Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D vs 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

NEOLiNES

Aktiv medlem
Mitt kamerahus har precis gett upp och det är dags att köpa nytt. Jag skulle egentligen satsat på att köpa en begagnad 5D Mk II, dock ska jag fotografera ett gäng förlovningsbilder i Juni och bröllop i Juli, så jag är osäker på att jag kommer att hinna få ihop pengarna tills dess.

SÅ jag tänkte försäkra mig med att bestämma ett alternativt hus att köpa om jag inte får ihop pengarna. Då funderar jag mellan 5D och 50D.

Vad tycker ni? Ska fotografera förlovningsbilderna utomhus med blixt och bröllopsbilderna kommer att vara mest vimmelbilder inomhus.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Rajala säljer mkII för 15995:- just nu... bara så du inte missat det :)
Annars ligger ju gamla 5D bra till på begmarknaden från 4kkr ungefär.

Jag använder själv en sådan så jag är väl lite partisk... och väger jag dessutom in att jag inte är någon bröloppsfotograf samt aldrig använt 50D så ska jag nog nöja mig med att tipsa om rajalas pris och inte uttala mig om vilken kamera du ska välja :)
 

casting

Aktiv medlem
Kan bara hålla med. Då är 5d helt rätt. Klart bättre bilder än 50d. 50d:n vinner på snabbare autofokus och snabbare bildserier, samt "cropfaktorn" om man har behov av långa brännvidder. (Fullformataren vinner lite på högre upplösning, men inte motsvarande cropfaktorn.)

(Jag har haft 5d, har 5d MkII och har haft en 40d.)
 

NEOLiNES

Aktiv medlem
5D och en fast 50/1.8 eller 50/1.4 kommer man lågnt med :)
Jag har ett 24-70mm f/2.8L USM samt 50mm f/1.8 som jag tänkte köra med. Det som jag har uppfattat som problem med mina tidigare hus har varit ISOn. Mitt första hus var 1000D som gick upp till ISO 1600 (värdelös efter ISO 800) och därefter 1D Mark II N som gick till ISO 3200 (värdelös efter ISO 1250).

5D sträcker sig bara till ISO 1600, men 50D går ända upp till ISO 12800. Visst 5D har fullformat som hjälper till att sänka ISO-bruset, men är det inte ett säkrare kort med 50D?
 

Martin F

Aktiv medlem
Och 5D går faktiskt till 3200. Man ställer in ISO-expansion i menyn. Ger helt OK resultat om man ser till att inte underexponera.
 

Martin F

Aktiv medlem
Såg att du bor i Tidaholm. Inte så jättelångt härifrån, jag bor ca 1 mil norr om Habo. Du får gärna komma och prova en 5D MkI och en 5D MkII om du vill se hur brus och liknande blir.
 

Martin F

Aktiv medlem
Här är en testbild tagen med 5D MkI, ISO 3200, 100% utsnitt.
Brusreduceringsinställningar i Lightroom 4:
Luminance: 25
Detail: 50
Contrast: 0
Color: 25
Detail: 50

Hela bilden sparad som jpeg finns här för den som vill kolla:
http://www.martinfransson.com/Temp/IMG_2761-Edit.jpg

Kvalitet 11/12 vid sparandet. Ja, jag vet att vitbalans och sånt är lite off.

Edit: Varför blir bilden oskarpare i forumet än vad filen är?
 

Bilagor

NEOLiNES

Aktiv medlem
Här är en testbild tagen med 5D MkI, ISO 3200, 100% utsnitt.
Brusreduceringsinställningar i Lightroom 4:
Luminance: 25
Detail: 50
Contrast: 0
Color: 25
Detail: 50

Hela bilden sparad som jpeg finns här för den som vill kolla:
http://www.martinfransson.com/Temp/IMG_2761-Edit.jpg

Kvalitet 11/12 vid sparandet. Ja, jag vet att vitbalans och sånt är lite off.

Edit: Varför blir bilden oskarpare i forumet än vad filen är?
Men det känns som att det är ganska ljust där du fotograferade nu va? Ganska hög slutartid? Vad händer om du har en slutartid på 100/1 och är i en mörkare miljö? ISO-bruset syns ju mindre i ljusare partier av en bild, så om du har möjlighet så får du gärna ta en bild i en mörkare omgivning oxå ;-)

Anledningen till att bilden blir oskarpare när man laddar upp den här på forumet är för att Fotosidan sänker bildens JPG-kvalitet vid uppladdningen för att spara på serverutrymme ;-)
 

Martin F

Aktiv medlem
Men det känns som att det är ganska ljust där du fotograferade nu va? Ganska hög slutartid? Vad händer om du har en slutartid på 100/1 och är i en mörkare miljö? ISO-bruset syns ju mindre i ljusare partier av en bild, så om du har möjlighet så får du gärna ta en bild i en mörkare omgivning oxå ;-)

Anledningen till att bilden blir oskarpare när man laddar upp den här på forumet är för att Fotosidan sänker bildens JPG-kvalitet vid uppladdningen för att spara på serverutrymme ;-)
Bilden är tagen med f/8 och 1/5 sekund. Stativ såklart. Ljuset är bara befintligt ljus från spottar på bokhyllan. Ute var det mörkt vid fototillfället.

Kolla på hela bilden som jag lade upp länk till, så får du se de mörkare partierna också.
 

NEOLiNES

Aktiv medlem
Bilden är tagen med f/8 och 1/5 sekund. Stativ såklart. Ljuset är bara befintligt ljus från spottar på bokhyllan. Ute var det mörkt vid fototillfället.

Kolla på hela bilden som jag lade upp länk till, så får du se de mörkare partierna också.
Okey, tack. Men vad händer om du släcker spottarna och öppnar upp bländaren till 2.8? (Om du har något objektiv som öppnar upp så mycket) ;-)
 

Martin F

Aktiv medlem
Jodå, bilden är tagen med 50/1.4 så det är lugnt. Tog dock med bl 8 för att få skärpa i större del av bilden.

Exponering och brus påverkas ju inte av om jag kör bländare 8 eller 2.8, så länge slutartiden ändras motsvarande, så att exponeringen blir samma.

Kan inte ta om bilden just nu. Denna togs vid ett tidigare tillfälle.
 

NEOLiNES

Aktiv medlem
Jodå, bilden är tagen med 50/1.4 så det är lugnt. Tog dock med bl 8 för att få skärpa i större del av bilden.

Exponering och brus påverkas ju inte av om jag kör bländare 8 eller 2.8, så länge slutartiden ändras motsvarande, så att exponeringen blir samma.

Kan inte ta om bilden just nu. Denna togs vid ett tidigare tillfälle.
Okey, tack ändå :)
 
ANNONS