Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 1 systemet är officiellt död

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Samsungs mobil är inte så värst lyckad. Jag har en själv. Den är unik bland mobiltelefoner med att ha ett zoomobjektiv, men ergonomin är rent ut sagt usel. Jag står ut med den enbart för att det inte finns någon mobiltelefon med en bättre kamera.

Den reades ut till ungefär halva nypriset cirka ett halvt år efter lanseringen. Så lyckad var den.

Nikon kanske skulle ge sig på att göra en mobiltelefon? Då skulle nog kameradelen bli rätt bra åtminstone.
 

iSolen.se

Guest
Samsungs mobil är inte så värst lyckad. Jag har en själv. Den är unik bland mobiltelefoner med att ha ett zoomobjektiv, men ergonomin är rent ut sagt usel. Jag står ut med den enbart för att det inte finns någon mobiltelefon med en bättre kamera.

Den reades ut till ungefär halva nypriset cirka ett halvt år efter lanseringen. Så lyckad var den.

Nikon kanske skulle ge sig på att göra en mobiltelefon? Då skulle nog kameradelen bli rätt bra åtminstone.
S6,7,8,9 har alla väldigt bra kameror. Zoom? Vad har du för modell?
 

iSolen.se

Guest
Samsung Galaxy K Zoom. Längsta brännvidden är motsvarande 240mm på småbild.
Jag kan nog säga med större säkerhet att det är inte den kameran som konkurrerat ut Nikon one :)

Samsung brukar ha mycket bra kameror, den där gamla hybriden tycker jag vi kan hoppa över vid framtida jämförelser, titta på S-serien och gärna en version som inte är 5 år gammal.
 

iSolen.se

Guest
De är inte speciellt lyckad. Trust me. :)
De? Grammatiskt fel? Jag tycker S-kamerorna är mycket lyckade och jag som fotar både med iphone och S8 ibland noterar att resultatet blir bättre med S-seriens kameror. Det är helt subjektivt men ändå jämförelse sida vid sida.

Krydda med internetuppkoppling och bra appar så betyder det att jag inte kör med V1 utan med min mobil i stället.
 

afe

Aktiv medlem
Ni pratar om helt olika saker. Det PMD har är väl Samsungs kompaktkamera med inbyggd telefon (GC100 eller vad den nu hette). Den var synneligen en flopp och lär knappast bidragit till 1-systemets död.

Panasonic hade en mobil med 1-tumssensor, och den var rätt bra som kamera (med fast optik då). Däremot var den inte så kul som telefon.
 

iSolen.se

Guest
Ni pratar om helt olika saker. Det PMD har är väl Samsungs kompaktkamera med inbyggd telefon (GC100 eller vad den nu hette). Den var synneligen en flopp och lär knappast bidragit till 1-systemets död.

Panasonic hade en mobil med 1-tumssensor, och den var rätt bra som kamera (med fast optik då). Däremot var den inte så kul som telefon.
Googla på "Samsung Galaxy K Zoom", det är en mobil som faktisk fick gott betyg i testerna.
 

martinot

Aktiv medlem
De provade att göra en riktigt liten kamera, jag har en V1 själv och den går ju stoppa i fickan med normalzoomen på. Men sen blev mobilerna för bra och för lätta att ladda upp bilder från så den blev utkonkurrerad utan att egentligen vara dålig.
Inte tillräckligt liten. När jag ville komplettera mina Nikon FF DSLR och Fuji APS, med ett väldigt lätt litet kamerasystem, främst för resor, så kikade jag som Nikonfotograf naturligt på Nikon 1 och deras minsta hus. Upptäckte dock att jag kunde köpa GM1 som var ännu mindre, men med betydligt större sensor.

Dessutom var ekosystemet, speciellt objektiv och blixtar, helt kass hos Nikon 1, och jämförelsevis fantastiskt hos m43.

Det var inte ens en match eller tvekan för mig personligen när jag undersökte och objektivt jämförde för mina behov.

(Den enda kamera jag varit nära att köpa är AW1, som fortfarande är grymt trevlig och unik med sina vattentäta egenskaper.)
 

kjellepelle

Aktiv medlem
För att återknyta lite till vad tråden handlade om från start så tycker även jag att det är mycket trist att Nikon 1 försvinner. Jag vet inte så mycket om övriga kameror i Nikon 1 systemet men jag har en AW1 som jag är väldigt nöjd med. Om jag har förstått rätt så finns det inte längre någon vattentät kamera med utbytbar optik på marknaden?
Sen kan man tycka att två vattentäta objektiv är lite tunt för ett kamerasystem, men när jag köpte min AW1 hade jag förhoppningen att Nikon skulle lansera flera objektiv till AW1. Visserligen går det att använda andra Nikon 1 objektiv, men då upphör vattentätheten.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
//Men, som jag nämnt tidigare, har jag för avsikt att kontrollera ringen inom de närmsta dagarna //.
För den som kan finna intresse i det, kan jag berätta att jag idag kränkt av ringen och kontrollerat den. Det fanns inget tecken på att det skulle föreligga något som helst behov av att byta p gr av ålder eller annorstädes (och det var skönt), utan den var hur mjuk och följsam som helst.

Därmed kan jag bara upprepa vad som redan nämnts i tråden, att det finns ingen anledning att byta O-ring oavsett, bara för att Nikon säger det.

Jag applicerade lite gucka och krängde på den igen. Om jag har fel eller inte, lär det visa sig när jag först tänker doppa kameran utan att byta O-ring, men som det ser ut nu, lär det inte hända den närmsta tiden.
 

ravi

Aktiv medlem
Jag slog till på en Nikon 1 V3 på black friday förra året. Efter ett drygt halvårs fotande kan jag konstatera:
V3 med adapter och 300:4 PFE är en riktigt kul kombination att fota vilda djur med. Det finns inget lättare på marknaden som är bättre.
Så länge man nöjer sig med att se bilderna på skärmen är det inte jättestor kvalitetsskillnad mot de bilder man tar med en fullformatskamera. (jag kör annars med D810 och fasta brännvidder). Men så fort man börjar beskära blir det skillnad.
En D810 med normalobjektiv kräver ungefär lika stor kameraväska som en V3 med 3 zoomar. Gissa vilket jag alltid tar med mig på tjänsteresorna bara för att ha en vettig kamera tillhands om det skulle dyka upp et bra motiv?
 
ANNONS