Annons

En vattentät kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Taylor

Aktiv medlem
Jag missade ironin i inlägget, var lite trött när jag läste tråden. Skönt i alla fall, att vi är överens om att den har GPS, annars hade den gått bort med en gång för mig, och jag funderar på att köpa mig en kamera till, som komplement till tjockkameran.

Hur upplever du att fota med AW1:an ( då den saknar sökare) ? Kan du lägga upp lite bilder tagna med den ?

Jag står i valet och kvalet att satsa på en AW1 eller en Olympus TG-4. Den första för bildkvaliten och den andra för smidigheten att bära med sig och för det lägre priset. Jag har fått förståelse för att Sonys lineup av kompaktkameror slår det mesta (RX XXX), men dom går bort p g av priset men framförallt att dom inte är vattentäta.

Nackdelen (som jag förstått det),med AW1:an är att den inte är så portabel (som olympusen) och det är en egenskap som jag gärna ser, då jag vill ha en kompletterande kamera som (bokstavligen) följer med jämt.

Inte lätt, det här .
Fördelen med Olympusen (förutom egenskaperna som undervattenskamera) är den enorma möjligheten till makrofotografering och enkelheten med Wi-Fi samt fjärrstyrning av kamerans inställningsmöjligheter och exponering med min iPhone.

Jag köpte till en LED-lampa som går att ansluta framför linsen som nästan funkar som en ringblixt. Det blir kanknfina makrobilder.

En annan fördel är att när den inte används av mig under vattnet så har frugan den och slipper använda iPhone:n som kamera (vilket jag tycker är värdelöst).

En nackdel tycker jag är att den inte går att blända av så att linsens kvalitetsegenskaper fframträder.

Jag visste inte det innan jag köpte den.

Det var i inlägg nr 35 i den här tråden jag jämför Olympus TG4 med min Sony RX100 III till min besvikemlse varpå Fredrik förklarar i inlägg 38 att den använder ett inbyggt gråfilter i stället för att blända ner.

Nu var det extrema delförstoringar i Photoshop som jämförelserna är gjorda med så man kanske inte ska vara ledsen över den någor sämre skärpan på TG-4:an.

Det är lite surt tycker jag, men jag måste säga att vid vanlig "turistfotografering" så blir det riktigt fina bilder ändå. Jag är mäkta förvånad över de bilder frugan tagit.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Fördelen med Olympusen (förutom egenskaperna som undervattenskamera) är den enorma möjligheten till makrofotografering och enkelheten med Wi-Fi samt fjärrstyrning av kamerans inställningsmöjligheter och exponering med min iPhone.

Jag köpte till en LED-lampa som går att ansluta framför linsen som nästan funkar som en ringblixt. Det blir kanonfina makrobilder.

En annan fördel är att när den inte används av mig under vattnet så har frugan den och slipper använda iPhone:n som kamera (vilket jag tycker är värdelöst).

En nackdel tycker jag är att den inte går att blända av så att linsens kvalitetsegenskaper framträder.

Jag visste inte det innan jag köpte den.

Det var i inlägg nr 35 i den här tråden jag jämför Olympus TG4 med min Sony RX100 III till min besvikelse varpå Fredrik förklarar i inlägg 38 att den använder ett inbyggt gråfilter i stället för att blända ner.

Nu var det extrema delförstoringar i Photoshop som jämförelserna är gjorda med så man kanske inte ska vara ledsen över den något sämre skärpan på TG-4:an.

Det är lite surt tycker jag, men jag måste säga att vid vanlig "turistfotografering" så blir det riktigt fina bilder ändå. Jag är mäkta förvånad över de bilder frugan tagit.
Jo, jag uppmärksammade skillnaden i bildkvalité, i inlägg 35 och jag tycker du är snäll ,när du skriver: " något sämre skärpan". Själv tycker jag att skillnaden i skärpa är hårresande, till Sonyns fördel ! Men som sagt, Sony faller bort av nämnda anledning.

Jag noterade också att du hade köpt till lite tillbehör, kan du länka vad det är för något (mer exakt, eller så frågar jag Google) och vad kostade det isf ?

Att kameran inte bländar ner, ser jag som en nackdel, också det medföljande att man själv intre kan välja bländare, vilket är mindre bra, naturligtvis.

Nikons AW1 kan man väl själv välja bländare på (?), men zoomen är allt annat än ljusstark.
 

Taylor

Aktiv medlem
Jag glömde tillägga att kompaktheten gör den väldigt bekväma att ha med sig.

Jag har kameran i ett tunnt axelband (sånt där som man har som funktionär på mässor t.ex. fast utan säkerhetslås) när jag snorklar.
 

Taylor

Aktiv medlem
Jo, jag uppmärksammade skillnaden i bildkvalité, i inlägg 35 och jag tycker du är snäll ,när du skriver: " något sämre skärpan". Själv tycker jag att skillnaden i skärpa är hårresande, till Sonyns fördel ! Men som sagt, Sony faller bort av nämnda anledning.

Jag noterade också att du hade köpt till lite tillbehör, kan du länka vad det är för något (mer exakt, eller så frågar jag Google) och vad kostade det isf ?

Att kameran inte bländar ner, ser jag som en nackdel, också det medföljande att man själv intre kan välja bländare, vilket är mindre bra, naturligtvis.

