Annons

Leica M9 eller M10

Produkter
(logga in för att koppla)

Seapic

Aktiv medlem
vad kan vara humant att betala för en beg M9 hus då? ca 5000 exp. en brukare som köpt den ny från utlandet, papper och kvitton finns osv.
 

Seapic

Aktiv medlem
okej ja det är nog vad man får betala men kan ju vara ett bra val istället för sprillans M9-p, 5000 exå ska ju inte vara farligt. är det 3 år som leica har som garanti?
 

matlep

Aktiv medlem
okej ja det är nog vad man får betala men kan ju vara ett bra val istället för sprillans M9-p, 5000 exå ska ju inte vara farligt. är det 3 år som leica har som garanti?
Det är två år. Men jag har hört historier om 7år gamla M8or som tagits som "goodwill"-reparationer av Leica. Så det är nog lugnt. Sedan så kan man ju dels köpa ett år förlängd garanti, eller skicka in den på rengöring/uppgradering precis innan garantin går ut. Då får man automatiskt ett år till garanti.
 

Seapic

Aktiv medlem
okej, ja en rengöring kan säkert va på sin plats om kameran är 2 år. hur är det med damm på sensorn på m9? 5000 exp på 2år vet jag inte om det är normalt eller lite för brukare av dessa kameror. men jag måste nog köpa en och prova iaf om de känns rätt för mig, analog känns rätt iaf :). kan ju inte vara sån stor förlust att prova iaf
 

matlep

Aktiv medlem
okej, ja en rengöring kan säkert va på sin plats om kameran är 2 år. hur är det med damm på sensorn på m9? 5000 exp på 2år vet jag inte om det är normalt eller lite för brukare av dessa kameror. men jag måste nog köpa en och prova iaf om de känns rätt för mig, analog känns rätt iaf :). kan ju inte vara sån stor förlust att prova iaf
5000 exponeringar känns som lite på två år. Men det är ju olika hur mycket man använder den.
När det gäller Damm på sensorn så är det ganska enkelt att rengöra den själv om man gjort det förut på andra kameror, det funkar på samma sätt. För mig brukar det räcka med att blåsa med gummiblåsan på sensorn för att få bort det värsta.

Jag skulle inte tveka. Slå till! :)
 

Seapic

Aktiv medlem
Så då är man med M9 då :) känns helt ok. Ska bli ett nöje att använda. Provat lite med Lux 50 och cron 28 nu.
 

nalleg

Aktiv medlem
Tackar! Jag ska tipsa en amerikansk vän som överväger köp.
NU vet jag inget om mätsökarkameror men jag kan nog även drista mig att rekommendera betaldelen av hans site.
Utöver redan nämnda noggrannhet är han generös med att redovisa (stora) testbilder tagna under realistiska förhållanden. Jag har haft stor nytta av hans råd-tester vad gäller DSLR-kameror -och objektiv
 

Heureka

Aktiv medlem
NU vet jag inget om mätsökarkameror men jag kan nog även drista mig att rekommendera betaldelen av hans site.
Utöver redan nämnda noggrannhet är han generös med att redovisa (stora) testbilder tagna under realistiska förhållanden. Jag har haft stor nytta av hans råd-tester vad gäller DSLR-kameror -och objektiv
Ja, jag har hört att han är väldigt bra.
 
ANNONS