Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Katastrof och ocker! [gummit släpper på Nikonkameror]

Produkter
(logga in för att koppla)

SvenJonsson

Aktiv medlem
Det vore intressant att försöka ta reda på vad som gör denna skillnad.

En idé är skillnad mellan varmt och kallt, att gummit blir större och mindre. Det borde göra att folk som t.ex. bor i Åre har mer problem än varmare platser. Det borde gå lätt att undersöka. En annan variant jag läst är olika mängd eller typer av handsvett.
 

Texas1

Ny medlem
Gummidelen på höger baksida på min D90 lossade efter 1.5 år, men tyvärr så försvann den ute i naturen.....upplevdë den som mycket dåligt fastsatt med lim och plugg. Har inte åtgärdat detta, utan kör utan.
För ett tag sedan lossade gummigreppet på mitt Nikon 60mm objekiv-macro... 2 år efter köpet.
 

lynxx

Avslutat medlemskap
men jag utgår från att de är reglerade priser uppifrån)!!!
Nu är det ju olagligt i de flesta länder att reglera priser uppifrån av konkurrensbegränsningsskäl.

Men visst! Så är det med bilar och kameror och allt annat. Reservdelar kostar!!!

Jag hade problem med detta på D50 men hittills har D7000 hållit ihop.
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Jag köpte en batterilucka här: http://viewitem.eim.ebay.se/Nikon-D200-NEW-BATTERY-COVERDOOR-FAST-SHIPPING-USA/320668492212/item
Man kan lätt hitta guimmidetaljerna som det talas om här: http://search.eim.ebay.se/Kameror och foto/280-1/?kw=Rubber++Nikon+D90&ect=280-1&elc=1&eb=Sök
Smidigt att köpa och grejrna kommer inom några dagar i brevlådan.
Kolla säljarens "övriga" , så syns allt de säljer.
Jag funderar själv på att beställa några gummin till min D90, det som sitter bak vid tummen.

Sådant här gummi påverkas av fingrarnas svett och kemiska sammansättning och är ganska olika mellan olika personer. Därav att det händer olika för olika människor. Människor med olika ursprung har olika sammasättning på sin hud. Vissa är torra andra alltid kladdiga om tassarna. Dessutom kanske det finns olika gummikvaliteter.
Dessutom tror jag att olika D90 ägare håller kameran väldigt mycket olika långt tid under första året. Kanske fotograf ett 10 timmar, medan fotograf 2 klämmer på gummit 100 timmar under samma tid.
Ren Bensin suger ut fettet från gummit , och det kan i bästa fall krympa tillbaka. Men var försiktig. Man kan i vissa fall återställa gummit med ren bensin.
Att limma för hårt är nog inte så lyckat. Då förstörs platen i kaemrahuset kasnke, dessutom måste ju allt gammalt lim bort. Med locktite skulle ajg troa tt all tänkbar garanti försvinner.

Silikon är mjukt och går att gnugga bort, varför jag tror att det är ett lämpligare lim.
Att skära till en skinnbit tycker jag var ett bra förslag som kom fram i denna tråd.

Men som sagt reservdelar söker na på E-BAY.
Sök i olika länder, med sökord som "RUBBER NIKON D90" BAttery Door D200 etc....

Det är synd att det numera inte går att köpa delar i Sverige, inte ens delar som man själv kan sätta på.


de
Roy
 

Texas1

Ny medlem
Gummidelen på höger baksida på min D90 lossade efter 1.5 år, men tyvärr så försvann den ute i naturen.....upplevdë den som mycket dåligt fastsatt med lim och plugg. Har inte åtgärdat detta, utan kör utan.
För ett tag sedan lossade gummigreppet på mitt Nikon 60mm objekiv-macro... 2 år efter köpet.
Glömde ....måste tillägga att även gummiskyddet till kontaktutagen blev efter 2 år plötsligt för stort ?????..... fick inte igen den riktigt, den låg som en båge över. Fick skära till till slut på egen hand.
 

iSolen.se

Guest
Någonting mysko är det för en del verkar drabbas väldigt mycket av problemet medan andra knappt eller inte alls råkar ut för det. Det känns som att antingen är det variabel kvalitet på gummit eller också är det känsligt för något som bara en del ovetandes utsätter det för.

Om alla drabbades av problemet hade det nog varit avsevärt mycket mer ramaskri än vad det faktiskt är. De som inte råkar ut för det brukar ju inte säga så mycket...
Verkligen konstigt, jag bär alltid på min kamera i greppet, ofta med 70-200. Har inte problemet. Inget av objektiven har heller problemet.

På min gamla D300 "växte" gummit en aaaaning efter några år, men jag skar bort det överskjutande och sen lugnade det ner sig.

Grejerna har inte legat i en varm bil och de köptes vid olika tillfällen så varför det uppstår vet jag inte. Jag bor i Åre, inte många varma bilar där inte :) Kanske ren otur!
Kan det kanske vara använding under kyla? Användning med handskar?

Någon mer med samma problem?
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Kan det kanske vara använding under kyla? Användning med handskar?