Nikons AW1 kan man väl själv välja bländare på (?), men zoomen är allt annat än ljusstark.
Det går att blända ner i P-läge, men då är det väl bara gråfiltret man aktiverar.

Blixten:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1006828468/olympus/makroblixt-lg-1-light-guide-till-tg-1-tg-2-tg-3?gclid=Cj0KEQjwxqS-BRDRgPLp0q2t0IUBEiQAgfMXRJxCQkJMd4kYRcS44X-wqyuPITsDfS6krsrNM2zLbk0aAn4Q8P8HAQ

En bra väska
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=CSCH123
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Jag missade ironin i inlägget, var lite trött när jag läste tråden. Skönt i alla fall, att vi är överens om att den har GPS, annars hade den gått bort med en gång för mig, och jag funderar på att köpa mig en kamera till, som komplement till tjockkameran.

Hur upplever du att fota med AW1:an ( då den saknar sökare) ? Kan du lägga upp lite bilder tagna med den ?

Jag står i valet och kvalet att satsa på en AW1 eller en Olympus TG-4. Den första för bildkvaliten och den andra för smidigheten att bära med sig och för det lägre priset. Jag har fått förståelse för att Sonys lineup av kompaktkameror slår det mesta (RX XXX), men dom går bort p g av priset men framförallt att dom inte är vattentäta.

Nackdelen (som jag förstått det),med AW1:an är att den inte är så portabel (som olympusen) och det är en egenskap som jag gärna ser, då jag vill ha en kompletterande kamera som (bokstavligen) följer med jämt.

Inte lätt, det här .
Håller med om att det är en nackdel att AW1 saknar riktig sökare. I starkt solsken är det svår att se vad man fotograferar. Under vatten gör det däremot inget. Med cyklop är det bättre att titta på skärmen än en sökare.
Jag har några bilder upplagda på min sida i mappen "undervattensbilder". Sen kan du kolla här på FS under Prylar/Kameror/Digitala systemkameror/Nikon1 AW1/Bilder där det finns fler bilder att titta på.
När det gäller "bärbarheten" rekommenderar jag varmt det fasta 10 mm objektivet i stället för zoomen. Då går kameran ner i en jackficka
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, jag uppmärksammade skillnaden i bildkvalité, i inlägg 35 och jag tycker du är snäll ,när du skriver: " något sämre skärpan". Själv tycker jag att skillnaden i skärpa är hårresande, till Sonyns fördel ! Men som sagt, Sony faller bort av nämnda anledning.
Det ser nästan ut som om Olympusbilden lider av någon slags rörelseoskärpa. Kanske.
Tyvärr har EXIF försvunnit från bilderna, så det går inte att se vilken slutartid som användes.

1/3 sekund står det visst i texten, ser jag nu. :)
Då kan man nog tyvärr inte lita så mycket på jämförelsen.
 

PMD

Aktiv medlem
Olympus TG-4, bländare och ND-filter

Att kameran inte bländar ner, ser jag som en nackdel, också det medföljande att man själv intre kan välja bländare, vilket är mindre bra, naturligtvis.
Enligt Dpreviews test har TG-4 ett stegs nedbländning och vill man sen ha mindre ljus genom objektivet så används ett inbyggt ND-filter.

Jag gissar att det är gjort så för att slippa effekterna av diffraktion, vilka högst troligen gör sig påminda vid ganska stora relativa bländaröppningar med den lilla sensorn som kameran har.
 

PMD

Aktiv medlem
Det går att blända ner i P-läge, men då är det väl bara gråfiltret man aktiverar.
I A-läge också, enligt Dpreview (se länk till test i mitt förra inlägg). Du har förstås läst manualen och det har inte jag, så jag är inte så säker på att jag litar mer på Dpreview än på dig. :)

Den där har sett säljas i paket tillsammans med kameran på några ställen (dvs man får "ringblixten" på köpet). Värt att kolla för den som är spekulant på kameran.
 

Taylor

Aktiv medlem
Det ser nästan ut som om Olympusbilden lider av någon slags rörelseoskärpa. Kanske.
Tyvärr har EXIF försvunnit från bilderna, så det går inte att se vilken slutartid som användes.

1/3 sekund står det visst i texten, ser jag nu. :)
Då kan man nog tyvärr inte lita så mycket på jämförelsen.
Jag använde stativ och det är ingen skakningsoskärpa.
Bilden är dessutom tagen med självutlösarinställningen så det är inget "fingerskak" heller.

Det skrev jag visst i nån kommentar några inlägg senare.
 

Taylor

Aktiv medlem
Den där har sett säljas i paket tillsammans med kameran på några ställen (dvs man får "ringblixten" på köpet). Värt att kolla för den som är spekulant på kameran.
Jepp. Det är sant men jag fick så pass bra pris på min kamera så det lönade sig att köpa blixten separat efteråt.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Enligt Dpreviews test har TG-4 ett stegs nedbländning och vill man sen ha mindre ljus genom objektivet så används ett inbyggt ND-filter.

Jag gissar att det är gjort så för att slippa effekterna av diffraktion, vilka högst troligen gör sig påminda vid ganska stora relativa bländaröppningar med den lilla sensorn som kameran har.
Jag tänker närmst på möjligheten att kunna välja skärpedjup (eller avsaknaden av densamme) om man så önskar. Ser inte riktigt hur det skall kunna uppnås med hjälp av ett gråfilter :).
 
ANNONS