Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får Leica M8 idag! test och intryck

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen som hållt i en M8 och kan tala om var funktionshjulet hamnar när man håller kameran i fotograferingsläge? Som jag ser det bör handflatan hamna över, någonstans nedanför tummen, eller tar jag fel?
 
Nils,

jag har inte hållit i M8 än så hur bra ergonomin är kan jag inte säga, men jag vill i alla fall dryfta lite åsikter om inmatningshjulet.

Normalt så ska inmatningshjulet sitta ur vägen eftersom det inte används för fotografering utan bara för konfigurering av kameran. Jag tror att det sitter till vänster om tummen när man fotograferar, vilket är bra.
Fast när man bär kameran så klämmer nog handflatan mot hjulet med risk att inställningar ändras.

/Erik
 
Re: Re: Får Leica M8 idag! test och intryck

Bengt,
Har väl tagit ca 200 exponeringar nu och jämfört med M7 tycker jag att den är den mer snabbjobbad. Personligen tycker jag det är skönt att slippa dra fram filmen, och sen tycker jag sökaren är strået vassare. Sökarinformationen är identisk med M7, alltså pilarna och punkten vid manuell exponering och slutartiden vid tidsautomatik.
Jag föredrar att hålla M8:an framför M7:an. Den är lite, lite djupare och har bättre fäste/grepp i klädseln.
Minuset med M8 är ju att den är mer högljudd än en analog M, men den är tystare än de flesta digitala systemkamerorna på marknaden, om inte tystare än alla.
M8 känns extremt lik en analog M, och jag tycker det är så det ska vara!


Benganbus skrev:
Spännande!
Såg att du har/haft en M Leica, M7
Skall bli intressant att höra om hur du upplever M8 i praktiskt fotograferande.

Jag upplever min M Leica som liten, lättburen, den är snabbt att komma till skott med, lättlästa siffror, mao perfek för sk "Gatufoto".

Hoppas kunna få höra din åsikt på hur M8:an fungerar i liknande miljö!

Mvh Bengan
 
Sant Niklas. Kanske det kommer, men inte just nu. :)
Har heller inte lust att göra nåt jätteseriöst test, men kanske det kommer lite bilder och 100% crops senare.
 
Hej Magnus!
Jag tror inte jag kommer lägga upp en massa 100% crops och brustester osv. Jag ska dock börja lägga upp lite bilder tagna med M8 bland mina bilder.
Tänkte också skriva ihop mina intryck av kameran efter en tids användande. Förhoppningsvis har jag skrivit ihop något till imorgon.
Sök på nätet om du vill hitta mer. Det finns mängder av bilder, crops, tester, intryck osv.
 
MartinB skrev:
Sant Niklas. Kanske det kommer, men inte just nu. :)
Har heller inte lust att göra nåt jätteseriöst test, men kanske det kommer lite bilder och 100% crops senare.

100% crops kanske en del tycker är kul - jag tycker det är roligare att se bilder :)

Även beskuret borde man kunna se eventuella problem p.g.a. avsaknaden av AA-filter (som i den här bilden av mitt oerhört stökiga vardagsrum plåtat med 5D): http://www.pbase.com/afe/image/74014128/original
 
Efter att ha använt Leica M8 ett tag nu, så kommer lite mera intryck.

Handhavande/ergonomi: Jag gillar M8:ans enkla layout med få knappar. Allting är så rent, snyggt och lättförstått. För att kunna ratta menyerna behöver man dock använda båda händerna ibland. Greppet är som vilken annan Leica som helst, men lite djupare, vilket jag föredrar. Kommer nog köpa tillbehörsgreppet till Leica M8. Det underlättar nog vertikala bilder rätt mycket.
Jag gillar att Leica behöll luckan under kameran som tidigare var till film och nu används till minneskort och batteri. Man blir lite nostalgisk över sådana lösningar. Batteriet håller medelbra, men tillräckligt bra för mig, ca 200-400 bilder beroende på hur mycket LCD:n används. Jag har ett extra batteri.

