Annons

Arbetsavstånd med olika bränvidder vid porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Finns det någon mall någonstans, eller någon som vet?

Det beror ju på vilket perspektiv du är ute efter.
Perspektivet väljs genom att välja avstånd till modellen.
Därefter väljer du utsnitt genom att välja brännvidd.



/Thomas
 

jtkarlsson

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Bara huvudet
Du menar att utsnittet ska vara huvudet, eller?
Då beror ju avståndet på vilken brännvidd du har och hur stort huvud modellen har.

Kör ganska ofta med fast 50 mm på en 1,5 crop och tycker det funkar bra. Har faktisk aldrig mätt hur nära det blir, men det blir ju inga jätteavstånd.

Men som sagt, allt beror på vilket perspektiv du är ute efter.



/Thomas
 

RG

Avslutat medlemskap
Jag har ju ett 50 och om jag skulle skaffa en 85:a så skulle jag komma 1,7X längre bort stämmer det?
 

ThomK

Avslutat medlemskap
Robin Gyllander skrev:
Jag har ju ett 50 och om jag skulle skaffa en 85:a så skulle jag komma 1,7X längre bort stämmer det?

Varför provar du inte Robin ??

Du frågar om allt, jag måste citera föregående
talare, använd huvudet.
/ThomK..
 

lumor_

Aktiv medlem
Minns fortfarande en riktigt kul fråga som någon råkade ställa på en fotokurs jag gick i tonåren. Efter att ha sett mycket fundersam ut en stund sa personen "Hur många får det egentligen plats på ett foto?" :)
 

Makten

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Jag har ju ett 50 och om jag skulle skaffa en 85:a så skulle jag komma 1,7X längre bort stämmer det?
Kör med 50:an och ställ dig 1,7 gånger längre bort än vanligt. Sen beskär du bilden 1,7 gånger linjärt (sidan alltså), så får du se om du gillar resultatet:)

Jag är ingen porträttnisse, men för porträtt av bara huvudet så skulle jag nog välja just en 85:a eller möjligen längre.

När man kommer några meter bort så spelar inte perspektivet så stor roll längre, utan det handlar då mer om hur mycket av bakgrunden man vill ha med samt vilket arbetsavstånd som känns bra. Det är ju strålande om man kan kombinera porträtt- och makroobjektiv till exempel. Kanske en Tamron 90/2,8?
 

Walle

Aktiv medlem
lumor_ skrev:
Minns fortfarande en riktigt kul fråga som någon råkade ställa på en fotokurs jag gick i tonåren. Efter att ha sett mycket fundersam ut en stund sa personen "Hur många får det egentligen plats på ett foto?" :)
Hahaha störtskönt! :D

Vad var svaret? :D
 

larsborg

Aktiv medlem
Kan man inte göra det lättare för sig, än "ställ dig 1,7 gånger längre bort än vanligt"?
För vad anses vanligt?
Gäller taktiken både på landet och i staden, spelar tiden på dygnet någon roll?

Det här måste vara den högre, avancerade skolan, den enkla skolan, grunden, då tittar jag i sökaren, fyller upp, så mycket jag vill ha av motivet, porträtt eller vad fasen som helst!

Vilket objektiv det än är, 50mm, 85mm eller 135mm, spelar ingen roll, på mina D-SLR (FF) eller A-SLR ger sökaren full info.
Bländare 5,6 - 8,0 ger bäst upplösning, något nerbländat objektiv ger ofta sitt bästa resultat, dessutom har bakgrunden då fin oskärpa/boké.
 

RG

Avslutat medlemskap
Makten skrev:



När man kommer några meter bort så spelar inte perspektivet så stor roll längre, utan det handlar då mer om hur mycket av bakgrunden man vill ha med samt vilket arbetsavstånd som känns bra. Det är ju strålande om man kan kombinera porträtt- och makroobjektiv till exempel. Kanske en Tamron 90/2,8?
Tyvärr är bländaren lite för liten på tamronet. SKulle vilja ha en 1,8, fast hur mycket skiljer sig skärpdedjupet mellan 2,8 och 1,8 på 85mm ?
 

Siste

Avslutat medlemskap
Robin Gyllander skrev:
Tyvärr är bländaren lite för liten på tamronet. SKulle vilja ha en 1,8, fast hur mycket skiljer sig skärpdedjupet mellan 2,8 och 1,8 på 85mm ?
Varför frågar du?? Du har ju själv tipsat en annan frågeställare i en annan tråd med en länk till en sida som just beräknar skärpedjup. Har du glömt det?
 

StaffanW

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Tyvärr är bländaren lite för liten på tamronet. SKulle vilja ha en 1,8, fast hur mycket skiljer sig skärpdedjupet mellan 2,8 och 1,8 på 85mm ?
Återigen. Bara att prova.
Du har ju ett 50/1.8. Ta två bilder med den, en med bländare 1.8 och en med 2.8. Sen beskär du bilden 1,7 gånger linjärt (sidan alltså), så kan du se skillnaden själv :)
 

RG

Avslutat medlemskap
StaffanW skrev:
Återigen. Bara att prova.
Du har ju ett 50/1.8. Ta två bilder med den, en med bländare 1.8 och en med 2.8. Sen beskär du bilden 1,7 gånger linjärt (sidan alltså), så kan du se skillnaden själv :)
Men blir inte skärpedjupet lika dant om man beskär?
 

StaffanW

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Men blir inte skärpedjupet lika dant om man beskär?
Alltså, du beskär båda bilderna tagna med ditt 50/1.8 för att "simulera" ett 85mm objektiv. Och skärpedjupet blir naturligtvis olika om du ställer in 1.8 eller 2.8 på ditt 50/1.8 objektiv.
 

RG

Avslutat medlemskap
Sådan jäkla skillnad blir det inte i skärpedjup. Så canons 100 macro e lockande.
 
ANNONS