Annons

Färgförbrukning Canon skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
Min skrivare (Canon Pixma Pro9000Mark II), är det så att den även förbrukar färg ur de 8 färgpatronerna när skrivaren är avstängd och inte används, dvs "avdunstar" eller torkar färgen ur patronerna??

Det är ca 3 månader sedan jag skrev ut en färgbild, då var den röda patronen lite åt det låga hållet i nivå, men inte tom, medan svart då ju var halvfull. Nu idag 8 nov var den röda patronen helt slut, den svarta precis i det närmaste tom. Färgpatronerna är ju dyra, så att hålla på att byta patroner även när skrivaren stilla står blir kostsamt!

Ska det va så?

mvh
/B
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ursäkta om jag går lite OT, men jag måste fråga;
Hur det är med kvaliteten på färglaserskrivare för fotoutskrifter, (om det finns tillgängliga), och vad kostar de i så fall ?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Min skrivare (Canon Pixma Pro9000Mark II), är det så att den även förbrukar färg ur de 8 färgpatronerna när skrivaren är avstängd och inte används, dvs "avdunstar" eller torkar färgen ur patronerna??

Det är ca 3 månader sedan jag skrev ut en färgbild, då var den röda patronen lite åt det låga hållet i nivå, men inte tom, medan svart då ju var halvfull. Nu idag 8 nov var den röda patronen helt slut, den svarta precis i det närmaste tom. Färgpatronerna är ju dyra, så att hålla på att byta patroner även när skrivaren stilla står blir kostsamt!

Ska det va så?

mvh
/B
Nu har jag aldrig haft en Canon skrivare så ta svaret för vad det är.
En hel del av mina äldre Epsonskrivare har haft ett stand by läge. När den står i det läget kör skrivaren en rengöringsprocess med jämna mellanrum för att inte munstyckena skall torka igen.
Nyare skrivare gör inte så.
Däremot visar skrivaren ibland inte den aktuella nivån för bläck. Ofta måste man uppdatera för att den skall visa den nuvarande nivån.
När du startar om kommer den visa aktuell nivå. Så det du såg förra gången kan vara felaktigt.
Dunstar bort gör det i alla fall inte.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Däremot visar skrivaren ibland inte den aktuella nivån för bläck. Ofta måste man uppdatera för att den skall visa den nuvarande nivån.
När du startar om kommer den visa aktuell nivå. Så det du såg förra gången kan vara felaktigt.
Dunstar bort gör det i alla fall inte.
Hej Mats och tack för ditt svar! Men då måste skrivaren ha visat fel färgnivå då vid tidigare utskriftstillfälle i augusti ??? - för att nu idag när jag skulle skriva ut ett 3-sid dokument A4 (OBS i gråskala, inte i färg) fick jag "tvinga" skrivaren att skriva ut ändå med matningsknappen på skrivaren - trots att den visade tomt på den röda färgen som ju inte var aktuell för denna gråskaleutskrift - den svarta räckte nog precis till detta dokument...trots varning för låg bläcknivå.

Jag är ändå inte riktigt övertygad än - ska hålla noggrann kontroll på antal utskrifter och patronbyten framöver...
mvh
/B
 

Goore

Aktiv medlem
Hej.

Bläcket i alla skrivare torkar ut om den bara får stå.
Skriver man ut små kvantiteter i foto kvalité kan det vara värt att få der gjort av ett tryckeri.
Hälst ska man skriva ut dagligen för att färgen inte ska torka.
Så om man låter den stå en längre stund kan man behöva byta ut färg.
I värsta fallet till och med skrivare huvudet.
I vissa fall då är det billigare att köpa en ny skrivare.

Mvh. Sascha.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej.

Bläcket i alla skrivare torkar ut om den bara får stå.
Skriver man ut små kvantiteter i foto kvalité kan det vara värt att få der gjort av ett tryckeri.
Hälst ska man skriva ut dagligen för att färgen inte ska torka.
Så om man låter den stå en längre stund kan man behöva byta ut färg.
I värsta fallet till och med skrivare huvudet.
I vissa fall då är det billigare att köpa en ny skrivare..

