Annons

Vuescan kontra Dimage scan - erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

aaberg

Avslutat medlemskap
Har dammat av min Minolta Dimage Scan Elite 5400 för att skanna ett antal äldre dior. Många lovprisar skannerprogrammet Vuescan framför Minoltas eget Dimage scan. Intressant om någon har gjort jämförande tester på dessa eller har länkar till tidningstester.

Gjorde en enkel test själv och upplever att Vuscan ger rättvisare och bättre färgåtergivning och en bättre kurva. Medan Diamge scan ger en mörkare bild med sämre kurva. I övrigt inte någon nämvärd skillnad på bilderna enligt mitt tycke.

Överst bild från 70-talet skannad med Dimage scan och nederst med Vuescan. Båda bilderna skannade med programmens egna automatiska justeringar.
 

Bilagor

aaberg

Avslutat medlemskap
Bild 3 Samma bild som tidigare men nu skannad med Dimage scan och manuellt val av färgjustering "faded colors". Ger ett bättre resultat än Vuscan då denna bild inte har färgsticket som finns i Vuescan och ger en bättre kurva.
 

Bilagor

Billingen

Aktiv medlem
Intressant jämförelse. Jag har själv en likadan scanner och stod inför valet av program när jag uppgraderade operativsystem. Laddade ner Vuescan på test och blev oerhört besviken. Grusiga bilder, knasig färgåtergivning. Det programmet var inte ens att överväga, tyckte jag. Så nu kör jag med originalprogrammet på en gammal dator med Windows XP. Multiscanning i 16 bitar. Filerna blir stora och det tar en evinnerlig tid att scanna. Resultatet blir rått och kräver en hel del efterarbete. Men det kan jag acceptera så länge kvaliteten blir okej.

Ditt test talar för Dimage-programmets fördel, förutsatt att man skruvar lite på rattarna.
 

aaberg

Avslutat medlemskap
I min enkla test klickade jag bara i "faded colors" under pixel polish i Dimage Scan-programmet. Jag hade sedan tidigare även valt "dammborttagning" och 4 skanningar per bild för att slippa plocka bort damm etc manuellt. Tar lite tid att köra varje bild så men det går betydligt snabbare och blir bättre än att göra arbetet manuellt i Photoshop.

Att skanna gamla bilder kan ge en hel del brus som blir klart störande. Ett tips som jag sedan igår, när jag hittade filtret, kör alla mina skannade dior med är Imagenomic's Noiseware som på ett nästan otroligt smidigt sätt trollar bort nästan allt störande brus i bilderna. Kostade visserligen en slant att köpa denna plug in (köpte suiten) men något jag inte kan leva utan nu när jag testat det. Läs gärna mer på http://www.imagenomic.com/nwpg.aspx

PS. Du vet att du kan köra originalprogrammet Dimage Scan även med nyare OS på PC. Kör själv med senaste Windows 7. Men för att det ska fungera måste du ladda hem en "ändrad" drivrutin som gör att det fungerar. Har provat med att köra den i USB och det fungerar. Ska prova med Firewire också. Har tyvärr inte länken till drivrutinen då det inte är Minoltas, utan gogglade på något i stil med "Dimage Scan Elite driver windows 7". Har testat både 8- och 16-bitars men tycker inte att det är någon större skillnad, nackdelen med 16-bitar är att man inte kan använda Pixel polish, så jag kör genomgående i 8-bitar.

Bilden överst: Beskuren originaldia oretuscherad.
Bilden underst: Samma bild men "tvättad" genom ett musklick i Imagenomic's Noiseware plugin (med fabriksinställningarna)i Photoshop.
 

Bilagor

Senast ändrad:

aaberg

Avslutat medlemskap
Ja, helt otroligt!

