Annons

EF 24-70mm f/2.8L tar suddiga bilder - eller? (exempel i botten)

Produkter
(logga in för att koppla)

pazzion

Medlem
Hej,

För drygt ett år sedan köpte jag ett EF 24-70mm f/2.8L, och jag är stundtals väldigt nöjd! Dock upplever jag att bilderna aldrig blir riktigt så skarpa som jag önskar. Jag köpte objektivet för att alla prisade dess skärpa och de otroliga bilderna, men jag upplever inte riktigt den skärpan. Bokehn är fantastisk, och det fungerar mycket bra i övrigt.

Jag använder objektivet med dels en Canon EOS 400D på ca 10MP (flitigt använd med +55000 exponeringar utan service) och en Canon eos 10D på ca 6,3MP (gammal men inte allt för sliten kamera med ca 9500 exponeringar).

Dock är jag osäker på om det verkligen är objektivet, eller om det är mina kameror som är problemet? Eller är det kanske till och med så att det är mig det är fel på?

Hur kan jag säkerställa detta, utan att behöva genomgå hasslet med att reklamera objektivet och vänta på ett nytt? Jag bor i Uppsala, men vistas även ganska mycket i Stockholmsområdet.

Nedan kommer två oredigerade exempel på vad jag menar. Om man kollar runt t.ex. ögonen så ser det suddigt ut. Detta är trots att jag har manuellt valt kamerans fokuspunkt, fotograferat under goda ljusförhållanden och dessutom på ett stillasittande/stillastående objekt.

Bild 1 (slutartid 1/60): http://25.media.tumblr.com/tumblr_maxbscwfAL1r4tch1o1_1280.jpg
Bild 2 (slutartid 1/2000): http://25.media.tumblr.com/tumblr_maxbpw6mEs1r4tch1o1_1280.jpg

Mvh
Levi
 

zwinto10mm

Aktiv medlem
Har du fokuserat på ögonen på tjejen så skulle jag tro att ditt kamerahus lr objektviet framfokuserar, Luggen är ju skarp.

Du kan ju prova ladda ned och skriva ut "focus test chart" googlar du så hittar du rätt snabbt en, och en instruktion. Sen kan du göra samma på tex en tegelvägg. så får du ju i alla fall ett hum om skärpan hamnar där du fokuserar lr om det är nått annat.
 

pazzion

Medlem
24-70 2.8L är känt för bakfokus, tag det till Canon innan garantin är slut & få det kalibrerat :)
Ok, kan jag gå till en Canon-återförsäljare och lämna in objektivet eller ska det iväg någon annanstans? Tack för hjälpen!

Google var min vän, och jag har hittat Intervision i Stockholm:)
 
Senast ändrad:

Nooberman

Avslutat medlemskap
Intervision fixar justeringen gratis inom 2 år från inköp enligt egen erfarenhet.
Kruxet är att dom kalibrerar objektivet mot dina kameror, vilket kanske inte är så kul med såpass gamla kameror. Risken är att du får göra om det om du byter kamerahus...

Gör en jämförelse mellan autofokus och manuell fokus!
 

pazzion

Medlem
Jag fick hem en Canon 1Ds Mark II förra veckan, och tydligen var det fel på de gamla kamerorna. Det blir nämligen knivskarpa bilder nu!

Tack för er hjälp!
 

joakim_k

Aktiv medlem
Intervision fixar justeringen gratis inom 2 år från inköp enligt egen erfarenhet.
Kruxet är att dom kalibrerar objektivet mot dina kameror, vilket kanske inte är så kul med såpass gamla kameror. Risken är att du får göra om det om du byter kamerahus...

Gör en jämförelse mellan autofokus och manuell fokus!
På L-gluggarna fixar de fokusfel gratis om de är mindre än 7 år gamla och man har kvitto.
 
ANNONS