Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

första bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

arthurn

Avslutat medlemskap
Ja, nu blir det en samvetsfråga! Är bilden (som bild) sämre om det är fusk?
Fotografen ville skapa en sagoboksvarg och lyckades med det. Bilden är bra tycker jag.

Om det handlar om "wildlife" (Wildlife photographer of the year) då känner jag spontant att det börjar bli riktigt svajigt, om den nya rapporteringen visar sig vara sann, men reglerna tillåter djur i hägn om de deklareras.

Det är lite skruvat att tillåta djur i hägn i en naturfototävling, det måste jag säga.

Jag ser för övrigt att beskrivningen av den vinnande bilden på NHM:s webb har uppdaterats med detaljer om hur fotografen tog bilden, inklusive lockbete.

http://www.nhm.ac.uk/visit-us/whats-on/temporary-exhibitions/wpy/photo.do?category=56&group=4&photo=2554
 

EGW

Aktiv medlem
Fotografen ville skapa en sagoboksvarg och lyckades med det. Bilden är bra tycker jag.

Om det handlar om "wildlife" (Wildlife photographer of the year) då känner jag spontant att det börjar bli riktigt svajigt, om den nya rapporteringen visar sig vara sann, men reglerna tillåter djur i hägn om de deklareras.

Det är lite skruvat att tillåta djur i hägn i en naturfototävling, det måste jag säga.

Jag ser för övrigt att beskrivningen av den vinnande bilden på NHM:s webb har uppdaterats med detaljer om hur fotografen tog bilden, inklusive lockbete.

http://www.nhm.ac.uk/visit-us/whats-on/temporary-exhibitions/wpy/photo.do?category=56&group=4&photo=2554
Det här tycks vara lite grand ett mellanfall. Det är ju således inte alls en tam varg, men en varg som vants att hitta föda på ett visst ställe, och också vant sig vid fotofällan.

Det var ju synd att fotografen inte gav en noggrann redogörelse för de här sakerna tillsammans med bilden, så att tävlingsledningen fick avgöra. Då hade han sluppit en ledsam diskussion i efterhand. Men efter beskrivningen dömer åtminstone jag att det är en vild (om än lite bortskämd) varg. Så om man ska se något problem med bilden är det att den är arrangerad (och inget dogmafoto:).
 
ANNONS