Hittade hur du får igång Dimage Scan 5400 i Vista och Windows 7. Hämtat informationen ifrån http://photo.net/digital-darkroom-forum/00XvNb

1) Install the Konica Minolta XP software in Vista.
2) Plug in your DImage Scanner into a USB port and turn it on with the door closed. It will detect and install the original Konica Minolta Driver.
3) Create an empty folder on you harddrive (for instance go to my computer, double click on the c: drive, then right click and create a new folder named newminolta).
4) Open windows notepad and copy the following into it:

; scanners.inf -- Test Vista Minolta Film Drivers
;
;
; To remove this driver and install the original
; manufacturer's driver, go into Device Manager,
; open Imaging devices, then click on the scanner name
; with the right mouse button and choose Uninstall.
[Version]
Signature="$CHICAGO$"
Class=Image
ClassGUID={6bdd1fc6-810f-11d0-bec7-08002be2092f}
Provider=%Provider%
DriverVer=3/12/2009,2.0
[Manufacturer]
%Mfg%=Models,ntamd64
[Models]
; USB scanners
"Minolta Scan Dual II" = USBScanner,USB\Vid_0638&Pid_026a
"Minolta Scan Dual III" = USBScanner,USB\Vid_0686&Pid_400d
"Minolta Scan Dual IV" = USBScanner,USB\Vid_132b&Pid_000a
"Minolta Scan Elite 5400 2" = USBScanner,USB\Vid_132b&Pid_0012
"Minolta Scan Elite 5400" = USBScanner,USB\Vid_0686&Pid_400e
"Minolta Scan Elite II" = USBScanner,USB\Vid_0686&Pid_4004
"Minolta SC-110" = USBScanner,USB\Vid_0638&Pid_0a15
"Minolta SC-215" = USBScanner,USB\Vid_0638&Pid_0a16
;---------------- Duplicated from [Models]
[Models.ntamd64]
; USB scanners
"Minolta Scan Dual II" = USBScanner,USB\Vid_0638&Pid_026a
"Minolta Scan Dual III" = USBScanner,USB\Vid_0686&Pid_400d
"Minolta Scan Dual IV" = USBScanner,USB\Vid_132b&Pid_000a
"Minolta Scan Elite 5400 2" = USBScanner,USB\Vid_132b&Pid_0012
"Minolta Scan Elite 5400" = USBScanner,USB\Vid_0686&Pid_400e
"Minolta Scan Elite II" = USBScanner,USB\Vid_0686&Pid_4004
"Minolta SC-110" = USBScanner,USB\Vid_0638&Pid_0a15
"Minolta SC-215" = USBScanner,USB\Vid_0638&Pid_0a16
;---------------- USBScanner -------------------------
[USBScanner]
Include=sti.inf
Needs=STI.USBSection
SubClass=StillImage
DeviceType=1
DeviceSubType=1
Capabilities=0
[USBScanner.Services]
Include=sti.inf
Needs=STI.USBSection.Services
[Strings]
Provider="Konica Minolta"
Mfg="Konica Minolta"

5. Now save you new notepad file in the directory you created as newminolta.inf NOT as newminolta.inf.txt or newminolta.txt (i.e. c:\newminolta\newminolta.inf)
6. Go to system control panel (may have to change control panel to classic view to see system).
7. Select Device Manager
8. Select Imaging Devices
9. Right click on Minolta Scan Dual IV and click on driver tab. Select Update Driver.
10. Select Browse my computer for driver software.
11. Select Let me pick from a list of device drivers on my computer.
12. Select Have Disk
13. Browse to c:\newminolta\newminolta.inf and click OK
14. Click Next. Vista should now say it updated driver.
15. Run Dimage software with door closed. Wait for it to initialize and green light stops blinking.
16. Open door and insert film holder and start scanning.
 

aaberg

Avslutat medlemskap
Test av tid för skanning med Dimage Scan

Har testat vidare lite för att se skillnad mellan tid och kvalité med olika inställningar i originalprogrammet Dimage Scan. Det kanske inte framgår så bra eftersom bildstorleken i forumet är begränsad till 400 px men sammanfattningsvis tycker jag inte det är så stor skillnad mellan att Multiskanna i 2x eller 4x däremot tar det avsevärt längre tid med 4x. Värt att göra för att inte missa detaljer i bilderna men inte man har ont om tid. Skärpemässigt tycker jag att ICE inte gör bilderna nämvärt suddigare men är bra på att plocka bort damm etc.

Fakta om bilderna. Genomgående där inget annat anges har inställningarna varit:
In 2700 dpi
Ut 300 dpi
900 % förstoring
Format: 30 x 20 cm (A4)
Multiscan 4x (om inget annat anges)
8-bitars färgdjup
Överföring USB 2.0 (har inte fått Firewire att fungera med Dimage scan-programmet. Eftersom USB 2.0 är ungefär lika snabbt som Firewire är prestanproblemet inte dator eller överföring utan tiden för skannerns arbete.

