Annons

lite alla möjliga funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Hej igen, i forumet!

Jag har några ännu luddigare frågar att komma med den här gången. Det handlar mest om handhållen fotografering.

Använder en D300 med ett sigma 18-50 mm 2,8 ljuskänslighet över hela brännvidden som standardzoom.

Det jag söker är hjälpsamma tips ni duktiga fotografer använder er av, bländare, slutartid och olika brännvidd i olika situationer.

En person som är van fota djur som t.ex hundar utomhus, dom som gjort det mkt har säkert en grundinställningen den ställer först och utgår ifrån, möjligen en bländare. (beroende på hur den vill ha sina kort givetvis, vilket oxå skiljer sig från person och tillfälle)

Fritt fram att komma med grundprinciper ni går efter för att slippa komma hem med felfokuserade bilder, med fel skärpedjup.

Har märkt på mitt nya objektiv med f/2,8 över hela brännvidden att jag får passa mig lite för att välja slutarpriotitet och låta kameran välja bländare, för den väljer den största så fort det är annat än dagsljus. Mitt förra objektiv var ju f/5,6 i full zoom, och det blir ju egentligen som en falesafe för mig som inte har alla dom värdena och hur dom förhåller sig till olika brännvider och avstånd till motiv.

Finns det kanske nån illustrerad bild som visar hur skärpedjupet påverkas av brännvidd och fokusavstånd så hade det varit enormt hjälpsamt för min del.

Använder ni den infällda lilla blixten som kompensation ofta, fast nerställd?

Och en sista fråga. Kan det skilja mellan olika objektiv, hur djupt skärpedjupet är på motsvarande brännvidd och motsvarande fokusavstånd? Jag har fått den känslan nu med det här, men det kan vara att jag ofta ställer min slutartid på lägsta möjliga jag vet att jag kan hålla, och låter kameran välja bländare.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Lite om bakfoten......

En lång hund (t.ex omnsröret (tax)) kräver längt skärpedjup om rumpan opch ögonen skal vara skarpa.
En kort hund därimot.....
En snabb hund: ca 1/500sek
En snäll hund: bulb

Tomas! Kör inte ditt goa 2.8-objektiv på full öppen alltid.
På nära håll ger det ett skärpedjup på bara några centimeter; men på längre håll några meter. Kolla:
http://tamron.de/Schaerfentiefenvergleich.289.0.html
Inte Nikon, men samma sak.

Blixt ute? Ja absolut! Specielt i motljussituasioner; och svarta hundar, ett måsste! Högsta synken i Tv-mode ( vet ej på din burk, men 1/250)
OBS! Blixt är oftare nyttigare ute enn inne :); men på avstånd > 6-8 meter ger din innbyggda upp; då duger bara en rejäl click-on.
/Erik J
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Re: Lite om bakfoten......

Tack för svaret! Men använder jag en mindre bländare, bara några få steg så går slutartiden ner så lågt att jag inte längre kan handhålla och få en bra bild. Jag gillar att ta stadsfoton på längre tider, men då är jag ute med mitt stativ just i det syftet.

Går det alltså inte att ta kvällsbilder utan stativ?

Om jag tar utsiktsbilder över sthlm t.ex, vilket jag försökte med häromdan, så vill jag fånga så mkt detaljer som möjligt, då ställde jag kameran på 1/60-dels sekund och lät kameran välja f/2,8 åt mig.
Landskap blir nånting annat, då endast en suggestion av bergsfotmationer i bakgrunden kan bidra mer bildmässigt.

Så t.ex, en väldigt lång tax. Om du ska ta på den och fånga hela hunden i skärpedjupet, men ändå en suddig bakgrund, och hunden befinner sig 2-4 meter ifrån dig. Vad hade du spontant valt för bländare?

Och om det var skymning, hade du dragit upp isotalet för att kunna ha kvar den slutartid och bländare du föredrog under dagsljus?
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Finns inga speciella inställningar som är bättre än andra.. du måste testa dig fram o upptäcka vad du gillar bäst.

Med en sån lång-zoom som du har är möjligheterna oändliga! Bara att köra på och upptäcka hur du tycker att det blir snyggt.

Sen så skadar det ju inte att titta på proffsens bilder några timmar om dagen: www.johner.se eller www.folio.se

;)
 
ANNONS