Mvh. Sascha.
Tror du nu bara saker eller har du fakta? I så fall vill jag gärna ta del av faktan.
En modern Epson-skrivare parkerar skrivarhuvudet och skyddar munstyckena så de inte torkar in.
Här dunstar inte bläcket bort.
Jag har en Epson 3880 och har ännu inte haft problem med igensatta munstycken .De senaste skrivarna är ändå bättre. Om du nu vet något vi andra som sysslar med detta inte känner till så
så förmedla gärna vetskapen till oss andra okunniga.
Får man tro ovanstående vet du något vi andra inte fattat.
Förklara dig gärna
 

Goore

Aktiv medlem
Tror du nu bara saker eller har du fakta? I så fall vill jag gärna ta del av faktan.
En modern Epson-skrivare parkerar skrivarhuvudet och skyddar munstyckena så de inte torkar in.
Här dunstar inte bläcket bort.
Jag har en Epson 3880 och har ännu inte haft problem med igensatta munstycken .De senaste skrivarna är ändå bättre. Om du nu vet något vi andra som sysslar med detta inte känner till så
så förmedla gärna vetskapen till oss andra okunniga.
Får man tro ovanstående vet du något vi andra inte fattat.
Förklara dig gärna
Jag jobbar på Caonons huvudlager för norden och vi har tekniker på plats för skrivare som jag pratar med dagligen.
Efter som jag själv gått i tankarna på att köpa en större skrivare A2 eller större.
Även om det finns ett vist skydd i maskinerna så håller dom enda inte helt tätt.
Skriver du ut text och inte bilder som kräver mycket detaljer/ högupplösta bilder, så märker man sällan mycket.
Men då man går upp i storlek så kan man få synliga spår.
När en patron torkar ut så får du inget flöde ur patronen och den visar tom även om den inte är det.

Mvh. Sascha
 

Lennart Bergvall

Aktiv medlem
Min skrivare (Canon Pixma Pro9000Mark II), är det så att den även förbrukar färg ur de 8 färgpatronerna när skrivaren är avstängd och inte används, dvs "avdunstar" eller torkar färgen ur patronerna??

Det är ca 3 månader sedan jag skrev ut en färgbild, då var den röda patronen lite åt det låga hållet i nivå, men inte tom, medan svart då ju var halvfull. Nu idag 8 nov var den röda patronen helt slut, den svarta precis i det närmaste tom. Färgpatronerna är ju dyra, så att hålla på att byta patroner även när skrivaren stilla står blir kostsamt!

Ska det va så?

mvh
/B
Har haft en Canon Pro 9000. Den fungerade precis så som du beskriver, och jag är helt övertygad om att bläcket dunstar bort. Nu har jag en Canon A4-skrivare, och det är i princip likadant med den. Men jag har ett förslag till dig. Förvara inte bläckpatronerna i skrivare. Ta ut dem och lägg dem i en plastpåse som du försluter. Förvara dem sedan svalt. Då dunstar inte bläcket mellan gångerna du använder skrivaren. Lite mera jobb, ja. Men du sparar pengar och framför allt har du bläck kvar när du behöver det.
Hälsningar Lennart
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag jobbar på Caonons huvudlager för norden och vi har tekniker på plats för skrivare som jag pratar med dagligen.
Efter som jag själv gått i tankarna på att köpa en större skrivare A2 eller större.
Även om det finns ett vist skydd i maskinerna så håller dom enda inte helt tätt.
Skriver du ut text och inte bilder som kräver mycket detaljer/ högupplösta bilder, så märker man sällan mycket.
Men då man går upp i storlek så kan man få synliga spår.
När en patron torkar ut så får du inget flöde ur patronen och den visar tom även om den inte är det.

Mvh. Sascha
Tack för förklaringen. Har sysslat med skrivare sedan tidigt 90-tal. Fastnade tidigt får Epson.
De har oftast varit pålitliga och gett ett bra resultat.
Visst var det problem med intorkat bläck och rengöring för 10 år sedan.
Fast de senaste läck 10 åren har jag inte haft några större problem midi intorkat bläck.
Jag kan inte heller se att det försvinner bläck utan jag använder skrivaren.
 

Goore

Aktiv medlem
Tack för förklaringen. Har sysslat med skrivare sedan tidigt 90-tal. Fastnade tidigt får Epson.
De har oftast varit pålitliga och gett ett bra resultat.
Visst var det problem med intorkat bläck och rengöring för 10 år sedan.
Fast de senaste läck 10 åren har jag inte haft några större problem midi intorkat bläck.
Jag kan inte heller se att det försvinner bläck utan jag använder skrivaren.
Ne försvinner bläck ska det inte göra på dom billigare maskinerna, däremot på office maskiner kan det vara lite mer svin och det är därför dom innehåller en Waste toner.
Sen beror det ju så klart på märke och maskin.
Och även vilken typ av patroner man köper, 3 parts brukar i ibland inte hålla lika bra.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Tack för tipset!