Någon mer med samma problem?[/QUOTE]

Ja, jo, kanske ... jag har ju kameragrejerna ute mycket och jag har ofta handskar på mig. Men jag förstår inte vad i det hanterandet som skulle ställa till problem?
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Lasses Kameraservice är fantastiska. Lämnade in min D3 för sensorrengöring.. Blev helt perfekt och gick så snabbt att jag knappt hann märka att den var borta. Billigt var det också. Underbart med seriösa företagare, vilket är EXTREMT ovanligt nuförtiden.
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Lasses Kameraservice är fantastiska. Lämnade in min D3 för sensorrengöring.. Blev helt perfekt och gick så snabbt att jag knappt hann märka att den var borta. Billigt var det också. Underbart med seriösa företagare, vilket är EXTREMT ovanligt nuförtiden.
Topppen, glädjer mig att det funkar bra på Lasses! Ska se om jag kan svänga förbi där någon gång då jag är i Stockholm :)
 

iSolen.se

Guest
Ola sa:
Kan det kanske vara använding under kyla? Användning med handskar?

Någon mer med samma problem?
Ja, jo, kanske ... jag har ju kameragrejerna ute mycket och jag har ofta handskar på mig. Men jag förstår inte vad i det hanterandet som skulle ställa till problem?
Föreställer mig att belstningen blir annorlunda, olika ställen och olika riktningar.

Kyla verkar kunna vara en faktor. Eller kanske övergång från kyla till värme eller tvärt om.
 
Senast ändrad:

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Föreställer mig att belstningen blir annorlunda, olika ställen och olika riktningar.

Kyla verkar kunna vara en faktor. Eller kanske övergång från kyla till värme eller tvärt om.
Nikon får väl göra som Apple gör med iphone, inte ge någon garanti för användande i minusgrader (eller med handskar på) :)
 

Mankan G

Aktiv medlem
Någonting mysko är det för en del verkar drabbas väldigt mycket av problemet medan andra knappt eller inte alls råkar ut för det. Det känns som att antingen är det variabel kvalitet på gummit eller också är det känsligt för något som bara en del ovetandes utsätter det för.

Om alla drabbades av problemet hade det nog varit avsevärt mycket mer ramaskri än vad det faktiskt är. De som inte råkar ut för det brukar ju inte säga så mycket...
D70, 2 st D100, D2X, D300 och nu D700. Ett helt gäng moderna AF-S och andra gluggar. D700 och D2X har haft gummisläpp och nu efter 5-6år har även gummit på zoomringen på min 70-200 börjat svälla litelite. Efter reparation och byte till de aningens mindre reparationsgummina (enligt Nikons tekniker) har allt suttit som berget....

Det är en avvägning som Nikon gör när de väljer häftämne. Gummit skall gå att ta av när de behöver komma in i kameran samtidist som det skall hålla kvar gummidetlajerna. Nikon verkar enligt min åsikt valt ett lite för klent häftämne men det är bara min lilla åsikt
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Fick tillbaka två gluggar (70-200/2.8 + 24-70/2.8) med nya zoomringar från Nikon idag. Verkar sitta bra vid första anblicken. Håll tummarna att de håller lääääänge ...
 

Mesch

Aktiv medlem
detta är ett känt fel, problem med klädseln fanns redan under den analoga eran
F3 och F5
Klädsel har väl av och till släppt på alla märken från 1800 och framåt. Det verkar ju som om Nikon är extra dåliga från F5 och framåt på proffsgrejjor framför allt ( mer gummi-klädsel? )
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Ve och fasa. Gummit vid tummen har börjat krypa över bredden. Kameran (D700) är bara ett år gammal.
Det kan vara handsvett, det kan vara värme, det kan vara att du bär kameran i handgreppet, det kan vara vanligt slitage, det kan vara för många exponeringar ... oavsett anledning så får du räkna med det, enligt Nikon. Du kanske har tur och har kvar garanti så du kan åberopa det. Vänta inte för länge!
 

Photocon

Aktiv medlem
detta är ett känt fel, problem med klädseln fanns redan under den analoga eran
F3 och F5
Knappast F3 enl min erfarenhet i alla fall. Vi hade 6 st på redaktionen (vi var då 3 fotografer som hade 2 var) och vi skaffade dem 1981 samt hade dem till 1988 då vi gick över till F4s. F3 hade ingen gummiklädsel av den typ som används idag. F4s hade en lite hårdare typ. De verkliga problemen kom när vi skiftade till F5 och lite senare till D1.

När gummit började släppa på D1:eek:rna så fick vi oftast förklaringen att det berodde på vilken typ av handsvett man hade. Kan ligga en del i det eftersom mina D1:eek:r bara tappade lite klädsel vid CF-kortluckan, precis som ena kollegans. Men den andra kollegans kameror släppte klädsel fort och så fortsatte det när vi fick D1H. Klädseln höll bra för 2 av oss medan den inte gjorde det för den 3:e. Och det vara samma persons kameror som klädseln släppte rejält på från F5 och framåt.

Temperaturskillnader påskyndade säkert det hela också. Det lustiga är att en annan kollega på ortsblaskan i stan intill alltid fick sina Nikonklädslar att släppa på rekordtid. Sedan bytte den blaskan till Canon och den kollegan har "inte tappat klädseln" sedan dess (3 år sedan).
 

iSolen.se

Guest
Det kan vara handsvett, det kan vara värme, det kan vara att du bär kameran i handgreppet, det kan vara vanligt slitage, det kan vara för många exponeringar ... oavsett anledning så får du räkna med det, enligt Nikon. Du kanske har tur och har kvar garanti så du kan åberopa det. Vänta inte för länge!
Jag bär den i greppet men det belastar framsidan, inte baksidan där gummit kryper.

Jag fotar ofta i regn. Kan det påverka?
 
ANNONS