Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50/1.8 och 50/1.4?

Produkter
(logga in för att koppla)

elektra1

Aktiv medlem
Hej.
står mellan valet av 50/1.8 och 50/1.4.
Är det värt de 2000 kr extra att köpa den sistnämda?
Eller är 50/1.8 ungefär lika bra.
synd att kasta bort 2000 kr mera på knapp skillnad.
mvh camilla
 

JojjoGbg

Aktiv medlem
Om du "klarar" dig med 1,8 och accepterar ett plastigt objektiv skall du definitivt köpa 1,8-varianten!
 

elektra1

Aktiv medlem
Fast om man köper Canon EF 50mm 1:1.8 MK1 är den lika plastig som MK2?
Det är 1:an jag tänkte köpa.
 

ThomK

Avslutat medlemskap
Camilla !

Få kan med säkerhet säga vilket objektiv du har tagit bilden med, varesig du använder
en f:1,8 eller f:1,4.

Skillnaden finns i vad du tror på, eller
plånbokens tjocklek...
/ThomK..
 

sinuz

Aktiv medlem
1,8 är som tidigare sagts väldigt plastig.
Enligt mig saknar den även manuell fokus, då den lilla fokusring som finns är väldigt liten och iaf på mitt även väldigt "löst", så det är svårt fokusera med det.

Den är dessutom ganska högljudd.

Men den tar inte 2000:- sämre bilder än 1,4. Såvida du inte måste ha den där lilla extra ljusstyrkan, förståss.
Den är heller inte 2000:- långsammare i sin autofokus. Jag märkte ingen direkt praktisk skillnad när jag jämförde dem senast.

Beroende på vad du fotograferar så kan den tystare motorn och den bättre fokusringen på 1,4 vara värd 2000:- extra.

Störs du inte av ljudet, plastigheten och den mindre bra manuella fokusen, köp 1,8.

Vad Sigma har (eller kommer att få) för motsvarigheter har jag ingen aning om.
 

elektra1

Aktiv medlem
Tack så mycket för svar allihopa!
Tycker ni att det är ett bra allround objektiv?
Tänkte ha det som standard istället för kitgluggen som följde med.
 

elektra1

Aktiv medlem
Åh, kan inte bestämma mig.
Vad skulle ni valt??
En Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
eller 50/1,8
ska ha den som allround objektiv
får gärna vara bra till porträtt också.
 

andersli

Aktiv medlem
Min kameraväska innehöll länge bl.a. 28-135:an och ett 50/1.4. Det objektiv jag i stort sett alltid använde var 28-135:an -- 50:an åkta bara på om när jag skulle fota under skumma ljusförhållanden, eller när jag var ute efter riktigt kort skärpeljus.
 

HNormark

Aktiv medlem
Även om jag älskar mitt 50/1.4 och använder det ofta så skulle jag inte vilja ha det som enda objektiv. Måste jag välja mellan 28-135mm och 50/1,8 skulle jag ta 28-135 (har själv 24-105L och det sitter på 85% av tiden), men helst båda. :)
 

Schulz

Aktiv medlem
Som oerfaren.

Om man nu står mellan ef 50/1,4 och ef 50/1,8 och är helt grön vad gör man då. Tänker man bara med "plånboken" eller finns det något som man skall se mellan fingrarna på och välja det "dyrare" objektivet för det kan man ha längre?
 
ANNONS