Annons

Vad misstänka för överexponeringen?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Med EOS 1ds (första varianten,) SanDisk Extreme II samt en 50/1,4 på bländarförval 2,8 på och ISO 200 lyckades jag i en serie få hälften av bilderna mitt i serien väldigt extremt överexponerade. Både första och sista bilden i serien är dock tipptopp med samma inställningar och inställningarna i sig borde absolut inte utgöra ett problem. Men vad är det som brister när det blir så?

Kameran eller minneskortet? Jag har testat båda, men felet återupprepas inte. Så nu undrar jag om det är kameran eller minneskortet jag bör misstänka mest eller något annat. Vad är mest rimligt som orsak till sådana problem när det uppenbart inte är exponeringen i sig själv? (Ljusförhållanden e.t.c. har inte förändrats i serien.)

(tyvärr är det inga bilder jag får/kan visa här förrän i slutet av augusti, men ni hajjar förmodligen utan exempelbild?)
 

gsol

Avslutat medlemskap
Att det skulle vara minneskortet låter osannolikt, jag sätter allt på kameran. När du skriver "hälften av bilderna mitt i serien" tolkar jag det som att det blev flera bilder i en följd som blev överexponerade? Om jag tolkar dig fel (vilket jag hoppas) och du istället fick varannan bild överexponerad kan du ha kommit åt gafflingsfunktionen (på eng. "bracketing") och på så sätt sagt åt kameran att ex.vis exponera varannan bild korrekt och varannan med något eller några stegs överexponering.

Annars - kan du råkat flippa över till manuellt läge (från bländarprio)? Kolla EXIF-data i bilderna och se om du använd samma automatikprogram i alla bilder. Annars är det nog där felet ligger. Lycka till.
 

lottawe

Aktiv medlem
Tack för svar:) Det var i följd. Bracketing utan alla tvekan opåslaget och EXIF var det första jag kollade. Det visade det jag ställt in.

Men kameran är ju inte direkt purung förstås. Kanske dags att den dör iaf.. Hur tråkigt det än är när man behöver även den som andrahus att arbeta med bara om några dagar. Hinner ju knappt köpa en ny innan Lördag... Men törs kanske inte chansa på att den håller då?

Betyder överexponeringar i följd ofta att kameran är på väg att lägga av helt?
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Mätte du om mellan bilderna, eller höll du nere avtryckaren halvvägs?

Vad hadde du för ljusmätningsmetod? Spot?
 

gsol

Avslutat medlemskap
Om du jämför EXIF-infon på de överexponerade och de som är korrekt exponerade, vad skiljer?
 

lottawe

Aktiv medlem
Mätte inte om mellan utan det är en serie jag körde på seriebildstagning med avtryckaren nere (Motivet rörligt, men på ett hoppande sätt utan att flyttas från det ljus som var satt.)

Spot.

Enda skillnad som syns i EXIF är tiden, men det skiljer endast från 1/1600 till 1/1250 (det är därför jag ens tänkte tanken med minneskortet.)
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
lurigt
För första 1D, den du har, använder ju elektronsisk slutare utom i Bulb om jag minns rätt.

Annars kan man ju misstänka att slutaren börjar ge sig
 

lastrand

Avslutat medlemskap
Jag får en överexponerad rand på min 1DsMkII i ovankanten av bilden som framförallt uppträder vid korta exponeringstider. En annan FS-medlem råkade ut för exakt samma fenomen, fast värre. Har blivit upplyst om att det är slutaren som inte orkar "hålla tätt".
Har du lagt märke till fenomenet med lägre exponeringstid? Undrar om det möjligtvis kan vara din slutare som inte hänger med riktigt när det går undan.
 

elbe

Avslutat medlemskap
De kanske är bländaren i objektivet som inte hänger med och att kameran rapporterar inställt värde? 1,4 - 2,8 är två steg överexponering. Var det mer?
 

Eeros

Aktiv medlem
Jag misstänker att det är ljusmätningen som spökar, dvs. att du med spotmätningen lyckats mäta från lite olika platser varvid exponeringen ändras. Om så är fallet, testa med att använda någon annan ljusmätningsmetod än spot, då spotmätningen är väldigt känslig för variationer i ljusintensitet (precis som den ska vara, men om man tar flera bilder i följd och flyttar kameran lite mellan exponeringarna, så kan det få ödesdigra följder).
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag kanske inte ens körde serie? Men det borde jag absolut ha gjort. Och nog för att jag är trött, men jag kan inte tänka mig varför eller hur jag skulle ha gjort på annat sätt med sådana bilder. Men jag måste alltså ha gjort något knepigt eller? Ska äta och dubbelchecka på flera sätt sedan.

(Jag har i princip noll koll på elektronik i kameror, men jag förstår i regel inställningar och exif.)

EDIT tillägg: Har aldrig upplevt fenomenet alls förut. Oavsett tid. Bländaren var satt på 2,8. Att jag angav talet 1,4 var bara för att definiera objektivet.

Nu till maten..
 
Senast ändrad:

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Vad jag förstår använder 1D elektronisk slutare som jag skrev, dvs exponeringen låses elektroniskt, inte av slutaren utom i Bulb.
CMOS varianterna har inte den möjligheten.

Därav att just 1D har så mycket snabbare snabbast slutartid än efterföljarna.

Så tror inte på det just nu om ingen motsäger det för just 1D huset.



lastrand skrev:
Jag får en överexponerad rand på min 1DsMkII i ovankanten av bilden som framförallt uppträder vid korta exponeringstider. En annan FS-medlem råkade ut för exakt samma fenomen, fast värre. Har blivit upplyst om att det är slutaren som inte orkar "hålla tätt".
Har du lagt märke till fenomenet med lägre exponeringstid? Undrar om det möjligtvis kan vara din slutare som inte hänger med riktigt när det går undan.
 

lottawe

Aktiv medlem
Ok, jag är som sagt trött och det handlade inte ens om 1st serie som jag utgick från. Det är inte samma varken i första eller sista. Men så överexponerat borde det ju inte ha blivit iaf, så helt säker på kameran känner jag mig nog inte ändå. Även om jag är ett trötthuvud.

Tack för er tid iaf.

Nu ska jag efterlysa någon som läser tidningen Kryp & Kräl i stället. I ny tråd..
 

lastrand

Avslutat medlemskap
roinek skrev:
Vad jag förstår använder 1D elektronisk slutare som jag skrev, dvs exponeringen låses elektroniskt, inte av slutaren utom i Bulb.
CMOS varianterna har inte den möjligheten.

Därav att just 1D har så mycket snabbare snabbast slutartid än efterföljarna.
Okej, du har säkert rätt, men är det inte en 1Ds som Lotta har problem med?
 

elbe

Avslutat medlemskap
lottawe skrev:
...

Bländaren var satt på 2,8. Att jag angav talet 1,4 var bara för att definiera objektivet.
...
Tänkte väl mest på om bländarlamellerna i objektivet inte stänger ner till bl 2,8 alla gånger i det här fallet. Glappkontakt mellan hus och objektiv eller liknande...
 
ANNONS