Annons

Exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Kadjar

Medlem
Exponeringar
Har en Nikon D 7000, och det jag undrar hur många exponeringar den överlever innan den börjar att ge upp, och i så fall vad visar den för symtom när en kamera i så fall börjar att sluta fungera, vad är att göra då ? köpa ny kamera eller går det att återuppliva den.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är omöjligt att säga. Slutaren brukar ha en specificerad förväntad livslängd, men den kan hålla mycket längre än så eller i värsta fall gå sönder tidigare om man har otur. Man kan lämna in kameran och få den bytt, men på en D7000 är det nog inte värt pengarna (dyrt i förhållande till vad kameran är värd).

Kameran kan börja strula lite först (kärva, spegeln fastnar etc), men det kan lika gärna bli "slutarkrasch" där den plötsligt havererar.

Om du har tagit 10000 bilder med den kan du troligen förvänta dig många bilder till. Har du tagit 100000 så får du nog räkna med att risken för haveri är påtaglig på en kamera av D7000-typ. Med tur kan den dock som sagt gå mycket längre än så.
 

Mats G

Aktiv medlem
Hur länge håller en glödlampa?

Exponeringar
Har en Nikon D 7000, och det jag undrar hur många exponeringar den överlever innan den börjar att ge upp, och i så fall vad visar den för symtom när en kamera i så fall börjar att sluta fungera, vad är att göra då ? köpa ny kamera eller går det att återuppliva den.
Någonstans på nätet såg jag en sida där man kunde kolla hur många exponeringar olika kameror gjort jämfört med den "förväntade livslängden.
Spannet var rätt stort, men de flesta låg nog i "medel" eller något över.

D7000, uppges väl gå 150.000 exp. Jag köpte en begagnad som hade ca 6000 och som slutaren rasade på. Medan vissa håller betydligt längre än vad som anges.
Just den reparationen var inte så väldigt dyr ca 2000. Med generellt så är nog ändå dags att köpa ny kamera när slutaren gjort sitt.
 

Kadjar

Medlem
Tack för era svar jag ser nu att jag har tagit snart 11.000 bilder, så då skall jag ju kunna räkna med minst lika mycket till,
 
ANNONS