Bildkvalité: IR problemet finns där som de flesta säkert vet, men det finns en profil till C1 som nästan plockar bort det helt. Jag har inte fått mina två filter från Leica än, men hoppas att de kommer under den här månaden. Jag kommer nog använda UV/IR filter på alla mina objektiv, dels för problemet med IR känsligheten och dels för att jag alltid använder filter som skydd.
Jag har använt M8:an både i JPEG och DNG. Nu kanske ni undrar varför jag använde JPEG med en så pass dyr kamera? det var helt enkelt för att jag bara hade ett 1GB kort den första helgen med M8:an. Som med de flesta dyra kameror så får man inte ur allt ur M8 genom att använda JPEG. Dessutom verkar dom rätt hårt komprimerade. Skärpan bör sättas på OFF för att undvika störande skärpningsartefakter.
Över till DNG då.. Här presterar kameran extremt bra. Jag tycker den lirar i en annan liga än andra 10mp DSLR kameror som t.ex. D200. Skärpa och upplösning är helt enkelt lite bättre. Det dynamiska omfånget är ungefär som de flesta andra kameror jag haft. Man får exponera efter mellantoner eller högdagrar som med nästan alla andra systemkameror, förutom kanske Fuji då, som är rätt extrem.
Brusnivåerna är överraskande låga om man exponerar rätt. ISO 640 (800) är nästintill brusfritt efter RAW konvertering och ISO 1250 (1600) är mycket användbart. Jag är ingen brusallergiker direkt, men nivåerna ligger som sagt bra tycker jag. ISO 2500 (3200) är väldigt brusigt, men jag skulle gärna använda det till svartvitt, vilket är det jag plåtar mest.
Mina intryck av RAW filerna är baserade på användning av C1 som funkar överlägset bäst med M8. Camera RAW är inte i närheten så bra.

Det här var alltså lite intryck efter ca en månads användande. Jag kommer lägga upp lite bilder i min profil som är tagna med M8 den närmsta tiden.
 
Senast ändrad:
Lite bilder kanske skulle inte skada

Jag har lagt upp lite bilder på Flickr

De är inga försök att pressa kameran till max vad gäller ISO eller bländare etc. Utan är ordinära Leica bilder ofta tagan med den nya Elmarit-M 28mm APSH eller Summicon-m 35mm APSH på största bländare och ISO 640, sedan konverterade till svartvit JPEG i CaptureOne.

Karaktären på bilderna är mycket lik den man får från tex PhaseOne P30 bakstycke bortsett från upplösningen, snyggt med andra ord.

Om bildern är 8 bitar eller 16 bitar i Raw läget får de visa debatera dock kan konstateras att Raw-läget ha samma fördelar som vanligt med fina tonövergångar och justeringsmöjligheter.

Och är att föredra i synnerhet då man använder det eminenta medföljande programment CaptureOne.

De nya förskjutna mikrolinsmönstret gör susen för skärpa och ljusavfall. Ljusavfallet är obefintligt på samtliga mina gluggar skall bli spännade och se hur den hanterar den extrema CZ Hologon 16mm (min är på konvertering i USA). Här upplever jag en detaljrikedom som jag tidigare inte sett på en digital småbildkamera med vidvinkel.

Brusmässigt så är det så personligt, jag tycker att ISO 640 är OK för människor/reportage etc medan för arkitektur eller natur så hade jag inte gått över ISO 320. ISO 1250 är ok när det är dåligt ljus och med allt vad det innebär. Dock så är Canon 5D bättre.

Tidigare hade jag Canon 1Ds och tycker jag att ISO 320 på M8 är jämnförbart med ISO 200 på 1Ds. Så kanske ett bländarsteg bättre än canon 1Ds.

Det finns mycket tjat om IR-filter. Att ett filter framför objektivet skulle vara sämre än framför sensorn har jag svårt att förstå. Men utan IR-
filter så blir inte färgerna alltid perfekta.
 

Bilagor

  • je-00086-2007-002840.jpg
    je-00086-2007-002840.jpg
    29.2 KB · Visningar: 304
Tjena Jonas! Fortfarande nöjd med kameran? Fått dina filter? Den växer på mig för varje dag som går :)
Lägger upp en bild tagen med M8 och Summicron-M 35mm ASPH.
 

Bilagor

  • l1000544r_ss.jpg
    l1000544r_ss.jpg
    68.2 KB · Visningar: 290
Jag är tok nöjd, men har inte fått nina filter ännu.
Jag får bättre bildresultat än min gamla Canon 1Ds till halva vikten och storleken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.