Annons

Fågelidentifikation

Orre

Avslutat medlemskap
Försöker förstå det med måsar, är detta en fiskmås tro?
Nej, mycket kraftfull fågel, med kraftig näbb (med fläck) ger trut. Ljusa vingöversidor ger gråtrut. Havstrut och silltrut har nästan svarta översidor.

Så, gråtrut.

Sen finns det raser inom gråtrut, det ger jag mig inte in på.

//Benny
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nej, mycket kraftfull fågel, med kraftig näbb (med fläck) ger trut. Ljusa vingöversidor ger gråtrut. Havstrut och silltrut har nästan svarta översidor.

Så, gråtrut.

Sen finns det raser inom gråtrut, det ger jag mig inte in på.

//Benny
Tackar, då kämpar jag mig vidare :)
 

Newman75

Aktiv medlem
Aftonfalk?

Detta borde väl se bra ut för Aftonfalk, fotograferat på samma ställe där alla andra fotograferat Aftonfalk de senaste veckorna vid Prästvägen intill Krankesjön, Skåne.
Det som gör mig osäker är att jag tycker bröster är ljusare än vad andra foton jag sett samt beskrivningen av den skulle vara men kan väl variera där också som överallt annars...
 

Bilagor

Newman75

Aktiv medlem
Vart skall jag leta?

Den här är säkert ganska vanlig men jag hittar den inte riktigt i Fågelguiden, nog mest för att jag inte vet riktigt var jag skall leta. Någon form av lärka? Ängsmark intill Krankesjön, Skåne. Igår.
 

Bilagor

Osquar

Aktiv medlem
Detta borde väl se bra ut för Aftonfalk, fotograferat på samma ställe där alla andra fotograferat Aftonfalk de senaste veckorna vid Prästvägen intill Krankesjön, Skåne.
Det som gör mig osäker är att jag tycker bröster är ljusare än vad andra foton jag sett samt beskrivningen av den skulle vara men kan väl variera där också som överallt annars...
Yepp, det är den numera kända aftonfalk honan. Att ljuset på bröstet varierar har att göra med vinkel samt hur kameran exponerar.

/Oscar
 

Newman75

Aktiv medlem
Yepp, det är den numera kända aftonfalk honan. Att ljuset på bröstet varierar har att göra med vinkel samt hur kameran exponerar.

/Oscar
Tack, jo ,jag var väl egentligen ganska säker utifrån plats beteende och annat men skadar inte att rådfråga expertisen.

Buskskvätta, ja där var jag inte och letade... tack!
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Uggla, men vilken?

Att det är en uggla ser jag, men jag är osäker på vilken sort. Gissar på jorduggla, kan det stämma? Fotograferad utanför Umeå i början av juli.
 

Bilagor

Jörgen_K

Medlem
vför går bilden inte att förstora?

peter
Kanske jag som gjort fel....la in bilden från min ipad.
Kan nog fixa bättre bild när jag får tillgång till "stordatorn" och där finns även några fler bilder och ev med lite
Handpåläggning i lightroom så går det kanske och få bättre skärpa
Fågelskrället satt inte i trädet många sekunder pga att en villaägare använde sin gräsklippare som stenkross.......

Jörgen K
 

gavia

Aktiv medlem
Kanske jag som gjort fel....la in bilden från min ipad.
Kan nog fixa bättre bild när jag får tillgång till "stordatorn" och där finns även några fler bilder och ev med lite
Handpåläggning i lightroom så går det kanske och få bättre skärpa
Fågelskrället satt inte i trädet många sekunder pga att en villaägare använde sin gräsklippare som stenkross.......

Jörgen K
jag är tveksam till kungsörn, men svårt att se på den bilden. misstänker ormvråk. kungsörnar brukar mkt sällan sitta nära villatomter...

Med vänlig hälsning peter
 
ANNONS