Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flytta ut Lightroom till extern disk

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Kan man flytta ut alla filer/mappar som har med LR biblioteket till en externdisk, så att man enkelt kan flytta LR hantering mellan två datorer, så att båda datorerna kan se samma efter att disken flyttats?

På den nya datorn som nu är ren, gör man först en LR installation (har köpversion) och sedan flyttar ut biblioteket till en extern disk, eller kan man redan i installationen styra detta?

Byter man sedan ut de tomma biblioteken mot de bibliotek som finns på dator II? Några tips på filnamn, vad byter man?

Har idag en intern SSD disk, hur snabb är en sådan internlänk, jämfört med en extern disk visa USB 3.0 verkar som den externa jobbar med ung 300-450MB/s?

Funderar på en extern SSD, borde väl vara snabbare än en vanlig HD
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Variant 1: Lägg inifrån Lightroom alla bilder på den externa disken. Låt en av datorerna vara huvuddator där du har din LR-katalog. Skapa Smart Prewiews för de mappar du vet att du vill jobba externt med. SP tar lika stor plats som andra prewiews, så göra för alla bilder tar stor plats. När du sen kopplar in disken i den andra datorn kan du jobba med dina SP som om du hade katalogen där. När du sen kopplar in disken till huvuddatorn synkar katalogen automatiskt ändringarna. Funkar nog bäst om man har huvuddelen av jobbet på en dator och då och då vill ta med sig till t ex en laptop.

Variant 2: Ska du jobba med hela katalogen kan du ju göra en backup till den externa disken, koppla in den i den andra datorn, byta ut katalogen i den mot backupvarianten, jobba där och sen göra samma sak på tillbakavägen. Att byta ordinarie mot backupkatalog går snabbt - lägg in backupkatalogen i mappen där LR ligger, plocka väck ordinarie och kör. Om LR inte hittar katalogen öppnar man den mappen och pekar på vilken katalog man vill köra. Risk för att man fipplar till det, och ska man flytta ofta blir det tradigt.

Variant 3: Det går att lägga hela LR-mappen med program, prewiews och allt på den externa disken och då är det inget problem alls. Dator ett hittar LR, dator 2 hittar LR. Enligt handbok: " vid installation, välj vilken disk du vill lägga LR på...". Går dock inte att lägga på nätverk, vad jag vet. Gör en ominstallation där du väljer den externa disken och gör en flyttning av alla bildmappar till den externa inifrån LR.

Lars
 

salutea

Medlem
Kan man flytta ut alla filer/mappar som har med LR biblioteket till en externdisk, så att man enkelt kan flytta LR hantering mellan två datorer, så att båda datorerna kan se samma efter att disken flyttats?

På den nya datorn som nu är ren, gör man först en LR installation (har köpversion) och sedan flyttar ut biblioteket till en extern disk, eller kan man redan i installationen styra detta?

Byter man sedan ut de tomma biblioteken mot de bibliotek som finns på dator II? Några tips på filnamn, vad byter man?

Har idag en intern SSD disk, hur snabb är en sådan internlänk, jämfört med en extern disk visa USB 3.0 verkar som den externa jobbar med ung 300-450MB/s?

Funderar på en extern SSD, borde väl vara snabbare än en vanlig HD
Jag kör LR på stationär (PC) och på bärbar (Mac). Sedan tidigare har jag en lightroom-katalog med mina bilder på den stationära men jag ville använda mig av samma katalog när jag var bortrest och bara hade med mig den bärbara så jag har flyttat bilder och kataloger till en extern hårddisk. Jag skaffade inte någon ny snabb SSD utan använde en gammal HDD med USB3.0. För mig räcker den hastigheten även om man märker att det kan ta en bra stund när man tömmer ett minneskort med 1000+ bilder till hårddisken.

Lightroom installeras på båda datorerna, det är ju bilderna och katalogen/katalogerna du vill ha på den externa hårddisken. Det finns många guider på nätet hur man flyttar en LR-katalog på bästa sätt till en extern hårddisk, sök på "moving lightroom catalog to external hard drive" t.ex. En av de första träffarna är https://digital-photography-school.com/moving-a-lightroom-catalog/ och stegen i den tycker jag ser bekanta ut.

Första steget, att backa upp allting innan du börjar, ska du ta på allvar. Allt flöt på bra för mig utan problem men om oturen är framme... Jag skulle dessutom starkt rekommendera att du skaffar en bra back-up lösning om du går över till att ha alla bilder på en extern hårddisk. Rätt vad det är är oturen framme när man transporterar eller kopplar i/ur hårddisken och datat blir korrupt. Jag har satt upp en NAS här hemma att hela tiden, automatiskt, hålla en backup av den externa hårddisken.

/Magnus
 
ANNONS