Men jag har ett förslag till dig. Förvara inte bläckpatronerna i skrivare. Ta ut dem och lägg dem i en plastpåse som du försluter. Förvara dem sedan svalt. Då dunstar inte bläcket mellan gångerna du använder skrivaren. Lite mera jobb, ja. Men du sparar pengar och framför allt har du bläck kvar när du behöver det.
Hälsningar Lennart
Ja så kanske man kan göra - jag ska prova det !
mvh
/B
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Svar fr Canon Support

Nu har jag aldrig haft en Canon skrivare så ta svaret för vad det är.
En hel del av mina äldre Epsonskrivare har haft ett stand by läge. När den står i det läget kör skrivaren en rengöringsprocess med jämna mellanrum för att inte munstyckena skall torka igen.
Nyare skrivare gör inte så.
Däremot visar skrivaren ibland inte den aktuella nivån för bläck. Ofta måste man uppdatera för att den skall visa den nuvarande nivån.
När du startar om kommer den visa aktuell nivå. Så det du såg förra gången kan vara felaktigt.
Dunstar bort gör det i alla fall inte.
Så här svarade just Canon support:
"På grund av att det är bläck i patronerna och för att bläck tyvärr har förmågan att torka in så krävs det vissa rengöringar för att kunna hålla maskinens skrivarhuvud i toppskick för att kunna garantera utskrifter där alla patroner presterar som de ska. Om en patron inte kan prestera så kan det förstöra tonen på en hel utskrift.

Kolla så att skrivaren sätts på och av en till två gånger i månaden men undvik att koppla skrivaren till ett elutag med en strömbrytare till exempel.

Så rekomenderat är att ha skrivaren igång någon gång i månaden men låta den stå helt avstängd när man inte ska använda den för minsta möjliga bläck åtgång men ändå hålla skrivarhuvudet i gott skick."

mvh
/B
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag har för egen del inte haft någon bläckstråleskrivare under de senaste 10 åren, men det var ett evigt elände med dem jag hade dessförinnan. Inte för att bläcket torkade ut, men pga att något av munstyckena torkade igen. Detta kunde hända även om det var 80 % av bläcket kvar i patronen. Gick i och för sig att använda de resterande 80 procenten av bläcket, men då blev det förstås en eller flera ränder i det man skrev ut.

Men jag har färskare erfarenheter från bekantskapskretsen. Några har Epson Stylus Pro 3800 inköpta för runt 5-6 år sedan, och en har 3880 (efterföljaren) inköpt för ca 2 år sedan. INGEN av dem har haft problem med intorkat bläck eller igentäppta munstycken. Användningsfrekvensen har varit ganska likartad, i snitt en gång per vecka eller så, förutom en som körde nästan varje dag.

En faktor som kan spela in här är att Epsonpatronerna är 4 gånger dyrare än Canonpatronerna. Detta ger ju utrymme för att "kosta på" Epsonpatronerna betydligt mer, så det är inte osannlikt att de har högre kvalitet. Jag har några bekanta med billiga Canonskrivare, och där finns vissa klagomål på intorkat bläck.

Bör väl för säkerhets skull tillägga att bläckkostnaden med Epsonpatronerna INTE blir högre än med Canonpatronerna. Tvärtom, de innehåller också 6 gånger mer bläck än Canonpatronerna (80 ml vs 13 ml för de aktuella skrivarna).

Vet inte om TS är hjälpt av detta - den allmänna observationen är väl att ifall man har en skrivare vars färgpatroner har benägenhet att torka in, så blir det dyrt ifall man använder den sällan och/eller skriver ut få bilder.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Flyktigt skrivarbläck

Har haft en Canon Pro 9000. Den fungerade precis så som du beskriver, och jag är helt övertygad om att bläcket dunstar bort. Nu har jag en Canon A4-skrivare, och det är i princip likadant med den. Men jag har ett förslag till dig. Förvara inte bläckpatronerna i skrivare. Ta ut dem och lägg dem i en plastpåse som du försluter. Förvara dem sedan svalt. Då dunstar inte bläcket mellan gångerna du använder skrivaren. Lite mera jobb, ja. Men du sparar pengar och framför allt har du bläck kvar när du behöver det.
Hälsningar Lennart
Det har inte blivit av än att jag har provat ditt förslag, Lennart men det är nog hög tid att göra det nu!

