Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med färger

Produkter
(logga in för att koppla)

-friberg-

Aktiv medlem
Vet ej om detta hamnade i rätt forumtråd.

Har hur som helst ett litet problem. Försökte precis ladda upp några bilder för framkallning på fujidriekt. Där såg bildernas färger helt fel ut, precis som dom gör om jag publicerar dom någon annanstans på nätet utan att konvertera dom till srgb o spara dom för webb o enheter. Bilderna jag laddade upp till fuji är i färgrymden prophoto rgb. Min fundering är om framkallningarna kommer se ut som på min dator eller så som dom ser ut på fujidirekts hemsida?

Kan även tillägga att bilderna som är sparade med prophoto rgb bara ser normala ut i photoshop och windows fotovisare, i andra bildvisningsprogram jag testat så ser färgerna helt fel ut också. Vad beror detta på? Klarar dom flesta program bara srgb?

/Magnus
 

Oskari Ylitolva

Avslutat medlemskap
utan att ha någon som helst erfarenhet av fujidirekt skulle jag ha valt sRGB istället för prophoto RGB mest troligt e att bilderna kommer ha samma färger som på sidan
 

Osquar

Aktiv medlem
Alla gånger jag har fått mina alster printade, oavsett lab, har det varit med AdobeRGB. Detta har i alla fall i mina ögon funkat utmärkt.

/Oscar
 

-friberg-

Aktiv medlem
Alla gånger jag har fått mina alster printade, oavsett lab, har det varit med AdobeRGB. Detta har i alla fall i mina ögon funkat utmärkt.

/Oscar
Har du laddat upp dom till en hemsida vid dessa tillfällen?
O har i så fall avbilderna där du laddat upp dom sett korrekta ut?

Har hur som helst gjort en liten provbeställning nu så jag får se med egna ögon hur det blir.

/Magnus
 

Osquar

Aktiv medlem
Har du laddat upp dom till en hemsida vid dessa tillfällen?
O har i så fall avbilderna där du laddat upp dom sett korrekta ut?

Har hur som helst gjort en liten provbeställning nu så jag får se med egna ögon hur det blir.

/Magnus
Ja, till Crimson, annars har jag faktiskt traskat över till aktuellt lab med bilderna på en tumme/skiva.

Det här med färgöverensstämmelsen har jag nog inte någon "vetenskaplig koll" på, men så länge sRGB-versionen på min dator överenstämmer med AdobeRGB-versionen av utskriften (samma bild givetvis), så e ja nöjd... ;-)

Lycka till!
Oscar
 
ANNONS