Annons

Varför anonym bevakning?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Jo, jag skrev i tråden om nya profilsidan för att jag inte alls är så glad för att vem som helst kan lägga till extremt omfattande bevakningar utan att den som bevakas meddelas. Tycker det är skam, men som David uttrycker det i tråden så vill den "stora massan" ha denna typ av bevakning. Och jag undrar då... Varför i all världen då?! Kan någon vänlig själ ur den "stora massan" förklara nyttan med sådan bevakning av den anonyma typen för mig? (Onyttan kan jag se själv, men inte den ev. nyttan alltså)

Bevakning där den som bevakas meddelas och så som vänfunktionen fungerar har jag dock inget mot. Det jag ställer mig helt mot är möjligheten att bevaka helt anonymt utan att den bevakade meddelas.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har bevakning på nya bilder av en del fotografer här på sidan, såtillvida att jag får ett mail när de lägger upp en ny bild. Det tycker jag är trevligt, men eftersom jag inte känner personerna alls vet jag inte om jag skulle vilja kalla dem för mina vänner... Låter det konstigt, Lotta?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om man tycker det är ett problem att folk helt anonymt kan titta på ens bilder eller texter kanske man ska undvika att lägga ut dem på en sajt av den här typen.
 

lottawe

Aktiv medlem
Funktionen visar inte bara nya bilder/kommentarer utan ett flöde som gör att det visas betydligt mer än så. Typ som Facebook (fast utan alternativ att veta vem som har möjlighet att se stegen..) Gästboksinlägg den bevakade skriver har någon redan tagit upp som onödigt överflöd under nyheten såg jag. Jag tycker funktionen att vem som helst kan bevaka i princip alla steg någon tar på sajten utan att ge sig tillkänna är skit för jag vet hur himlans trist det faktiskt kan vara att råka utför någon som hänger i varenda steg.. Och jag är inte så himlans unik heller för det finns fler än jag här på fotosidan som råkat ut för typerna som kan finna nöje i att se i vilket forum, i vems gästbok, blogg e.t.c. som någon skriver.

Jag hade svårt att tro på att stora massan brydde sig i just sådana funktioner, jag har det fortfarande.. Och jag kommer inte skriva varken ett foruminlägg till, i gästböcker, i bloggar eller något annat så länge funktionen finns i det skick den finns nu. Fick jag däremot bara ett mejl om att NN har markerat dig som "intressant fotograf" och har nu bevakning på dig, då hade det varit annorlunda.
 
Senast ändrad:

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jo, jag skrev i tråden om nya profilsidan för att jag inte alls är så glad för att vem som helst kan lägga till extremt omfattande bevakningar utan att den som bevakas meddelas.
Jag förstår synpunkten, men detta är ju absolut inget nytt - man har kunnat lägga anonyma bevakningar mot andra medlemmar sedan typ 2002, på både kommentarer och bilder.

Det som är nytt är ju snarare tvärtom - nu kan man om man vill visa vilka man finner intressanta, och därför bevakar.

Men att man får in andras skrivna gästboksinlägg kan diskuteras, det är kanske lite väl privat tycker jag också - även om de ju är publika. Vi kan ha en annan filtrering av andras händelser än de egna.

Och vi kan också applicera olika filtreringar på kompisar, dolda och öppna intressanta-markeringar om det finns synpunkter här. Dolda kanske bara skall kunna ta ett fåtal.
 
Senast ändrad:

lottawe

Aktiv medlem
Och vi kan också applicera olika filtreringar på kompisar, dolda och öppna intressanta-markeringar om det finns synpunkter här. Dolda kanske bara skall kunna ta ett fåtal.
Ja, se där.. Det vore faktiskt perfekt:)

Typ att doldisar och ickekompisar som ändå har bevakning endast får tillgång till info som om den bevakade laddat upp en ny bild eller skrivit en artikel typ, men att övrigt som gästboksinlägg, bloggkommentarer e.t.c. den skriver hålls utanför. Då tycker jag att funktionen blir ok. Igen:)

Den info vänner får har jag ingen invändning alls mot. Den funktionen kanske rentav är trevlig. Då när man själv har koll på vem man är "vän" med..
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vad gäller Doldisar så har jag funderat på det där - skall Doldisar kunna se andras händelser, och skall andra kunna se deras överhuvudtaget? Är man Doldis kommer man ju inte med på "Tittade senaste"-listor tex, så det mest konsekventa att man står utanför även detta med händelser?
 

lottawe

Aktiv medlem
Så rent praktiskt skulle man då kunna vara doldis och på så vis inte behöva riskera att "fel" person lägger bevakning för att se mina steg här för lättvindigt, men det skulle samtidigt ta bort hela vitsen i att ha vänner här.. Vore lite synd isf om det vore enda alternativet eftersom jag tycker att vänner förtjänar mer öppenhet och förtroende än vissa andra.. Så det jag hoppas är någon typ av inskränkning i mängden info gentemot de som bevakar utan att fråga om vänförhållande alternativt att låta den bevakade få info om vem som har sådan bevakning. Jag hoppas på något sådant med.

Sen är jag inte omedveten om att allt man skriver på nätet kan hittas ändå, men jag tycker inte det är bra om det kan ske precis hur lättvindigt som helst. Så lättvindigt som genom ett anonymt knapptryck.
 
ANNONS