Annons

Polariseringsfilter och vatten?

Produkter
(logga in för att koppla)

veneno

Aktiv medlem
Hej jag är ute efter att ta en bild på vatten som rinnger över stenar. Det är en välldigt klassisk bild där effekten får vattnet att likna dimma. Ni vet säkert vilken effekt det är som jag är ute efter.

Frågan nu är bara hur jag uppnår den på bästa sätt. jag har provat många grejer och jag anser att jag har kommit ganska nära det resultate jag vill men jag känner att jag inte riktigt är där ennu.

Jag brukar köra med bländare f32 och en välldigt långsam slutartid, jag kär även med lågt ISO. trotts detta så blir bilderna ibland överexponerade. om jag höjer slutar tiden lite så förlorar jag effekten på vattnet som jag vill och om jag sänker bländaren så blir bilden bara underexponerad.

Nu har jag visserligen bara fotat detta dagtid i stakt dagsljus, är det så att man endast kan ta sådan bilder på kvällen ?

Jag har även hört att man lätt kan fixa deta med ett polariseringsfilter, någon sa att man måste använda det för att få denna effekt stämmer det?

Tacksam för svar mvh: Markus
 

BikerBoyIEO

Aktiv medlem
ja det är som du säger att det är svårt när det är mycket sol och starkt ljus, det optimalaste är att gå dit på antingen kvällstid eller kanske när det är mulet, du får för överigt ett mycket trevligre ljus vid de tillfällerna, morgon går också bra.

Argumenten för ett polariseringsfiltret i detta fallet är det "dämpar ljus insläppet" med ett polariserings filter är väl det ganska marginellt kanske bara 1 bländar steg eller så.

Det du istället skall ha är ett ND filter(gråfilter) som finns i olika ljusinsläpps grader, då kan du köpa ett som tar ner ljus insläppet med kanske 6 bländarsteg eller mer.
 

Walle

Aktiv medlem
Ett polfilter är ju trevligt att ha, dock knappast för ett sådant här ändamål. Det gör det inte mycket "enklare", det är ju fint för att få blåare himlar och mindre reflexer i b.l.a. vatten dock.

Men avvakta innan du köper ND-filter, gör som Georg föreslår, gå dit när det är mörkare, så kommer bilden bli bättre ur alla avseenden! Hur många ND-filter du än smackar på så kommer du nämligen inte ifrån det hårda dagsljuset när solen lyser, och kontrasten som därav följer.

1-1/3 sekund brukar vara lagom för vatten som forsar. Vill du att vattnet ska se ut som dimma och inte vatten kan du behöva ännu längre slutartid. Vid kortare slutartid fryses vattnet mer.
 
ANNONS