Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

om du måste välja EN brännvidd, var är ditt val?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nitobert

Aktiv medlem
vet inte men denna fråga kanske har varit uppe tidigare, men jag kör ändå, frågan är alltså om du måste välja bara EN ENDA brännvidd, vad blir ditt val och varför?
mitt val blir 50mm. då den inte utan anledning kallas normaloptik, den ger det perspektiv jag ser med ögonen och det är ju i första hand det perspektivet vi alla ser, och alla förstår.
 

Nitobert

Aktiv medlem
FF för min del, det kanske jag skulle ha specat, hade tidigare en DX och där blev ju 50:an en ypperlig porträttglugg
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Ett objektiv - tveklöst 35 mm. (ff/småbild)
Två objektiv - 35 mm och 100 mm.
Tre objektiv - 28 mm, 50 mm och 100 mm.
Fyra objektiv - 28 mm, 50mm, 100 mm och 200 mm.
Fem objektiv - 28 mm, 35 mm, 50 mm, 100 mm och 200 mm.
Sedan vill jag inte ha fler objektiv.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Plåtade en HiFi-mässa med bara en fast 35:a på FX/småbild, vilket fungerade över förväntan så det lutar nog åt en dylik. Har haft samma objektiv på DX och det var inte alls lika mångsidigt med normal (~50 mm) som det blev där. Utomhus fungerar det, men inomhus blev det trångt lite väl ofta.
 

Pzyber

Aktiv medlem
Om det är ett enda objektiv så väljer jag 200mm på crop. Mångsidigt. Kan fota både naturbilder, hyffsade närbilder. Fota djur man smyger på när man är ute och vandrar. Sport, Dessutom kan det användas för astrofoto, m.m.
 

Johan Törnkvist

Aktiv medlem
35mm på APS-C/50mm på FF skulle jag tro. Eller kanske lite mer åt vidvinkelhållet. Jag har inte inhandlat några fasta gluggar än men det känns som om den dagen är relativt nära.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Om det är ett enda objektiv så väljer jag EF 200/2,8L på min 7D. Mångsidigt. Kan fota både naturbilder, hyffsade närbilder. Fota djur man smyger på när man är ute och vandrar. Sport, Dessutom kan det användas för astrofoto, m.m.
Får jag kontra med 200/1.8L på 5DmkII, ger inte lika mycket tele som din kombi, men perfekt för mingelfoto utomhus. Bra porträtt (med härligt kort skärpedjup) om man går lite närmare och man får med två personer på lite längre avstånd. Funkar också bra för sportfoto som tack vare ljusstyrkan funkar inomhus och även tex fotboll då man tack vare skärpan kan croppa rätt bra.

Annars håller jag också med tidigare om att 35mm är trevligt och mångsidigt på FF.
 

Nitobert

Aktiv medlem
fan, nu måste jag köpa en 35:a :)
hade en sån på min Nikon FA back in the days, men den måste nog återupplevas kanske
 

iSolen.se

Guest
Varför var alla fastbrännviddskompakter 35mm? Klart 35 vinner eftersom den funkar bäst inomhus där de flesta bilderna tas. ..öppet mål.
 
ANNONS