Annons

Är LR 6 kompatibel med PS CS5?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder i dagsläget LR 5 i kompination med PS CS 5.

Jag funderar över att uppgradera till LR6 (om min dator nu klarar av det, har inte undersökt det än).
Däremot har jag ingen lust att gå över till CC. Så vitt jag vet innebär det att jag inte kan uppgradera till den aktuella PS-versionen som bara finns som CC. Nu har jag PS CS 5 och det duger gott för mig.
Frågan är om det kan bli kompatibilitetsproblem mellan ett sprillans nytt LR och ett gammalt PS. Redan nu får jag upp en sorts varning varje gång jag skickar upp en bild från LR 5 till CS 5. Men jag klickar bara på "Open anyway" och har hittills kunnat göra allt jag ville.
Allra mest vill jag ha kvar funktionerna kring smarta objekt.
Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?


I fall de inte är kompatibla har jag en fråga nummer två:
Går det att kringgå raw-konverteringen i LR 5 om man har en ny kamera som programmet inte känner till än? Funkar det att köra raw-konverteringen till dng på annat sätt, sedan importera filerna i LR-katalogen och ändå kunna jobba med bilderna där, få med exif etc.? Eller ställer sig LR bara dum på? Om det funkar skulle jag nämligen lika gärna kunna behålla min LR 5 och slippa krånglet i fall jag köper en nyare kamera.
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag har inget konkret svar på om LR 6 och CS 5 är kompatibla men vill påpeka ett par saker,

- det finns en CS 6 också så du måste inte gå från CS 5 till CC om du inte redan visste det.
- om du har den senaste versionen av LR 5 och har uppdaterat Camera Raw i CS 5 så ska du inte få några varningar när du öppnar en fil i CS 5 från LR
- jag kör LR 5 tillsammans med CS 6 utan problem men det betyder ju iofs inte att LR 6 och CS 5 gillar varandra, jag är osäker.

Du kan alltid kringgå problemet med en ny kamera som inte stöds genom att använda Adobe DNG converter för att konvertera dina rawfiler till DNG först innan du importerar dem till LR eller öppnar dem i PS, ett extra steg men det fungerar. http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=5918
 

alfin

Aktiv medlem
Photoshop CS6 kommer enligt besked från Adobe idag inte längre att uppdateras, så den ska man nog inte köpa.
 

gatosi

Aktiv medlem
- det finns en CS 6 också så du måste inte gå från CS 5 till CC om du inte redan visste det.
Nej, det visste jag inte. När CC kom har jag följt diskussionerna lite och jag fick för mig att CS 6 bara fanns som CC.
CS 6 som icke-CC skulle klart vara lockande. Adobes webbsida är så oöverskådlig, man puttas ju till CC hela tiden, kändes det som när jag köpte LR5.

- om du har den senaste versionen av LR 5 och har uppdaterat Camera Raw i CS 5 så ska du inte få några varningar när du öppnar en fil i CS 5 från LR
Har jag inte gjort. Hur vet en digital invandrare hur man gör? :)

Adobe dng-converter använde jag ett tag tills den en dag meddelade att den valda mappen inte innehäll några filer (vilket den visst gjorde). Då gav jag upp och konverterade bara vid importering.
Men att t.ex. filtrera i LR efter kameramodell kan väl inte funka, eller?
 

joakim d

Aktiv medlem
Nej, det visste jag inte. När CC kom har jag följt diskussionerna lite och jag fick för mig att CS 6 bara fanns som CC.
CS 6 som icke-CC skulle klart vara lockande. Adobes webbsida är så oöverskådlig, man puttas ju till CC hela tiden, kändes det som när jag köpte LR5.
Tyvärr är det inte helt enkelt att hitta CS 6 eftersom, som du säger, Adobe vill hela tiden putta oss till CC. Kolla här, https://www.adobe.com/se/products/catalog/cs6._sl_id-contentfilter_sl_catalog_sl_software_sl_creativesuite6.html?start=10
Har jag inte gjort. Hur vet en digital invandrare hur man gör? :)
Under Hjälp menyn i både PS och LR finns ett menyval för att leta efter uppdateringar.
Adobe dng-converter använde jag ett tag tills den en dag meddelade att den valda mappen inte innehäll några filer (vilket den visst gjorde). Då gav jag upp och konverterade bara vid importering.
Men att t.ex. filtrera i LR efter kameramodell kan väl inte funka, eller?
Filtrering bygger på information som finns inbakad i rawfilen från din kamera och den kommer med i konverteringen så det fungerar som tidigare.
 

joakim d

Aktiv medlem
Som Lars påpekar så är ju CS 6 sista fristående versionen och uppdateringar för nya kameror kommer inte att ges ut längre så det får man verkligen ta i beaktande innan man betalar för en uppgradering. Jag har ingen aning om det går att få tag i en begagnad licens att köpa eller om det ens är tillåtet.
 
ANNONS