaa, kan man inte välja bländare om man vill välja slutartid och iso?
Det är ju dumt i så fall. Eller har jag fattat helt fel?

Nu hade jag problem med flicker när jag skulle filma av Super-8 film´så det var därför jag ville se om det fungerade bättre med fast ISO och slutartid.

Hälsningar
/Henrik



Tusen tack!

Jag tycker att är dumt att videofilma utan att låsa bländaren. Så fort något ljust/mörkt kommer in i bilden så bländar det ner/upp så fult. Men nu är det ordnat.

Återigen, tack!
/Henrik
 

apersson850

Aktiv medlem
Man får alltid problem med flimmer om man ska filma av en film, och det inte finns någon möjlighet till något som motsvarar genlock.
 

muttanbarko

Medlem
Ahaaa, kan man inte välja bländare om man vill välja slutartid och iso?
Det är ju dumt i så fall. Eller har jag fattat helt fel?

Nu hade jag problem med flicker när jag skulle filma av Super-8 film´så det var därför jag ville se om det fungerade bättre med fast ISO och slutartid.

Hälsningar
/Henrik



Tusen tack!

Jag tycker att är dumt att videofilma utan att låsa bländaren. Så fort något ljust/mörkt kommer in i bilden så bländar det ner/upp så fult. Men nu är det ordnat.

Återigen, tack!
/Henrik
 

muttanbarko

Medlem
Jag har filmat av rätt mycket super-8 med vanlig videokamera tidigare, och kanske har jag haft tur, men jag har aldrig fått flicker på de filmerna.

Det är ju iofs inte så konstigt om det blir flicker för jag har filmat och spelat upp Super-8-filmen med 18 bilder/sek,vilket jag gjort tidigare också.

/Henrik

Man får alltid problem med flimmer om man ska filma av en film, och det inte finns någon möjlighet till något som motsvarar genlock.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är lätt att inse att det kan flimra när man tänker på vad film egentligen är - ett antal stillbilder efter varandra. När man visar film med en projektor använder projektorn en roterande slutare, där halva varvet är öppet, halva stängt. Under den halvan där slutaren är stängd matar man fram filmen en ruta.
Att vi människor inte tycker att filmen blinkar fram, som den alltså gör, beror på trögheten i ögat. Vi ser det vi vill se, en film som flyter fram.

Men om du då filmar av en sådan film med en kamera som fungerar likadant och går lika fort, då kan du, om du har otur, få hela din avfilmning mörk, för din kameras slutare är öppen när projektorns är stängd. Eller så får du ojämn belysning på olika delar av rutan, ett fenomen som dessutom vandrar om de båda maskinerna inte går exakt lika fort, och det gör de vanligtvis inte.
 
ANNONS