Annons

Close up-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

rosamartina

Ny medlem
Hej.
Lite novis som jag är, vill jag härmed ställa en fråga till er duktiga fotografer :)

Jag har nu förvärvat ett close-up filter (http://www.tvspelsweb.se/closeup10-filter-o58-p-2256.html?tab=reviews) för att leka och lära lite. Tycker väldigt mycket om att fota nära och mycket detaljrika bilder.

Nu till mitt "problem".
Jag hajar inte riktigt grejen med manuellt fokus.
Jag har läst handboken till kameran, men på något vis så blir resultatet inte som handboken säger att det bör vara.

Jag kanske har missat något som skulle vara mellan det "vanliga" objektivet och filtret, men kan det verkligen vara så simpelt? Objektivet är det som kom med kameran när jag köpte den, EF-S 18-55mm.

Jag har, för informationens skull, en Canon 450 EOSD (väldigt bra, i mitt tycke - vi kommer oftast överens).

Tack på förhand :)

rosamartina
_____________________________________
Sökte härinne på filter, men fick inte upp något aktuellt resultat, ber om ursäkt om jag klonat en tråd som redan finns.
 

jobo

Aktiv medlem
Jag är inte säker på att jag förstår din fråga. Men en försättlins/närbildslins är inte så komplicerat, du skruvar fast det i filtergängan och vips har ditt objektiv blivit närsynt. Du kan alltså fotografera saker betydligt närmare än normalt, men förlorar möjligheten att få skarpt längre bort.

Ser att den du länkar till är +10, det är en väldigt stark lins. Med den fastskruvad och objektivet inställd på oändligheten kommer skärpeplanet ligga en decimeter bort (om jag minns matematiken rätt), längre bort än så kommer du inte att kunna få skarpt.

/Jonas
 

rosamartina

Ny medlem
Det jag undrar över är HUR jag ställer in fokus manuellt. Försökte läsa mig till det, men det verkar inte som att det funkar. Kan ju ha missat något visserligen.

Mitt problem är att det inte fokuseras på någonting. Allt blir bara ett sudd.
Du menar alltså att jag bör sitta ca 1dm från objektet?
Förstår om det verkar svårt att förstå, ifall det är ganska så självklart för andra :)

Men jag kanske helt enkelt får läsa på lite till, eller vänta tills jag träffar någon som kan!
Tack för att du försökte svara :D
 

larjo

Aktiv medlem
På objektivet finns det en omkopplare där det står AF och MF. Ställ den i MF och skruva på främre delen på objektivet. Ta bort närbildsfiltret så är det lättare att se i sökaren vad som händer. Ställ sedan in så det blir skarp på långt håll o skuva på närbildsfiltret. Ställ brännvidden på 55 (zooma). Ställ något ca 10 cm framför objektivet o se om det är skarp.

Kom bara ihåg att ställa tillbaka omkopplaren till AF när du är klart. Det är lite för lätt att glömma det har jag märkt...
 

HJK

Aktiv medlem
Hej.

Med dessa linser gungar man fram och tillbaka i djupled för att fokusera handhållet. Ställ objektivet på MF om du vanligen har fokus på avtryckaren. Själv kör jag tumfokus på AF-ON knappen och slipper ställa om AF/MF.

Du kommer enbart att kunna få fokus på ett väldigt snävt område på ca 10 cm ifrån linsen.

Det är lite krångligt och lära sig, lite som att skjuta gevär, i alla fall om man handhåller.
Andningsteknik, allmän förmåga att hålla sig stilla, hitta kreativa saker att ta stöd emot osv..
Testa och bara ta något kort på vad som helst, något helt plant är lättast då man slipper bry sig om det otroligt korta skärpdjupet. Börja ca 15cm ifrån och jobba dig in mot 8cm och se vart du har din fokus. Det är bara och börja träna.
Man kan ju behöva blända ner rätt så kraftigt beroende på val av skärpdjup och motiv så en extern blixt hjälper väldigt mycket då kamerans inbyggda ofta skuggas av att man måste vara så nära inpå.

Humlan är tagen med ett 50mm objektiv samt en +8 lins med en 7D.
Spindeln är tagen vid 300mm med samma utrustning, båda är tagna handhållet med extern blixt och visar hela bilden(ingen beskärning).
 

Bilagor

ANNONS