Jag var tvungen att köpa 2 nya färgpatroner (av 8) nu, och jag har knapp skrivit ut nånting alls sendan jag skrev ut ett par A4-dokument i färg från en hemsida (bekräftelse hotellbokning), i somras och då var alla patroner i det närmaste fulla....

En duktig datakille som var hos mej häromdan, sa att han hade läst nånstans att dom har ju ett inbyggt elektroniskt chip i varje patron som visar bläckinvån, och att det är programmerat så att det räknar ner nivån som en klocka trots att ingen färg förbrukas…

Det skulle inte alls förvåna mej…varje patron (8st i skrivaren) kostar ju minst 150-200:-/st, så det blir rätt dyra kopior av dom få bilder jag skriver ut…!!

/B
 

Miniseven

Aktiv medlem
Det skulle ju vara ett lumpet trick av Canon för att tjäna pengar. Men det var ju bara vad experten "hade läst någonstans", oklart vart. Kanske borde verifieras av Canon för att tas på allvar.

/Tommy L
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
En sak jag lärt mig är att canons skrivare påstår att patronerna är slut långt innan de faktiskt är det. När skrivaren säger att en färg är slut, väljer jag att ignorera det och fortsätter tills jag själv ser det på utskrifterna. På det sättet räcker åtminstone mina patroner ungefär dubbelt så länge som de hade gjort om jag lytt skrivaren.
 

alfin

Aktiv medlem
En sak jag lärt mig är att canons skrivare påstår att patronerna är slut långt innan de faktiskt är det. När skrivaren säger att en färg är slut, väljer jag att ignorera det och fortsätter tills jag själv ser det på utskrifterna. På det sättet räcker åtminstone mina patroner ungefär dubbelt så länge som de hade gjort om jag lytt skrivaren.
Epson gör likadant, när skrivaren säger att patronen är slut finns det ändå en hel del bläck kvar. Det beror på att man inte ska köra tomt på bläck i kanalerna i en bläckstråleskrivare. Med Epson går det inte att köra vidare när skrivaren indikerar att bläckpatronen är slut. Förvånad att det går med Canon.
 

bildsten

Aktiv medlem
De tre Canon fotoskrivare som jag har haft sedan 2001 har alla använt ett prisma i botten på färgbehållarna och en ljusstråle för att hålla koll på nivån. När skrivaren knorrar över låg nivå kan man plocka ut behållarna och kolla. För det mesta är det då nästan inget bläck kvar och det som är kvar brukar räcka till någon eller några A3 till. Det som drar mycket bläck är den "morgongymnastik" som skrivarna har för sej när de startas eller stått oanvända en tid.

Jag har som tumregel att bläckkostnaden är två till tre gånger kostnaden för ett fotopapper. Ett utskrivet A3 kostar alltså minst 50 kronor, oftast mer. Att byta alla åtta behållarna på min pro-100 kostar ung. en tusenlapp och de innehåller ingen elektronik eller skrivarhuvud. Skrivarhuvudet går att byta ut, men håller rätt länge, i de två föregående skrivarna i 7 -9 år.

Hustruns Canon ip 2600 använder däremot patroner med elektronik och har skrivarhuvudet integrerat. Patronerna finns i två modeller, en dyrare (ca 280 sv / 330 färg) med mycket bläck och en billigare med väldigt lite bläck. Där kan det mycket väl vara så att en färg tar slut före de andra i trefärgspatronen och då varnar skrivaren först och efter ytterligare några utskrifter tvärstannar den och går inte igång förrän man byter till en ny.patron. Fördelen är att man får ett nytt skrivarhuvud när man köper ny patron och aldrig dåliga utskrifter. Men den gör också en rejäl "morgongymnatik" i flera minuter när den körs igång och förbrukar då en hel del bläck.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Så var jag där igen...satte i en ny färgpatron (en av dom åtta) i augusti tror jag, har gjort en eller två utskrifter sedan dess och nu är den slut...och kanske jag med. Men kanske jag får skylla mig själv som skriver ut alltför sällan numera...

Det kanske är lika bra att skrota (sälja?) skrivaren och i stället låta t ex Crimson skriva ut de få bilder på papper jag behöver...En ny patron kostar ju 150:- plus frakt från t ex Cyberphoto...
/B
 
ANNONS