Bilderna (överst och nedåt).
1. Utan ICE och utan Pixel polish. Tid för skanning 3,30 min.
2. Utan ICE med Pixel polish (auto). Tid för skanning 3,30 min.
3. Utan ICE med Pixel Polish (faded color). Tid för skanning 3,30 min.
4. Utan ICE med Pixel Polish, Grain Dissolver. Tid för skanning 12 min.
5. Med ICE, Pixel Polish, Grain Dissolver. Tid för skanning 16,45 min.

(Resterande bilder i nästa upplägg eftersom det bara går att ladda upp fem bilder per inlägg)
 

Bilagor

Senast ändrad:

aaberg

Avslutat medlemskap
ICE fungerar bra utan att försämra skärpan (notera de svarta dammprickarna), som dessa detaljförstoringar förhoppningvis kan visa.

Överst: Utan ICE med Pixel Polish (faded color). Tid för skanning 3,30 min.
Mellerst: Med ICE, Pixel Polish, Grain Dissolver men med Mutli scan 2x. Tid för skanning 8.10 min.
Underst: Och avslutningsviss den mellersta bilden efter att plug-in filtret Imagenomic Noiseware har fått reducera filmkornen i bilden.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
Det här är inte brusreducering, det är filmkornet som tagits bort. Jag tror inte Minolta-scannern brusar så in i h-e, i så fall värre än min gamla flatbäddare vid negativscanning. Om det är snyggt eller ej, beror väl på smaken och vilken typ av bild det är fråga om? För min egen del tycker jag filmkornet ska synas precis som det är.
 
Senast ändrad:

Dennersten

Ny medlem
Tack

Ville bara tacka för alla insikter. Jag har precis försökt att damma av scannandet, men får inte rätt på det med Vuescan. Skall hem och följa råden för windows 7. Tack.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Har dammat av min Minolta Dimage Scan Elite 5400 för att skanna ett antal äldre dior. Många lovprisar skannerprogrammet Vuescan framför Minoltas eget Dimage scan. Intressant om någon har gjort jämförande tester på dessa eller har länkar till tidningstester.

Gjorde en enkel test själv och upplever att Vuscan ger rättvisare och bättre färgåtergivning och en bättre kurva. Medan Diamge scan ger en mörkare bild med sämre kurva. I övrigt inte någon nämvärd skillnad på bilderna enligt mitt tycke.

Överst bild från 70-talet skannad med Dimage scan och nederst med Vuescan. Båda bilderna skannade med programmens egna automatiska justeringar.
fördelen med vuescan som jag har varit med att testa fram en gång i tiden vad det gäller färgrymder och skärpepunkt på film som lider av kurvatur är att Vuescan klipper inte i skuggorna utan du får med ett större omfång som du sedan kan justera själv, vilket framgår av de exempel du visar.
Jag tycker Vuescan är mycket bra och använder det istället för tex Silverfast som är ett mycket kompetent scannerprogram.
 

aaberg

Avslutat medlemskap
Ja, Vuescan har flera fördelar - inte minst också att det går att göra en hel del inställningar som inte finns i originalprogrammet Dimage Scan. En annan fördel är att det uppdateras löpande för nya operativsystem - till skillnad från Dimage Scan. Jag har själv båda programmen men har hittills efter mina tester valt att använda Dimage Scan till dior. Kanske byter jag till Vuescan när jag sedan ska skanna svartvita neg eftersom det sägs att Vuescan ska vara överlägsen då. Kul om andra vill dela av sig med sina erfarenheter av Dimage Scan vs Vuescan. Kanske någon som har andra erfarenheter än vad jag kommit fram till i mina tester?

PS Har någon en APS-adapter till Dimage Elite-skannern är jag intresserad av att köpa den!
 

aaberg

Avslutat medlemskap
Ville bara tacka för alla insikter. Jag har precis försökt att damma av scannandet, men får inte rätt på det med Vuescan. Skall hem och följa råden för windows 7. Tack.
Lycka till! Vuescan och skanner kopplad via USB bör fungera direkt, annars prova med modifieringen i .ini-filen enligt ovan.
 
ANNONS