Annons

Extern blixt till nikon d7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Petro129

Ny medlem
Är, som rubriken lyder, på jakt efter en blixt till min d7000.
Vad ska jag ha?
Jag är amatörfotograf och fotar mestadels familjefoton, porträtt men även i ridhus med dåliga ljusförhållanden.
Tacksam för tips och era erfarenheter! Med vänlig hälsning, Petronella.
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Är inte TTL ett måste så är ju Yongnuo YN560 av senaste modell det självklara valet om du frågar mig. Runt 500 kr inkl frakt på eBay.
Kolla Youtube efter recensioner.
 

filip71

Aktiv medlem
Är, som rubriken lyder, på jakt efter en blixt till min d7000.
Vad ska jag ha?
Jag är amatörfotograf och fotar mestadels familjefoton, porträtt men även i ridhus med dåliga ljusförhållanden.
Tacksam för tips och era erfarenheter! Med vänlig hälsning, Petronella.
En begagnad sb-600 eller hellre en sb-700 kommer du väldigt långt med.
 

Niclas_Lindblom

Aktiv medlem
Vill du ha det enkelt så se till att blixten stödjer Nikons TTL. (Through The Lens står det för, gör det i princip omöjligt att misslyckas med blixt-exponeringen så länge kraften räcker till.)

Jag rekommenderar en Nikon SB400 (finns bara beg tror jag), men den räcker nog inte till ridhuset, där tror jag du kan behöva en SB910.
Det finns billigare tillverkare än Nikon men se till att de har TTL om du vill få vettigt exponerade bilder varje gång. Manuella blixtar är väl OK om du har tid att ställa in allt.

Jag har aldrig besökt ett ridhus, vilka avstånd handlar det om, vilka brännvidder använder du?

Väljer du en Yongnuo så köp två, då kommer nog en av dem att funka efter ett år. Min har vad som verkar vara en glappkontakt. Ibland blixtrar den inte, men vrider man lite på huvet så kan det börja funka.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Har man en D7000 ska man absolut lära sig att använda Nikons CLS-system, det är inte svårt när man kommit igång och det finns trådar här som beskriver det.
Då måste man ha en blixt som kan hantera detta, en Yongnuo YN568 for NIkon inköpt i Kina är mycket prisvärd, men kan bara fungera som slav men det räcker väl. Annars ska man sikta på en SB600 eller större (SB700, SB800, SB 900 eller SB 910) som kan fås begagnade eller, vissa av dem, nya, men nya kostar de en slant.
Nikons CLS innebär i korthet att man kan ställa en blixt i rummet som styrs av D7000:s inbyggda blixt och att du ställer in den externa blixten från kameran.
Se följande trådar:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=153593&highlight=Nikon+CLS
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=160182&highlight=Nikon+CLS
http://thephotogadget.com/products/yongnuo-yn568ex-fp-sync-18000s-flash-nikon
 
Senast ändrad:

Petro129

Ny medlem
Vill du ha det enkelt så se till att blixten stödjer Nikons TTL. (Through The Lens står det för, gör det i princip omöjligt att misslyckas med blixt-exponeringen så länge kraften räcker till.)

Jag rekommenderar en Nikon SB400 (finns bara beg tror jag), men den räcker nog inte till ridhuset, där tror jag du kan behöva en SB910.
Det finns billigare tillverkare än Nikon men se till att de har TTL om du vill få vettigt exponerade bilder varje gång. Manuella blixtar är väl OK om du har tid att ställa in allt.

Jag har aldrig besökt ett ridhus, vilka avstånd handlar det om, vilka brännvidder använder du?

Väljer du en Yongnuo så köp två, då kommer nog en av dem att funka efter ett år. Min har vad som verkar vara en glappkontakt. Ibland blixtrar den inte, men vrider man lite på huvet så kan det börja funka.

Tack för svar Nicklas.. I ridhus är ljusförhållandena kassa så brännvidden är så stor/låg som objektivet tillåter.
Har varit inne på en sb700 och den verkar ju inte helt fel efter lite svar från er här och andra trådar.
 

filip71

Aktiv medlem
Tack för svar Nicklas.. I ridhus är ljusförhållandena kassa så brännvidden är så stor/låg som objektivet tillåter.
Har varit inne på en sb700 och den verkar ju inte helt fel efter lite svar från er här och andra trådar.
I ridhus är precis som du säger ljuset kass. Men avstånden från läktaren är också långt och en blixt som lyser upp någonting 20 meter bort kommer vara så stark så det stör och dessutom ge fula slagskuggor. På en vanlig träning /tävling kan du inte sätta upp stativ med stor studioutrustning så kvar finns ljusstark optik i kombination med höga iso-tal. För att få någotsånär skärpa på en galopperande häst behövs högst 1/500 sekund och då är i sin tur blir bländare 2.8 och iso3200 inget ovanligt. Du har med andra ord gett dig in på ganska utmanande fotografering. Tillfredsställelsen när man väl lyckas är snudd på omätbar. Köp gärna sb700 och en liten bouncer för att få till lite schyssta färger på några meters avstånd , men det är tyvärr inte lösningen på alla dina ljusproblem i ridhuset. Öva, fota mycket och lycka till.
 

Petro129

Ny medlem
I ridhus är precis som du säger ljuset kass. Men avstånden från läktaren är också långt och en blixt som lyser upp någonting 20 meter bort kommer vara så stark så det stör och dessutom ge fula slagskuggor. På en vanlig träning /tävling kan du inte sätta upp stativ med stor studioutrustning så kvar finns ljusstark optik i kombination med höga iso-tal. För att få någotsånär skärpa på en galopperande häst behövs högst 1/500 sekund och då är i sin tur blir bländare 2.8 och iso3200 inget ovanligt. Du har med andra ord gett dig in på ganska utmanande fotografering. Tillfredsställelsen när man väl lyckas är snudd på omätbar. Köp gärna sb700 och en liten bouncer för att få till lite schyssta färger på några meters avstånd , men det är tyvärr inte lösningen på alla dina ljusproblem i ridhuset. Öva, fota mycket och lycka till.

Tack för svar. Ja jag övar på! Tur att det är roligt och att utomhussäsongen snart är här! Bouncer är nog smart.
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Du får 6 st YN560 IV för priset av en SB-910 och pengar över. En YN560-IV kan styra andra IV och III'or trådlöst likt CLS.
 
ANNONS